hoe snel bouw je een vitamine b12 tekort op als je opeens vegatarier wordt

ik ben sinds 2 maanden vegatarier maar ik vraag me af hoe snel je dat opbouwt.

Weet jij het antwoord?

/2500

ik weet niet hoe snel, maar als je regelmatig marmite eet dan kun je dat weer aanvullen. daar zit veel b12 in

Een mens is van nature een alleseter. Als je opeens geen vlees meer eet, mis je allerlei voedingsstoffen. Je ziet ook niet voor niets nooit dikke vegetariers...

ik ben vegetarier en ik heb de ziekte van addison biermer.dit is eigenlijk chronisch vitamine b12 tekort, hiervoor krijg ik injecties. echter, dit komt omdat mijn lichaam het niet opneemt. de dokter verzekerde mij dat dit helemaal niets met vegetarier te maken zijn heeft. als je elke dag een broodje kaas eet of een ei dan krijg je al voldoende binnen. eigenlijk kan je geen tekort krijgen omdat je lever een voorraad heeft voor 3 jaar. en dat wordt telkens weer bijgevuld. alleen veganisten lopen een iets groter risico op een tekort, maar niet als zij vitamine b12 tabletten slikken. wil je zeker zijn van je zaak, koop dan vitamine b12 tabletten. zo weet je zeker dat je genoeg binnen krijgt, hierin zit vaan 2 keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Toegevoegd na 1 minuut: vaan = vaak ;)

Als je vegetarier bent hóef je helemaal geen vit. B12 te kort te hebben. Anders zouden miljoenen vegetariers in Azië een vit. B12 gebrek moeten hebben. Wij westerlingen zijn helemaal niet zo goed in echt vegetarisch koken. We gaan gewoon door met wat we eten en vervangen vlees door vieze sojaproducten. Dat is niet voldoende! Verdiep je in echt vegetarisch eten en varieer zo veel mogelijk. Schaf een goed Indiaas vegetarisch kookboek aan. Zij zijn gespecialiseerd in vegetarisch eten. Als je echt goed vegetarisch eet zul je geen vitamine gebrek hebben.

Qua vegetarisch voedsel zit B12 van nature in zuivel en ei, is het toegevoegd aan sommige vlees- en zuivelvervangers, en zit het in supplementen. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid B12 is 2.8 microgram. 1 glas melk (150 ml) = 0.6 microgram 1 schaaltje yoghurt (150 ml) = 0.6 microgram 1 gekookt ei = 0.6 microgram 1 plak kaas (20 gram) = verschilt per kaassoort, meestal van 0.3 microgram tot 0.6 microgram verrijkte vleesvervangers = verschilt, meestal 0, 0.15 of 0.38 microgram per 100 gram. verrijkte sojamelk/sojayoghurt = verschilt, vaak 0, 0.15 of 0.38 microgram per 100 ml. Of je zonder verrijkt voedsel en supplementen een B12-tekort oploopt, ligt eraan hoeveel zuivel en ei je gebruikt. Voor sommige vegetariërs is het geen probleem om genoeg porties zuivel en ei per dag te eten, anderen gebruiken minder daarvan en hebben dus verrijkt voedsel of supplement als aanvulling nodig. Hoe snel je een tekort hebt wanneer je te weinig B12 binnenkrijgt, hangt af van hoeveel B12 je per dag te weinig binnenkrijgt, hoe groot je eigen lichaamsvoorraad is, en verschilt sowieso (zoals bij elke vitamine) ook nog per persoon. Als je helemaal geen B12 binnenkrijgt, kan het een half jaar tot meerdere jaren duren voor je een tekort krijgt. B12 supplementen zijn gewoon vegetarisch, het wordt gemaakt in een laboratorium door micro-organismen op een bodem van suiker en soms melk, B12 voor supplementen wordt niet uit vlees gehaald, dat is veel te duur. Als je echt weinig of geen zuivel, ei en verrijkt voedsel gebruikt, moet je een supplement gebruiken van ruim meer dan 100%. Van B12 uit supplementen neem je namelijk maar een klein percentage op. Als je alle B12 uit supplementen wilt halen, moet je bijvoorbeeld een supplement van minstens 10 microgram B12 gebruiken en dat wordt in Nederland meestal 1000% genoemd. Een supplement waar je op kauwt is beter dan een supplement dat je doorslikt. Supplementen op basis van zeewier, Chlorella, Spirulina etc. zijn geen betrouwbare B12-bron en zorgen juist dat je lichaam extra B12 nodig heeft.

