Late termijn effecten na behandeling voor kanker met bestralingen en/of chemo, wie heeft hier last van en wat zijn je ergste klachten?

IK ben op zoek naar mensen die behandeld zijn voor kanker, met radiotherapie (bestralingen) en/of chemotherapie. Wat zijn de ergste klachten die je ondervind na deze behandeling en hoe ga je er mee om?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

mijn vader is behandeld dmv bestraling. vermoeidheid is de grootste klacht. Het heeft hem een flinke tik gegeven in dagelijkse kracht en fitheid.
de vermoeidheid slaat soms ook zomaar ineens in alle hevigheid toe.
Ermee omgaan houdt vooral in voor hem dat hij zorgt dat hij vrienden, familie en kennissen om zich heen heeft verzameld voor dingen als boodschappen doen en ramen lappen. Dat zijn de twee meest vermoeiende dingen voor hem.

Toen anderen dat eenmaal wisten was het niet zo moeilijk voor ze om te helpen.
Vermoeidheid is een vage klacht, tot je merkt dat je hele specifieke dingen niet goed meer kan volhouden.

Als je kunt, zorg dan dus voor hulp. Langdurige hulp voor wanneer je het maar nodig hebt.
mensen vinden het vaak helemaal niet erg om ook jouw boodschapjes even mee te nemen.

Ook thuishulp zou kunnen helpen bij moeilijke dingen.
Ook heeft pa pijn gehad. en wat depressie bij het verwerken van het geheel. Ook dat is normaal, maar ook daar is het fijn als je zomaar midden in de nacht iemand mag bellen om er even over te kleppen.

Anyway, Het hangt een beetje van de soort kanker af WAAR je de behandeling toegediend krijgt in/op het lichaam en wat voor effect dat heeft.

Bestraling op de keel heeft heel andere effecten dan bestraling van bijv. prostaatkanker.

met vriendelijke groet,...

fb

Toegevoegd op 08-06-2009 09:25:56
ps: Gember... mijn pa is en was grote fan van verse Ginseng wortel. Hij heeft ginseng plantjes gekocht, heeft ze op laten groeien en heeft thee gezet van hele kleine stukjes ginsengwortels. Het is een verbazend tonicum gebleken. Niet dat het de vermoeidheid opheft, maar zo af en toe gebruikt, geeft het wel degelijk een boost in kracht en algeheel welgevoelen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik ken twee mensen in mijn naaste omgeving met chemo. Vermoeidheid is telkens klacht één en dikwijls braakneigingen. Ik heb gisteren toevallig in de krant gelezen dat Gember een reeël hulpmiddel zou zijn bij chemo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar hebben zij nog steeds braakneigingen? Ik bedoelde namelijk late termijneffecten.... Dus na de behandeling...