is er een alternatief voor tampons?

Wil graag zwemmen maar heb echt een probleem met tampons, is er een alternatief?
Moet wel per direct aan te schaffen zijn dus geen webshop.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, de menstruatiecup is een goed alternatief, bij vrijwel iedere drogisterij en apotheek verkrijgbaar.

Bronnen:
http://cupsenzo.nl/een_gezond_alternatief_...

Dat 'per direct' maakt het een beetje lastig om eerlijk te zijn. Naast maandverband - wat voor zwemmen niet echt een optie is - heb je globaal twee alternatieven voor tampons: menstruatiecups en sponstampons. De cups heb je in herbruikbare versies (o.a. moon cup en keeper) en die is vooral online te bestellen. Je hebt ook de soft cup, die tegenwoordig bij bijna elke drogist ligt. (www.softcup.nl). Dat is een inwendig cupje dat je om je baarmoedermond heen draagt en die met een ring op je schaambeen blijft hangen. Lastige daarvan is dat het écht enige handigheid en oefening vergt om ze te gebruiken. Als je ze verkeerd inbrengt en ze gaan verschuiven dan loopt alles er langs, en bij het verwisselen kun je een waar bloedbad teweeg brengen als je er niet in geoefend bent. Persoonlijk zou ik dat echt niet aanraden als snelle oplossing voor vandaag. De andere optie is de sponstampon. De bekendste is de Beppy tampon (www.beppy.com). Dat is een tampon zonder touwtje en van ander materiaal dan een gewone tampon. Ook dat vraagt enige oefening, maar het is denk ik een veel veiliger oplossing om zonder oefening te gebruiken dan de menstruatiecup. Het sponsje zet zich uit in de vagina dus net als met een tampon schuif of prop je hem als het ware gewoon naar binnen en dan is het goed. Veel minder gedoe dan een cup, alleen voor het verwijderen en wisselen moet je wel even wat meer tijd rekenen omdat je het niet gewend bent. Let er wel op dat je op tijd je beppy gaat wisselen: nadeel van een spons is dat het vocht opneemt maar ook gemakkelijk kan loslaten als hij te vol komt te zitten. Bij een tampon druppelt het bloed er door of langs als hij vol zit, bij een sponsje kan het zijn dat je in een keer wat meer bloed lekt als dat het geval is. Maar als je hem niet te lang laat zitten, moet het prima gaan hoor. Hij wordt juist voor o.a. zwemmen aangeraden. Beppy hebben ze geloof ik ook bij de meeste drogisten wel, in elk geval die met een ruimer assortiment. En anders bij een seksshop, maar die moet je maar net in de buurt hebben natuurlijk. Daarnaast weet ik niet wát jouw problemen zijn met tampons, maar misschien is dat toch op te lossen? Een kleinere, ander merk, tampon met inbrenghuls of zachtere toplaag kan een groot verschil maken. Maar dat is natuurlijk aan jou om te beoordelen of het de moeite waard is om tampons nog een kans te geven. Toegevoegd na 1 minuut: Oh, nog even de site bekeken: Beppy tampons vind je o.a. bij de DA.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100