Fynnya heeft het goede antwoord gegeven. En mocht je ooit last krijgen van scheuren in je mondhoeken......dán heb je een B12 gebrek, wat overigens makkelijk te herstellen is. Goed voedsel, vegetarisch of niet, dient voldoende voedingstoffen te hebben. Als je twijfelt of je genoeg binnen krijgt, kan je gewoon supplementen nemen. En ook al heb je zelfs geen eens een gebrek, het kan nooit kwaad je dagelijkse portie aan te vullen met supplementen, vooral deze tijd van het jaar. Niet teveel, en let op, supplementen zijn absoluut geen vervangers van maaltijden. Indien je lactose intolerant bent, én vegetarier, wat dus inhoud dat je praktisch weinig tot geen zuivelproducten kunt eten of drinken, is het altijd aan te raden supplementen te nemen. Alhoewel er inmiddels genoeg lactosevrije producten te koop zijn.

Het is erg 'eng' te spreken van vegetariërs alleen. Mijn vriend die net een hongerstaking achter de rug heeft, beseft nu hoe zwaar het is om het lichaam opnieuw te normaliseren. Hoe ouder je bent, hoe ernstiger het kan zijn om plots je voedingsgewoontes te veranderen. Het staat hier trouwens ook al dat Westerlingen andere allergieën hebben dan bijv. Aziaten (die zijn dan bijv. minder lactosebestendig als wij, en zelfs wij zijn dat vermoedelijk ook nog maar een paar duizenden jaren). Ik zit in een panel wetenschappers en zelfs daar stel ik soms de gewoonste vragen waardoor ik snel zie dat men het eigenlijk allemaal niet weet. Te veel vitamine C zou niet schadelijk zijn, maar het wijst er toch op als je er teveel hebt, net zoals te veel antioxidanten, die wel eens... kankerverwekkend kunnen zijn. Ik experimenteer intussen ook al een zestal jaren qua voeding op mezelf waarbij ik opzettelijk tekorten creëer en zie dat mijn lichaam (in combinatie met zeer veel sport en beweging en een hoog basaal metabolisme) echter zeer creatief omspringt daarmee en zelfs met mijn overschot aan zogezegd schadelijke koolhydraten wonderbaarlijke energiemaneuvers doet. Zuuroprispingen heb ik meestal alleen als ik te veel eet (maag te vol) en onregelmatig eten doe ik al meer dan 20 jaar en ik kan ook terzelfdertijd zowel gemakkelijk 12 uur zonder eten werken als daarna een warme maaltijd en een broodmaaltijd binnenwerken. Er zijn ook vitamines die in vet oplosbaar zijn en die in water oplosbaar zijn. De beste specialisten hierin zijn... uw apothekeres in combinatie met een goede zelfdiagnose. Genieten van vet en lekker eten maakt het trouwens ook beter verwerkbaar dan remmend eten en je wijsmaken dat het niet mag. Beschouw het als een geheel, en iemand zoals ik die veel sport doet en continu beweegt, mag er bijna 'afgedraaide olie' in kappen (= dioxines) zonder dat het ernstig wordt bij wijze van spreken. Als je geen B12 meer verbruikt, hoef je er ook geen te hebben (werkelijkheid is iets minder extreem natuurlijk). IJzer wordt bijvoorbeeld meestal ook niet zo maar opgenomen en het verhaal van Popeye is dus ook in combinatie met gewone vezels en zetmelen te nemen. Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat elk diertje ook individueel anders kan reageren op overschotten en... tekorten. Zoals ik hier te lang antwoord wellicht?

Bronnen:
Wiskunde, mijn beste, pure wiskunde...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100