is er een alternatief voor tampons?

Wil graag zwemmen maar heb echt een probleem met tampons, is er een alternatief?
Moet wel per direct aan te schaffen zijn dus geen webshop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou toch voor een aplicator tampon (inbrenghuls) gaan. Ik kreeg een normale tampon ook nooit goed, ook de mini niet. Met de inbrenghuls kun je dieper komen. Moet je even kijken naar het merk, want er is er een waarbij de top van de tampon uit de bovenkant van de huls steekt en die gaat erg lastig. OB had er vroeger 1 waarbij de tampon helemaal in de huls zat en de huls was glad aan de bovenkant (vorm van een dunne dildo). Deze gingen echt heel fijn, er ging een wereld voor me open :-)
Zelfs al was er geen mini variant van, ik had dus de normaal die ik eigenlijk niet nodig had omdat ik niet heftig vloeide. Na gebruik met de aplicator voelde ik hem niet zitten.

Antwoorden (2)

Ja hoor, de menstruatiecup is een goed alternatief, bij vrijwel iedere drogisterij en apotheek verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje deze had ik ook gezien, maar kost gemiddeld €25 en voor eenmalig gebruik wat aan de dure kant. Weet dat de cup vaker te gebruiken is maar gaat alleen om vandaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goedkoper alternatief zijn de menstruatiesponsjes, maar ik weet niet of dat ook zo gemakkelijk verkrijgbaar is, probeer het eens bij de apotheek.
http://www.wapwinkel.com/gynotex-sponsjes.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die dingen zijn ideaal, als je er eenmaal handig mee bent en aan gewend bent, wil je nooit meer iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je de sponsjes Stippel, of de cups? Ik slik de pil altijd door en heb gelukkig weinig doorbraakbloedingen dus heb er hooguit één of twee keer per jaar last van. Het idee van de cups staat me erg aan, ook omdat ze herbruikbaar zijn en je nooit meer tampons of maandverband hoeft te kopen. Ik heb alleen een aangeboren afwijkende anatomie down there, waardoor ik niet denk dat ik ze kán gebruiken. O ja, en wat lichte verzakkingen. Toch jammer. Maar ik kan me dus heel goed voorstellen dat veel vrouwen er erg enthousiast over zijn. Of had je het nu toch over die sponsjes?
Dat 'per direct' maakt het een beetje lastig om eerlijk te zijn.

Naast maandverband - wat voor zwemmen niet echt een optie is - heb je globaal twee alternatieven voor tampons: menstruatiecups en sponstampons. De cups heb je in herbruikbare versies (o.a. moon cup en keeper) en die is vooral online te bestellen. Je hebt ook de soft cup, die tegenwoordig bij bijna elke drogist ligt. (www.softcup.nl). Dat is een inwendig cupje dat je om je baarmoedermond heen draagt en die met een ring op je schaambeen blijft hangen. Lastige daarvan is dat het écht enige handigheid en oefening vergt om ze te gebruiken. Als je ze verkeerd inbrengt en ze gaan verschuiven dan loopt alles er langs, en bij het verwisselen kun je een waar bloedbad teweeg brengen als je er niet in geoefend bent. Persoonlijk zou ik dat echt niet aanraden als snelle oplossing voor vandaag.

De andere optie is de sponstampon. De bekendste is de Beppy tampon (www.beppy.com). Dat is een tampon zonder touwtje en van ander materiaal dan een gewone tampon. Ook dat vraagt enige oefening, maar het is denk ik een veel veiliger oplossing om zonder oefening te gebruiken dan de menstruatiecup. Het sponsje zet zich uit in de vagina dus net als met een tampon schuif of prop je hem als het ware gewoon naar binnen en dan is het goed. Veel minder gedoe dan een cup, alleen voor het verwijderen en wisselen moet je wel even wat meer tijd rekenen omdat je het niet gewend bent. Let er wel op dat je op tijd je beppy gaat wisselen: nadeel van een spons is dat het vocht opneemt maar ook gemakkelijk kan loslaten als hij te vol komt te zitten. Bij een tampon druppelt het bloed er door of langs als hij vol zit, bij een sponsje kan het zijn dat je in een keer wat meer bloed lekt als dat het geval is. Maar als je hem niet te lang laat zitten, moet het prima gaan hoor. Hij wordt juist voor o.a. zwemmen aangeraden. Beppy hebben ze geloof ik ook bij de meeste drogisten wel, in elk geval die met een ruimer assortiment. En anders bij een seksshop, maar die moet je maar net in de buurt hebben natuurlijk.

