Kan een verslaving ook positief zijn? Of ligt het al in het woord, dat het om een negatief iets gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Verslavend is per definitie negatief...

omdat je niet de vrije keuze hebt...

Ook al wordt dat waar je verslaafd aan bent maatschappelijk als positief gezien, het is negatief vanuit je eigen beleving...

Als je het meteen kunt stoppen, dan ben je vrij... Kun je dat niet dan is het ook een gevangenis voor je, hoe positief het ook voor de buitenwereld lijkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wow nu kan de week niet meer stuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!

Andere antwoorden (8)

Tuurlijk kan het positief zijn, wat dacht je bijvoorbeeld van: verslaafd aan het leven...of lichaamsbeweging...of de waarheid of wetenschap etc etc etc. Er spookt ook wel een 's door mijn hoofd dan ontbijt, lunch en diner ook gewoon verslavingen zijn...

Toegevoegd op 04-06-2009 11:01:50
verslaafd: niet in staat los te komen vd genoemde gewoonte. Is onafscheidelijk verbonden aan het leven. Wij worden in die zin verslaafd geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heb je helemaal gelijk in...
kijk maar eens hoe verslaafd wij zijn aan slapen... we kunnen geen 24 uur zonder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, dat bedoelde ik inderdaad.
Een verslaving is iets waar je niet mee zonder kan, of liever gezegd; waar je negatieve gevolgen van ondervindt als je het niet hebt. Dus ik denk dat het woord an sich al een negatieve lading heeft. Het duidt op afhankelijkheid en in mijn beleving is afhankelijkheid nooit goed. Je kan dingen fijn vinden en ze graag vaak doen, prima; maar dat is wat anders dan niet zonder kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even betweterig aanvullend op de al eerdere goede antwoorden (omdat het een verslaving van me is):
Verslaving : ver slaaf ing

Een gedrag dat je tot slaaf maakt van een gebruik. Dit kan in eigenlijk alles en soms wordt het een verslaving genoemd, soms een neurose (afhankelijk van de fysiologische oorzaak of niet).

Vanuit dit oogpunt is het inderdaad in het woord opgeslagen dat het een negatief iets is. Zelfs als iemand zegt: Ik ben verslaafd aan het goede van het leven, of verslaafd aan het leven zelf, is dit een beperking van vrijheid van denken. Misschien beinvloed het de spreker zelfs zo, dat hij altijd extra maatregelen neemt om niets te overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je een verslaving nooit positief kan zien.
Het gaat juist om iets dat je doet ten koste van andere dingen, die je ook belangrijk acht.
Er zijn wel zogenaamde 'gezonde' verslavingen, waarbij je jezelf en je omgeving geen schade toebrengt. Bv overmatig sporten of studie (zoals hierboven wordt genoemd), maar deze worden pas echt als verslaving gezien als er sprake is van persoonlijk lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Kirstenwind;

Normaliter duidt men met 'verslaving' een ziekelijke of gevaarlijke afhankelijkheid van iets aan. Dat mensen het wel eens positief gebruiken moet je als ironie zien. Net zoals iemand zegt ongeneeslijk romantisch of hopeloos verliefd te zijn bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het eerder als negatief opvatten.
Verslaafd zijn van iets wilt zeggen dat je te veel of meer aandacht besteed op een bepaalde vlak of product.

Ik heb geleerd met iets TE... veel of weinig nadelen kan opleveren. iets met TE is nooit goed (voor en nadelen).

Dus hou het op balans in plaats van een verslaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets met TE is niet goed, behalve: TEvreden...
Iets heet pas verslaving als het je leven negatief beïnvloedt.

Je bent bijvoorbeeld wel afhankelijk, maar niet verslaafd aan zuurstof; je behoefte aan zuurstof zorgt er niet voor dat je niet op je werk verschijnt of je sociale contacten verwaarloosd etc.

Heroïne maakt je vrijwel direct verslaafd, je zult alles doen (stelen, prostitueren, scoren in plaats van voedsel kopen etc.) om je fix te krijgen.

Sporten kan iets zijn waar je afhankelijk van wordt. Duursporters kunnen afhankelijk worden van de endorfinerush. Als dat zover gaat dat je niet een weekend weg *kunt* met je vrouw omdat je moet hardlopen, heeft het pas echt een negatief effect op je leven en kun je spreken van een verslaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als jij geen zuurstof binnen krijgt heeft dat wel een heeeel negatieve invloed op je leven, hoor...
Zou kunnen, bijvoorbeeld de verslaving aan het leven. Elke dag weer, zou je kunnen uitleggen als een positieve verslaving. Ook zou je kunnen stellen dat een positieve verslaving een passie wordt genoemd. Alleen is een verslaving vaak dwingender en heeft het negatieve consequenties op het dagelijkse leven.