Hoe groot wordt ik

Ik ben nu 1.65 en ben 11 jaar. De kinderarts heeft gezegd dat ik onder de 2 meter blijf. Hoe vertrouwelijk is dit antwoord en waar kun je het nameten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik nou nooit snap is waarom er zoveel aan uitspraken van artsen getwijfeld wordt en mensen vervolgens op GV komen vragen. :P (Patrick, dit is overigens niet alleen naar jou; vandaar dat ik het in een reactie zet en niet in m'n antwoord). ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik houd wel van kritiek. Ja het is betrouwbaar. Ik dacht misschien weten jullie nog ergens iets waar je het kan meten. En ook omdat het een schatting is. Kijk als de arts zegt dat ik kanker heb ga ik hier niet vragen heb ik kanker. Ik ben gewoon nieuwschierig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nieuwsgierigheid is goed! ;)
sterredag
13 jaar geleden
@mufmuf, omdat artsen ook maar mensen zijn, ten eerste kunnen ze fouten maken, ten tweede weten ze ook niet altijd alles, ten derde zijn ze ook niet allemaal even up to date van nieuwe ontwikkelingen. Een second opinion bestaat ook niet voor niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sterredag, dat is zeker waar. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo blijft hangen, wordt je niet heel lang...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ±D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"nietloos jij hangt toch ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hang uit.. (aan de vlaggenstok).
Kimath
13 jaar geleden
de meeste mensen blijven onder de 2 meter. Dat je daarboven komt is best zeldzaam. Wij kunnen hier niet over oordelen, hoe lang zijn je ouders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder is rond de 1.87 en mijn vader is 1.94
sterredag
13 jaar geleden
@khepput
En dan komen we ook terug op de vraag waarom mensen hier op GV vragen stellen over een uitspraak van de arts :) en om misschien te kijken of een second opinion echt waardevol kan zijn, iedereen bij elkaar is er toch een hoop kennis hier en daarnaast is de een zijn google talent groter dan die van de ander.
sterredag
13 jaar geleden
@PatrickMyNarAls je de lenge zou worden die gemiddeld geld in het westen zou dat beteken 1.90,5 + 10 cm. Hoewel dat alweer af begint te nemen

Het beste antwoord

Op zich is het een schatting en absoluut onbetrouwbaar, ze kunnen echt niet voorspellen hoe jij verder gaat groeien, ze kunnen hooguit inschatten en kunnen daar zeker naast zitten.

Mijn man kreeg vroeger juist te horen dat hij RUIM over de 2 meter zou komen, en wouden hem groeiremmers geven, dat hebben ze toen geweigerd, uiteindelijk is hij "maar" 1,98 geworden en is hij dus blij dat hij nooit die medicijnen heeft genomen.

Gewoon afwachten dus.
sterredag
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het valt niet van tevoren vast te leggen; ze kunnen hooguit zeggen wat ze verwachten. Nou zijn deze speculaties vaak vrij goed en gebaseerd op vele mensen. Toch kan het per persoon afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat meet je door statieken en dat stomme rekenmachine wat je hier kunt doen :
http://www.loubraaksma.nl/lengte.htm
maar daarom is dit zo onvertrouwbaar.

Ik denk zelf wel dat jij als je een meisje bent 1.74 zal worden en als je een jongen bent 1.90...maar dat is slechts een kleine gokje...en vooroordeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan altijd afwijken zoals wat er met mij is gebeurd de artsen beweerde dat ik rond de 1,70 zou worden (was in groep 7) nu zit ik in de 2e zeggen ze dat ik rond de 1,60 word dus nee het klopt niet altijd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betrouwbaarheid van het antwoord hangt af van hoe de arts aan het antwoord komt.

Als het een schatting is op basis van je huidige lengte en je leeftijd dan is het antwoord een ruwe schatting, maar zeker geen gissen.

Als je lengte een aantal jaar in groeitabellen is bijgehouden dan kan de arts een behoorlijk betrouwbaarde schatting doen.

Er is ook ander onderzoek waarbij gekeken wordt naar de botgroei in je middenhandsbeentje door hier een röntgenfoto van te maken. In je botten zitten zogenaamde groeischijven en die zorgen ervoor dat botcellen zich delen en in de lengte gaan groeien. Die groeischijven worden steeds dunner en sluiten zich zo na de puberteit. De arts kan die groeischijven meten en een betere uitspraak doen over je lengtegroei. Zo'n onderzoek zal hij waarschijnlijk niet voorstellen als er niet veel reden is om te twijfelen aan de ruwe schatting.

In bijgaande groeicurve kan je zien waar de arts de schatting (waarschijnlijk) op berust. In ieder geval op zo'n plaatje, want deze berust op informatie uit 1997. Je zou elk jaar je lengte kunnen meten en in dit plaatje uit kunnen zetten. Dan zie je goed welke kant het op gaat. Mijn dochter was ook vanwege haar lengte onder consult bij een kinderarts en die deed hetzelfde. Het groeibeeld gaf geen aanleiding om te denken dat ze later super lang zou worden, terwijl ze toch al heel jong de langste was in de klas. Nu wordt ze door andere leerlingen ingehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lengte vader en moeder bij elkaar tellen. Daar het gemiddelde van nemen. Voor jou als jongen er 11 centimeter bijtellen. Voor een zusje er 4-5 centimeter aftrekken.

Dat rekensommetje heb ik gekregen op het consultatiebureau toen mijn oudste nog erg klein was, 4 jaar. En het is correct uitgekomen.

Maar zie het als een richtlijn.