Daarnaast weet ik niet wát jouw problemen zijn met tampons, maar misschien is dat toch op te lossen? Een kleinere, ander merk, tampon met inbrenghuls of zachtere toplaag kan een groot verschil maken. Maar dat is natuurlijk aan jou om te beoordelen of het de moeite waard is om tampons nog een kans te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, nog even de site bekeken: Beppy tampons vind je o.a. bij de DA.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb nu mini tampons van ob, maar zelfs deze voel ik zitten. Tot pijnlijk aan toe bij zitten en krijg ik er niet ver genoeg in.
Terwijl je dit wel zou verwachten van zon kleine tampon. En de minis zijn er volgens mij ook niet met inbrenghuls. De beppy zijn meer voor sex tijdens de menstruatie en worden juist niet aangeraden voor zwemmen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mini is inderdaad niet met inbrenghuls verkrijgbaar, dat is lastig. Als je moeite hebt om tampons in te brengen, zou ik wel liever kiezen voor de kleinste maat dan die inbrenghuls. Heb je zo'n mini met zachte toplaag? Als je hem voelt zitten, zit hij niet diep genoeg. Heb je eerder wel tampons gebruikt zonder problemen, of is het nooit goed gelukt? Als je weinig ervaring hebt met tampongebruik, zou ik aanraden om in elk geval eerst even met een vinger te voelen in welke richting je hem precies moet duwen. Een veel gemaakte fout is dat meiden/vrouwen hem naar boven duwen in plaats van schuin naar achter. En uiteindelijk kan ik allerlei tips geven, maar als ik naar mezelf kijk ging het in het begin ook niet altijd goed. Soms kreeg ik hem er direct goed in, soms kreeg ik hem inderdaad niet ver genoeg en had ik er last van. Dat wordt beter naarmate je het vaker probeert. Maar ja, daar heb jij vandaag natuurlijk weinig aan. En als het probleem het inbrengen van tampons is, denk ik eigenlijk dat geen van de andere opties een goed alternatief is. De softcup zou ik niet gebruiken als je al geen tampon krijgt ingebracht. Doordat je hem vouwt, is de cup uiteindelijk niet veel groter dan een gemiddelde maat tampon, maar zeker nog altijd groter in doorsnede dan een mini-tampon en het inbrengen vergt ook meer handigheid dan met een tampon. Zo'n Beppy zou misschien wel kunnen lukken, en misschien dat dat voor sommige dames beter werkt dan een tampon. Het is een ander materiaal en andere vorm, dus ik zou me voor kunnen stellen dat een klein deel van de vrouwen die moeite heeft met gewone tampons, dat niet heeft met zo'n Beppy. Waar wordt trouwens afgeraden om Beppy tampons bij het zwemmen te gebruiken? Op hun eigen site staat juist dat ze heel geschikt zijn voor zwemmen, saunagebruik en sporten. Juist omdat ze geen touwtje hebben hoef je niet bang te zijn dat iemand ziet dat je een tampon draagt. Hoe zwaar is je menstruatie? Je maandverband kunnen gebruiken tot vlak voor je het water ingaat, en snel het toilet in gaan als je eruit komt. Veel vrouwen ervaren dat het bloedverlies in het water veel minder is of zelfs stopt, en bij een lichtere menstruatie is het bloed dat je daadwerkelijk verliest zo weinig dat het echt niet direct langs je benen stroomt als je meteen naar de WC gaat als je het water uit komt. Je kunt wel wat verliezen natuurlijk, als je dat risico niet wilt lopen moet je niet het water ingaan. Anders toch alleen pootje baden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb tampons vaker geprobeerd maar het lijkt ofdat die na het inbrengen weer zakt. Inmiddels heb ik er 1 in die redelijk zit maar ook deze krijg ik niet dieper en schuiner naar binnen. Maar lijkt ook weer te zakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oefenen met tampons gaat het best op het hoogtepunt van je menstruatie. Dan is alles vanbinnen wat gladder en gaat het beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm.. en je weet zeker dat hij diep genoeg zit? Bij sommige vrouwen lukken tampons écht niet, maar meestal is "ze zakken steeds uit" een klacht van vrouwen na een (zware) bevalling - of een paar. Ik krijg de indruk dat jij nog jong bent en geen kinderen hebt gebaard, maar dat kan ik verkeerd hebben? Ben je seksueel actief? Seks kan een goede indicator zijn van hoe je bekkenbodem functioneert. Als er geen penetratie mogelijk is, heeft het niet goed kunnen inbrengen van tampons waarschijnlijk te maken met een bekkenbodem die teveel aanspant (vaak onwillekeurig). Als penetratie prima gaat maar beide partners weinig 'voelen', kan het zijn dat de bekkenbodem juist te slap is - klachten van incontinentie kunnen daar ook op wijzen. Een hele slappe of uitgerekte bekkenbodem kan er soms voor zorgen dat tampons teveel uitzakken. Maar dat is echt maar bij een heel klein deel van de vrouwen hoor, en zoals gezegd verwacht je dat niet bij iemand die geen kinderen heeft gebaard en verder goed gezond is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een tampon die uitzakt kan trouwens ook nog betekenen dat je een te kléine tampon gebruikt. zeker als je hem niet ver genoeg inbrengt. Ook een kleine tampon moet op zich blijven zitten als hij echt diep zit, maar als hij toch vrij dicht bij de ingang zit, kan hij er met wat persen al uitkomen. Je kunt dat ook merken als een tampon als het ware 'dwars gaat liggen', dat gebeurde mij wel eens met mini's. Dan zijn ze echt gewoon te klein. Misschien toch een keer met inbrenghuls proberen, zodat je zeker weet dat je diep genoeg zit? Je kunt eventueel wat vaseline of glijmiddel op de inbrenghuls doen om het inbrengen makkelijker te maken. Als hij dan ook nog zakt, weet je dat het daar in elk geval niet aan ligt. (Niet doorgaan met proberen als het pijn doet hoor, gewoon stoppen en later nog een keer proberen.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwa leeftijd zou het gekunt hebben dat ik al eens bevallen ben, maar dat is niet het geval. Ik kom niet verder met de tampon dan me vinger langs is hihi, maar opzich heb ik er nu niet zo erg last vast. Waarschijnlijk toch gewoon vaker proberen.