Ik heb een te lage bloedonderdruk ca 55 a 60 wat kan ik dan het beste doen ? Welk eten en drinken is goed ? En wat is fout eten en drinken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.3K

Het beste antwoord

Een onderdruk van 55 à 60 is aan de lage kant maar belangrijker is de vraag of je lichamelijke klachten hebt. Vaak is de enige klacht duizeligheid bij snel opstaan. De beste remedie is dan om gewoon wat rustiger op te staan. Ga in ieder geval geen rare fratsen uithalen door anders te gaan eten. Omdat zout verantwoordelijk gesteld wordt voor te hoge bloeddruk wordt vaak het advies gegeven om meer zout te eten maar dat is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Niet doen, lijkt mij, evenmin als (meer) alcohol gebruiken, hoewel dat wel bewezen bloeddrukverhogend werkt. Voldoende vochtgebruik (er is niets mis met gewoon water) is logischer. Heb je echt last van die lage bloeddruk dan zijn daar wel medicijnen voor maar dat moet je echt met je huisarts of specialist bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb ook last van een lage bloeddruk. Dat houdt in dat je af en toe wat duizelingen hebt. Dit is helemaal niet zo erg. Mijn huisarts vertelde me dat mensen met een lage bloeddruk vaak oud worden.

Mocht je hem toch iets hoger willen hebben, dan raad ik je aan meer zout te eten. Veel koffie schijnt ook te helpen om een hogere bloeddruk te halen (hoewel er ook bronnen zijn die juist meedelen dat je daar een lagere bloeddruk van krijgt).

Zout werkt in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke soorten medicijnen kunnen voor lage bloeddruk worden gebruikt?
Fludrocortison
Fludrocortison wordt soms gebruikt bij een bepaalde vorm van een verlaagde bloeddruk , 'orthostatische hypotensie'. Orthostatische hypotensie uit zich vooral in duizeligheid bij opstaan uit zittende of liggende houding.

Een enkele keer kan een dergelijk lage bloeddruk ontstaan doordat het lichaam te weinig zouten vasthoudt. Dit middel heeft een zelfde effect als het lichaamseigen aldosteron. Het zorgt ervoor dat het lichaam zouten en water vasthoudt. Hierdoor stijgt de bloeddruk.

Lijst met medicijnen voor aandoening lage bloeddruk
Gevonden medicijnen Medicijn Vergoed
Florinef Bekijk vergoedingsdetails
Fludrocortison Bekijk vergoedingsdetails
fremar
13 jaar geleden
Wat je, behalve meer zout eten, ook kunt doen is meer bewegen. Volgens mijn huisarts gaat daardoor de bloeddruk op den duur ook omhoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om de onderdruk (diastolisch)en op zich kan dit niet zo'n kwaad. Ooit lastig als je ineens overeind komt en daardoor even dol bent. Ik weet niet of dit bij je speelt. Het gaat ook om de bovendruk (Systolische). Tussen de 100 en 120 (ook afhankelijk van leeftijd) is er niets aan de hand. Gewoon gezond blijven leven, normaal eten en drinken.