Waarom mag je mondspoelmiddel niet inslikken?

Op advies van mijn tandarts ben ik overgestapt van listerine ("doet niets") naar parodontax ("versterkt het tandvlees") mondspoelmiddel. Op beide staat dat je wel moet spoelen, maar het niet mag doorslikken.

*Waarom* mag je het niet doorslikken?

Als er ongezonde bestanddelen inzitten, hoeveel krijg je daar van binnen als je tweemaal daags spoelt?

(Ook vanuit de mond worden al stoffen direct in het bloed opgenomen; daarnaast mengt het mondspoelmiddel met je mondvocht, dat je uiteindelijk toch inslikt, ook al spuug je het meeste mondspoelmiddel uit.)

Cryofiel
13 jaar geleden
55.8K

Het beste antwoord

Veel mondwaters en spoeldrankjes bevatten alcohol. Dit kan een probleem zijn als een grote hoeveelheid doorgeslikt wordt. Maar ook de stoffen Cetylpyridinium Chloride (CPC), Chloorhexidine en Zinc lactaat.
Wanneer je hiervan te veel binnenkrijgt kunnen maag en darmproblemen ontstaan, vandaar dat je het niet mag doorslikken.

Toegevoegd na 49 seconden:
Het kleine beetje wat je tijdens het spoelen binnen krijgt kan absoluut geen kwaad. Het begint pas bij grote hoeveelheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan ook geen kwaad als je er iets van doorslikt!
Maar het blijft een mondSPOELmiddel;-)
En geen doorslikmiddel.
Op de fles Glorix staat toch ook niet innemen;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zitten stofjes in die niet bedoelt zijn voor je spijsvertering.
zorgvuldig spoelen en idd niet doorslikken.
vraag ook je tandarts eens.