ben je egoïstisch als je iemand niet helpt waarbij niet eens een hallo af kan?

Stel je ziet dat iemand veel moeite heeft met iets waar hij of zij mee bezig is. Maar diegene zegt je nooit wat terug als je hallo zegt, ben je dan onbeleefd/egoïstisch als je niet helpt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In ieder geval ben je dan niet erg aardig.

Dat heeft niet veel met egoisme te maken, zelfs ook niet met beleefd.
Maar wel met empathie, behulpzaamheid, aardigheid.

Hoe erg is het nu helemaal als iemand geen hallo zegt?
En weet je ook waarom die dat niet doet?
Misschien vind ie jou wel afstandelijk.

Tenzij je weet dat diegene een rotzak is en
tenzij je zeker weet dat diegene een bloedhekel aan jou heeft, zou ik gewoon aanbieden even te helpen.

Misschien zegt ie juist daardoor wel hallo terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

nee, maar als je een goed mens wilt zijn zou je hem kunnen helpen.
Dit kan er wellicht voor zorgen dat die de volgende keer wel gedag zegt.

Ik zou het dus niet zozeer egoistisch/onbeleefd willen noemen aangezien die persoon ook onbeleefd naar jou toe is omdat die geen gedag zegt.

Maar je bent wel uitermate vriendelijk als je daar doorheen kijkt en hem gewoon ff probeert te helpen(tenzij die het afslaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een persoon die dermate introvert is dat er geen hallo vanaf kan, doe je waarschijnlijk een groter plezier als je je niet met hem/haar bemoeit. Je niet opdringen aan zo'n persoon is dus niet noodzakelijkerwijs egoistisch. Het negeren is mogelijk meer empathisch dan je ongevraagde hulp op te dringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet de reden niet waarom die persoon nooit hallo terug zegt. Misschien is ie dermate in zijn eigen gedachte bezig dat hij je gewoon niet opmerkte. Of heeft een bril nodig maar wil er geen dragen en ziet altijd te laat wie er voorbij komt. Er kunnen zoveel reden zijn waarom iemand geen hallo terug zegt. Ik zou wel mijn hulp aanbieden als ik jou was. Als hij nee zegt dan heb jij toch je best gedaan om te helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand je geen 'hallo' terug zegt, dan heeft hij/zij waarschijnlijk een arrogante instelling.
Als jij degene bent die hulp in nood biedt tegenover deze persoon, dan zal die arrogante houding waarschijnlijk verdwijnen als sneeuw voor de zon. Zo niet, dan bied je een 2e en een 3e keer hulp als het zou moeten .... verwacht niks terug, geef niet op ... misschien ooit ... ???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet egoïstisch. Maar je moet geen kwaad met kwaad vergelden. Wie goed doet goed ontmoet.

Het zou trouwens kunnen zijn dat die persoon te verlegen is om iets terug te zeggen op jouw hallo. Of hij kan ook doof zijn en het niet horen.
13 jaar geleden
Als je iemand ziet die wel even wat hulp kan gebruiken, vraag dan of je kunt helpen. Dan hoor je vanzelf of het gewaardeerd wordt of niet. Het is gewoon fijn om iemand even te kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie goed doet, goed ontmoet zeggen ze wel eens. Als iemand niet de moeite doet om gedag te zeggen, kan het zijn dat hij zij, niet geholpen wordt op het moment dat het wel goed uit zou komen. Je bent dan niet egoistisch vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een natuurlijke reactie van een mens, zou die ander jou ook helpen?

Om het ijs te breken is het wel eens goed om p het verzoek van zo'n iemand in te gaan, dan kun je gelijk zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ik zou niet iemand beoordelen als ik diegene nog niet ken, of iemand wel of niet groet zegt weinig over diegene zijn persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is meer rancuneus en wraakzuchtig dan egoïstisch.
Maar er zijn weinig mensen die niet ook zouden doorlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja eigenlijk wel.Maar je bent ook voorzichtig, want je weet totaal niet met wie je te maken hebt.
Misschien moet je de volgende keer eens zwaaien of zeer opvallend groeten, kan zijn dat die iemand jou gaat opmerken en in het vervolg notie van je neemt .