Hoe kun je aan iemand opmerken dat hij/zij in diepe slaap zit?

Als je bij iemand komt kijken of iemand slaapt, dan kan het wel eens zijn dat hij/zij nep slaapt. Hoe kan je er voor zorgen dat je kan opmerken wanneer iemand wel of niet slaapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Je kan natuurlijk letten op de ademhaling en de hartslag voelen, die zouden beide rustig moeten zijn.
Als je het wil weten zonder de persoon aan te raken, kun je ook letten op de ogen. Een persoon die nep slaapt heeft namelijk de neiging om of zijn ogen strak dicht te knijpen, of juist te gluren door de wimpers. Ook heb je de neiging om toch te gaan 'kijken', dus met de ogen te gaan bewegen, en dat is meestal ook wel te zien.

Je kan overigens ook gewoon zeggen van 'Hey ik zie heus wel dat je niet echt slaapt hoor, hou nou maar op met net doen alsof!!!'
Grote kans dat diegene dan reageert xD. Als hij niet reageert weet je het nog steeds niet zeker, maargoed, dan maar letten op ogen/ademhaling en evt hartslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je slaapt is je ademhaling en hartritme lager en regelmatiger.
dus even aan de pols de hartslag voelen.
als iemand doet alsof zal zijn hartslag omhoog gaan bij controle

Toegevoegd na 9 minuten:
een andere manier voor controle is de remslaap ongeveer 20% van je slaap droom je in die fase bewegen je ogen en dat kan je zien. ook als de ogen gesloten zijn zie je de pupil bewegen onder de oogleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij ademt diep en heel rustig, je ziet de buik opzetten en weer rustig naar beneden gaan, zijn hartslag is ook rustiger, wat je kan doen is eerst je eigen hartslag meten (pols of nek) en dan de zijne, is er geen verschil, dan is hij wakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je echt diep in slaap bent, dat is niet zo vaak en kort tijdens de nacht, dan gaat zijn ademhaling veel langzamer en de hartslag is lager.
Als iemand gewoon slaapt ademt hij diep en rustig. Als het goed is (en diegen op zijn rug ligt) zie je zijn buik ook op en neer gaan. De hartslag is ook lager (niet zo laag dan als in een echt diepe slaap).
Als iemand wakker is, dan ademt hij gewoon en heeft hij ook een gewone hartslag.

Als je slaapt lig je ook stil. Mensen die doen alsof ze slapen, liggen vaak een beetje te woelen. Dan zijn ze dus niet aan het slapen!
Ookdraaien mensen zich vaak snel om als je binnenkomt. Met hun rug naar de deur.

Ook heeft iedereen posities waarin hij/zij normaal slaapt. Je slaapt meestal in dezelfde positie waarin je in slaap valt, maar als je 's nachts ligt te woelen natuurlijk niet.
Kom eens een keer de kamer in van diegene als je zeker weet dat hij/zij slaapt. Dan zie je het wel. Als je dit een paar keer doet, en hem steeds in dezelfde houding ziet liggen, dan kan je controleren of hij slaapt. Ligt hij in dezelfde houding of niet? Dit gaat dus niet altijd op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit ook nog: zijn naam noemen werkt ook. Mensen zijn daar zo aan gewend en schrikken dan wel. Dat zal hij dan wel herstellen, maar waarschijnlijk zie je toch een kleine schrikbeweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand droomt schieten zijn ogen heel snel heen en weer en volgens mij is dat niet te imiteren; wel goed zichtbaar onder de gesloten oogleden.
Een mens droomt maar een zesde van zijn slaaptijd, maar als je het ziet weet je het zeker.