Ik ben door een kat gebeten. Nu os mijn vinger ontstoken. Ondanks de antibiotica. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Naar de huisartsenpost of ehbo morgen! Kattenbeten kunnen heel vervelend ontsteken en tot verlies van vingers leiden. Dit gebeurt vaker dan men denkt. Heb je ook je tetanus laten updaten?
Let er op of je een blauwe streep aan de binnenzijde van je arm zichtbaar wordt. Dan heb je mogelijk zelfs bloedvergiftiging.
En in de tussentijd weken in een sodabadje is inderdaad een goed plan.
Na een kattenbeet kan je door weken het beste drie dagen lang de wond openhouden, zodat de bacterien eruit kunnen. Dat doe ik altijd en bij mij zijn beten nog nooit gaan ontstoken. Vanwege mijn werk is dat in de loop der jaren toch wel meer dan eens voorgekomen. Protocol bij ons: ontsmetten met alcohol, en de wondjes openhouden door weken of door nat verband erom te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga er maandag even mee naar de dokter. Ga er nu mee in een sodabadje zitten. Dus een schepje soda in heet water en daar met je vinger in. Helpt vast heel goed.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+, niks mis met je antwoord
zondag
13 jaar geleden
Gossie, zijn de minkukels zo laat nog op het oorlogspad? Slapen jullie, watjes! Het is allang kinderbedtijd geweest.
Zo spoedig mogelijk een arts raadplegen! Niet wachten! Kattenbeten zijn héél vies. Niet om je bang te maken, maar ik ken iemand die dit verwaarloosde en haar vinger moest eraf (!) Dat gun je niemand.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb na aanleiding van jou antwoord een telefoontje gepleegd. Het was niet iets ernstig volgens de assistent. En ik moet tot maandag wachten. Vind het een apart antwoord van deze assistent. Maar zij zullen het wel weten hoop ik dan. Afwachten dus. Thanks
Steenuiltje
13 jaar geleden
Hou het goed in de gaten. Vertrouw je het niet, gaat het kloppen, krijg je koorts, wordt je vinger dikker, komt er rommel uit en krijg je alsnog geen gehoor bij de huisartsenpost ga dan op je gevoel af en rij naar de SEH van het ziekenhuis! Volg ALTIJD je gevoel. Als jíj vindt dat er naar gekeken moet worden ga dan naar de SEH. Beter één keer teveel langsgegaan dan één keer te weinig. Als je niet wilt wachten kan je er iedere minuut van de nacht terecht. Heb je trouwens wel een tetanusinjectie gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat wilde ik net gaan vragen, die tetanusprik. En zo nee: hoe lang geleden was je laatste prik? Anders alsnog een prik halen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee tetanus moet bbinnen 36 uur. Die periode is verstreken. Injectie nooit eerder gehad.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Bij elke bijtwond is er kans op een infectie met tetanus. Tetanus is een infectieziekte die zeer ernstig kan zijn. Wanneer je laatste inenting tegen tetanus langer dan 10 jaar geleden is, moet je een herhalingsprik krijgen. Dit kan eventueel een dag na de beet gebeuren.
Nadat ik flink in mijn vinger gebeten was door een van mijn katten kreeg ik een tetanusinjectie. Vraag even aan je huisarts.

Toegevoegd na 58 seconden:
Als ze nu weer bijten, bijt ik terug !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een kattenbeet serieus. Ik ben woensdag avond gebeten. 4 Gaatjes in mijn duim. Bloeden, dus pleister geplakt. In de nacht een kloppende en pijnlijke duim. Donderdag naar huisarts en doorgestuurd naar ziekenhuis. Duim was dik en rood. In de middag geopereerd. Nu nog antibiotica en duim spoelen. Nog steeds gevoelig. Ik was er gelukkig op tijd bij.
een jaar geleden