Roken in openbaar zwembad. Moet dat kunnen, ja of nee?

Kom net terug met mijn zoontje uit een subtropisch zwembad. Leuke middag gehad, maar 1 ding is me bijgebleven. In het subtropisch zwembad, was een glazen hok aanwezig waar je mocht roken. Dan zie je daar allemaal jongelui, vaders en moeders (die de kinderen dan even dumpen) als een gek staan paffen in hun badkleding. Ik vond het eigenlijk heel zielig om te zien. Ik rook zelf ook, maar als je nu een paar uur naar het zwembad gaat, kun je dan echt niet zonder een paar sigaretten?
Eigenlijk vind ik dat een zwembad niet eens zo'n ruimte beschikbaar moet stellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in combinatie met de chloordamp.......... pffff dat lijkt me niet fijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee classe idd de combi is heel erg goor

Het beste antwoord

Prima dat rookverbod: nu valt ook des te meer op dat roken inderdaad een verslaving is. Het is een triest gezicht om al die verslaafden achter het glas te zien roken, maar blijkbaar nog niet genant genoeg om het roken te laten. In ieder geval hebben ze de mogelijkheid nog. In tegenstelling tot vroeger is nu niet-roken overal de norm. Zowel thuis, op het werk als in de horeca. Nu kan je je eigenlijk al niet meer voorstellen dat tot 1 juli 2008 de niet-rokers altijd en overal in de rook van de rokers hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zie je dat dit weer een vraag is over definitie en strekking van regels... Toen roken gewoon mocht en de reclame draaide, "We regelen het samen wel", toen kon alles... Toen had je als niet-roker niets te zeggen... Nu is er een regel die voor de niet-roker opkomt... Ga dan naar de bron, maak tabakteelt net zo illegaal als papaver, dan is het meteen weg, alle vragen over wat kan en niet kan...

Maar zulke oplossingen doen ze niet...

Totaal verbieden maar en hogere straffen, tot levenslang opsluiten als iemand de regels overtreedt, welke regel dan ook...

Daar komen we er niet mee...

Toegevoegd op 01-06-2009 16:37:58
Als ze willen roken, dan moeten ze dat maar onder water doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben persoonlijk geen roker maar ik vind wel dat de betutteling te ver kan gaan. Ik vind het niet prettig om op de meest vreemde plekken in iemand anders zijn rook te zitten. Maar als er een ruimte is waar personen kunnen roken zonder mensen tot last te zijn waarom niet? Sommige mensen zijn echt zo verslaafd dat ze om de zoveel minuten moeten roken. Ik snap je punt wel ik vind het bijvoorbeeld ook zielig uitzien hoe mensen worden gedwongen om binnen een cirkel in een station als een soort van vee te roken. Maar als ze de noodzaak hebben en het op een plek doen waarin ze niemand tot last zijn vind ik het niet erg. Je kan het overdrijven met de regeldrift.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het ook wel met je eens, maar het gaat mij er meer om dat zo'n openbaar zwembad een plek is waar voor 90% kinderen en jongelui komen en dan vind ik het wel raar om zo'n rookruimte aan te treffen.
Ja dat zou ik geen probleem vinden, maar als de kinderen ff worden gedumpt zodat men kan roken dan vind ik dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een beetje raar om in die paar uur toch een sigaret op te steken, maar dat vraag ik me sowieso altijd af bij roken.
Ik denk dat het toch goed is dat het zwembad zo'n hok heeft vrijgesteld: Was het er niet, dan zou het uit de hand lopen. Die mensen moeten zelf maar weten of ze roken bij het zwembad, dan wel in het glazen hok. Als ze maar weten dat roken schadelijk is en dat mensen hun raar aankijken als ze in zulke omstandigheden zitten te roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, als sigaretten nat worden doven ze uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind 't asociaal. Geeft ook een slecht voorbeeld aan anderen. In de praktijk blijkt ook altijd dat de afzuiging niet afdoende is.
Laat ze maar buiten paffen, en niet bij de ingang. Dan moeten de niet-rokers of astma-patienten nog steeds door een muur van onnodige giftige gassen lopen. In de US is 't verboden om binnen 100 voet bij de ingang van een openbaar gebouw te roken. Moeten ze hier ook invoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeeee! Dit kan echt niet!!! Bah....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een straffe roker en kom inderdaad sinds de introductie van rookaquaria niet meer op zwembaden. Althans geen binnenbaden. Ik vind het schandalig dat er niet een normale acceptabele ruimte voor rokers gemaakt kan worden ; dat zijn ook klanten. En begrijp me niet verkeerd, op een hele dat op het zwembad rook ik misschien twee of drie sigaretten, maar dat moet dan wel gewoon op een lekker plekkie met een lekker bakkie kunnen, en niet in zo'n achterlijk hok.
Nu is het misschien maar goed ook, want chloordamp schijnt zo verschrikkelijk slecht voor kinderen te zijn dat je binnenbaden sowieso maar beter kunt vermijden. De mijne zwemmen nu lekker buiten, in natuurwater. Veel leuker ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me zelf niet voorstellen dat ik zou willen roken in een zwembad (of in de tuin van de sauna, daar verbaas ik me ook altijd over).

Maar afgezien van mijn persoonlijke voorkeur: ik vind het een zaak van de zwembadexploitant of er wel of geen rookruimte is in een zwembad. En ik vind het de zaak van ieder individu of hij daar wel of niet gebruik van maakt.

Ik zie niet waarom iets verboden zou moeten worden alleen omdat jij en ik het een zielig gezicht vinden en niet goed begrijpen waarom je in een zwembad zou willen roken.

Toegevoegd op 02-06-2009 16:49:30
Voor de duidelijkheid, ik zie dat dit ambigu is: ik vind dat een individu de vrijheid heeft om een rookruimte te gebruiken (door daar zijn sigaret op te steken) of de rookruimte niet te gebruiken (door überhaupt geen sigaret op te steken in het zwembad).

Was dat trouwens de reden van het anonieme duimpje naar beneden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
Ik rook zelf niet, maar zo'n zwembad is best wel duur en als je voor een hele dag betaalt is het helemaal niet gek om de mogelijkheid te hebben om te roken. In zo'n glazen hokje heeft niemand er last van.

Toegevoegd op 02-06-2009 15:28:13
Zij bemoeien zich ook niet met jouw leven en zeggen niet wat jij wel of niet moet doen.
Als zij op een zodanige manier kunnen roken dat niemand er last van heeft is dat prima.