Waarvan warm je sneller en/of beter op een warme douche of een warm bad?

Als je bijv met dit weer een paar uur buiten hebt gestaan kun je aardig verkleumd zijn. Wat doe je dan het beste als je thuis komt: in bad of onder de douche?

amigo
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

douchen want dan ben je meer in beweging en en beweging zorgt er weer voor dat je bloed sneller rond gepompt wordt.En dan heb je het eerder warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een bad, je bent dan helemaal omgeven door het warme water.
in de douche ben je toch een beetje aan het keren en draaien om het warme water overal te laten komen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een regendouche hebt dan hoef je niet te keren en draaien om er helemaal onder staan
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb best een grote douchekop, maar doe mij maar een badje hoor werk mmmmm :)
Als je behoorlijk verkleumd bent werkt een douche het snelste. Simpelweg omdat het een paar minuten duurt voordat het bad is volgelopen. In die tijd heb je je douchebeurt al achter de rug.

Daarnaast kan je badwater dat heel warm lijkt omdat je het koud hebt, toch nog wat aan de koude kant zijn als je er eenmaal een minuut in ligt.

Heb je wel de tijd dan wordt je van een bad meer door en door warm dan van een douche. Zelfs met een regen douche wordt je namelijk niet overal altijd omgeven met warm water, in bad wel.

Oftewel, je warmt sneller op van een warme douche, omdat die sneller klaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is: het bad. Vooral als je je pas uitkleedt als het al lekker vol is. En wanneer je er eenmaal in zit..zachtjes de hete kraan laten lopen, zo warm je kunt verdragen.
Nog fijner maak je het met een dikke laag schuim. Dat isoleert ook nog eens.
In zo'n bad heb ik binnen de kortste keren zelfs een gloeiend hoofd. Onder de douche is dat nog nooit gelukt.
Tot slot: laat het lekker warm zijn in de badcel. Want bij het afdrogen/ aankleden sta je anders voor je het weet weer te klappertanden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je door en door koud bent (onderkoeld gaat nog een stap verder, maar toch...) kun je veel beter een bad nemen. Vooral als de omgeving van de badkamer niet al te warm is koel je na een douche, die per definitie een oppervlakkiger warmte levert, weer snel af. Een deel van het douchewater verdampt al tijdens het douchen en onttrekt daarmee warmte aan het lichaam. In een bad kun je makkelijk een half uur tot drie kwartier blijven liggen. Je verwarmt jezelf er veel beter door en door in, op dezelfde manier als waarop je afgekoeld bent. Uiteraard zolang het water warm blijft maar daar kun je iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen douchen, omdat je daar direct mee kunt beginnen. Een bad moet eerst vollopen en dit kan enkele minuten duren. Zou je al uitgekleed zijn, dan wordt je van het bad(voor)nemen zelfs kouder worden.

Staat het bad al vol, zul je daar eerder warm van worden (bij gelijke watertemperatuur natuurlijk!). Volledige omsloten of slechts druppels op je huid maakt nogal veel uit.

De hoeveelheid beweging onder een douche is bij mij gering en zal niet tot een warmteontwikkeling leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een lekker badschuimpje in een warm bad, lijkt me heerlijk, na een koude ijzelige douche van buiten!