Is er een cursus of iets in de richting van dingen van je afzetten?

mijn vriend is brandweerman en maakt af en toe vreselijke dingen mee. hij wil dat ik hem dan kan steunen enzo, denk aan met mij er over praten, en dat ik kan luisteren. maar omdat ik een type ben die heel erg met dingen ga zitten, en me dan onwijs slecht ga voelen en soms erdoor depressief raak, wil ik een cursus gaan volgen om dingen van mij af te zetten.

dit is vaak erg vervelend in mijn leven, omdat ik van iedereen juist dé persoon ben waar ze naar toe moeten gaan als ze een probleem hebben, maar mensen vergeten vaak dat ik een soort spons ben die de problemen opzuig en niet meer los laat. dit moet veranderen anders ga ik er aan onderdoor. kan dit?

is hier een cursus voor, of hebben jullie tips, want ik voel gewoon dat ik alle grip van mijn leven aan het verliezen ben en dit terwijl ik niet eens zo heel oud ben. (20 jaar). en nee een andere vriend wil ik niet.

ik hoop echt dat iemand me kan helpen, want ik ben eigenlijk ook niet echt de persoon om naar de dokter te stappen, maar als hier niets uitkomt zal dit toch moeten, als ik niet wil doordraaien....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als ik je verhaal zo hoor ben je erg hooggevoelig. Dat zijn heel veel mensen. Dit is niet erg, maar wel erg lastig voor jezelf. Lees er eens over en mischien herken je, je zelf erin. Er is een vereneging die je heel veel tips kan geven.
Ook kan je er een test doen om te kijken of je hooggevoelig bent.

Succes en veel sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste link is een roman, die daar over gaat. De onderste is de vereniging.

Toegevoegd na 31 minuten:
Okee, hij heeft hem omgegooid, het is dus andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt ermee naar een psycholoog gaan. Dit is misschien een beetje krom omdat jij zo'n soort functie vervult voor de mensen die bij jouw komen met hun verhalen. Maar deze kan je er wel echt mee helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20 is jong en probeer wel te genieten van het leven.
ik denk niet dat er een cursus voor jouw probleem is.
wat je wel kan doen, laat je vriend niet alles aan je vertellen, hij heeft zijn collega's en wel een cursus gevolgd om om te gaan met emoties die bij dit vak komen kijken.
hulpverlening staat voor hem klaar wanneer nodig.
lief dat je een luisterend oor voor hem wil zijn, maar trek wel een grens.
jij telt ook in dit leven en je hoeft niet naar alle ellende te luisteren hoor meis!
sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even gezocht maar kan niets vinden.Misschien dat ze je bij slachtofferhulp verder kunnen helpen,waarschijnlijk zijn er meer mensen met zo n probleem.En je kunt ook zelf iets opzetten als een praatgroep voor lotgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de Sedona Methode kunnen proberen. Dat schijnt erg goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van of het verstandig is om alles aan te horen: bel de brandweer eens of zij tips hebben voor partners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet een gewoonte zijn en is een morele plicht dat de brandweer gebruik kan maken van traumaopvang. Dat betekent dat bij indrukwekkende ervaringen er altijd volgens een bepaald principe iemand wordt opgevangen. Normaal gaat het eerste gesptrek over de beelden die iemand blijft zien en herinneringen die steeds opkomen vlak na het gebeuren. Eerst moeten die beelden de ruimte krijgen. Een tweede gesprek na een korte periode van enkele dagen tot een week na het gebeuren gaat naast de beelden in de herinnering over hoe het met de emoties rond dit gebeuren gaat. In beide gesprekken wordt ook verteld wat normale bijverschijnselen zijn bij iemand die iets heftigs mee heeft gemaakt. Dit voorkomt twijfel aan jezelf of je gek bent. In die gesprekken moet blijken dat er wel al iets verandert in de hevigheid. Als dat niet is, dan moet iemand in overleg met degene die iets heeft meegemaakt, een doorverwijzing krijgen naar een specialistisch hulpverlener om PTSS te voorkomen. Ik ben zelf traumaopvanger in een ziekenhuis en ik zou me heftig verwonderen en het kan ook niet als de brandweer van jouw vriend ook niet zoiets heeft.
Succes.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor jou is het belangrijk dat je niet deskundig bent in traumaopvang. Het is heel belangrijk om er voor hem te zijn dat hij de dingen die hem bezig houden, kan uiten. Kijk eens op www.traumaopvang.com/
of bedrijfsopvang op Google. Mogelijk vind je daar aanknopingspunten voor jou.
Zorg dat je zelf ook geen onderdeel wordt van het probleem door de heftige verhalen van jouw vriend. Jij moet dus ook een praatmaat hebben.