Hoe werkt sunlight zeep tegen kramp is de benen?

Ik ken mensen die een stuk sunlight zeep onder hun matras leggen om te voorkomen dat ze kramp in hun benen krijgen,werkt dat echt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
46.7K

Het beste antwoord

Door een gewoon stuk zeep aan het voeteneind in bed te leggen, kan kramp een stuk minder worden. Kramp is een verzuring in de spieren. Om deze verzuring tegen te gaan, is er een base (de tegenhanger van een zuur) nodig. Zeep is een base en deze gaat verzuring tegen. Het is de moeite waard dit uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Enneh, hoe komt die zeep dan in je lichaam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IN je lichaam, dat is blijkbaar niet nodig voor het gewenste effect. Het enige wat ik weet is dat het helpt op de een of andere manier. Ik heb tijdens mijn zwangerschap las gehad van enorme kuitkramp en kreeg toen deze tip. Het werkte wel degelijk en wanneer ik toch kramp kreeg, bleek dat 's nachts de zeep uit m'n bed was gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord hieronder. Probeer dat maar eens uit. Zou ik heel interessant vinden. Als jij gelijk hebt, heb je een heel nieuw scheikundig principe ontdekt. Dat zou opzienbarend zijn. Maar: een opzienbarende bewering vereist een opzienbarend bewijs. Dus: laat maar zien. Andere manier om hetzelfde te zeggen: een citroen is zuur, zeep is basisch. Als ik nu een stuk zeep naast een citroen leg, zal die citroen een stuk minder zuur worden. Dat is wat jij in feite beweert. Vind je dat nu echt geloofwaardig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac het is niet mijn bewering, maar die van mensen uit de alternatieve geneeswereld. Dus ik zet hem neer, maar kan 'm niet verdedigen op basis van eigen onderzoek. Je experiment is erg interessant maar gaat voor mij niet werken, ik heb gemiddeld eens per 10 maanden kramp. Voor mensen die hier wel vaak last van hebben is het zeker de moeite waard, en dan ben ik uitermate geïnteresseerd in het resultaat. Wat nog wel interessant is om uit te proberen is het volgende. Het schijnt dat wanneer je zeep over je verkrampte kuit wrijft, de kramp verdwijnt. Je zou ditzelfde kunnen uitproberen met een ander materiaal, een stuk hout of een aardappel voor mijn part. En dan kijken wat het directe resultaat is en of zeep meer effect heeft dan de aardappel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, jouw experiment is ook goed bedacht. Kanttekening is wel dat degene met de kramp in de kuit niet mag weten of er met zeep of met iets anders wordt gewreven. Ook degene die wrijft mag dat niet weten - maakt niet uit of degene met de kramp zelf wrijft, of dat door iemand anders laat doen. In feite mag zelfs niemand in de kamer weten of er met zeep of met iets anders wordt gewreven. Eerdere vergelijkbare experimenten hebben namelijk wel laten zien dat de mens dan toch iets meekrijgt. We zijn nu eenmaal gevoelige wezens, ook al vergeten we dat vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac Er is dan denk ik maar 1 goede manier; een aantal materialen met dezelfde grootte en zwaarte klaarleggen. Bij kramp een willekeurig pakje gebruiken en de datum en het resultaat erop vermelden na gebruik. Ditzelfde doe je met de andere pakjes en pas achteraf maak je ze allemaal tegelijk open om te zien wat nu wel en niet heeft gewerkt. Ik zou bijna zeggen; jammer dat ik niet vaker kramp heb ^^ Ik zou het namelijk graag zelf uitproberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, da's de goede houding!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens, als je wilt testen of zeep wel of niet helpt, kun je volstaan met twee materialen: zeep en iets anders. Hoe eenvoudiger het experiment, hoe duidelijker de resultaten. Houd het zo simpel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eenvoudig; mee eens. Misschien zijn er wel vrijwilligers op GV en kunnen we deze vraag een vervolg geven :)
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat is allemaal zinloos. Want het werkt alleen maar bij sommigen als ze denken dat het werkt. Het zit tussen de oren en niet in een stuk zeep. Maar als het helpt, dan helpt het toch?
Een wetenschappelijke dubbelblinde test zal dit stuk zeep niet overleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, daar gaat het niet om. Wat jij beschrijft is ook mijn mening. Maar ik heb het nooit geprobeerd, en mij is geen experiment bekend waarin het wel werd geprobeerd. Het is dus een verwachting. *Slechts* een verwachting. Het experiment is juist bedoeld om die verwachting te bevestigen, dan wel haar te verwerpen. Daar lijkt mij niets op tegen.

Andere antwoorden (6)

Een heleboel mensen zeggen dat het helpt.
Maar het kan helemaal niet werken, dus kan ook helemaal niemand uitleggen *hoe* het werkt.
Maar zolang je geen kramp hebt, maakt het toch niet uit?
Zie link, dat stuk zeep helpt tegen de meest vreselijke aandoeningen:
14 jaar geleden
Ik geloof niet in deze verhaaltjes, maar aan de andere kant denk ik bij mezelf: "Wat heb je te verliezen?"
Leg lekker zo'n stuk zeep onder je matras en als het helpt is het allemaal gewonnen. Voor die paar centen hoef je het niet te laten en ook gaat je matras misschien nog lekker ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het bekende placebo effect, doordat je denkt dat het helpt, helpt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broodje aap verhaal... Er is geen causaal verband... punt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het effect is er wel degelijk. Het is geen wonderdoener, maar het effect is sterk genoeg om goed merkbaar te zijn.

De verklaring voor de werkzaamheid van het stuk zeep is al een tijd bekend, maar velen weten dat nog niet.

De verklaring is: psychologie.

Het gaat erom dat je *weet* dat het stuk zeep er ligt, en dat je *weet* dat dat helpt. De werking wordt versterkt door het psychologische effect van het *zelf doen*, zelf actie ondernemen om je klachten te verminderen.

Als je wilt, kun je een experiment uitvoeren. Neem twee pakjes. In het ene pak doe je een stuk van die zeep, in het andere doe je een even zwaar stuk hout of zo. Maakt niet uit wat, als de beide pakken er maar hetzelfde uitzien, hetzelfde wegen, even groot zijn, hetzelfde aanvoelen.

Dan moet iemand anders elke nacht één van beide pakjes onder je matras leggen. Met die persoon mag je geen contact hebben - de mens is supergevoelig voor de geringste verandering in gedrag, houding, intonatie, timbre, enzovoort. Die helper moet natuurlijk wel noteren of hij/zij pakje A of pakje B onder je matras legt.

Daarna probeer jij, aan de hand van je klachten, te bepalen of er die nacht wel of geen zeep onder je matras lag. Je mag dus zelfs niet weten of het pakje A of pakje B was - kijk alleen naar je klachten!

Na een maand kun je kijken hoe vaak je goed had geraden. Mijn verwachting: je zult 50% goed hebben.

En weet je wat: als je je dit realiseert, kun je, als je daartoe besluit, sterker worden. Dan heb je dat stuk zeep helemaal niet meer nodig. Dan komt de kracht uit jezelf. Dat kwam die kracht vroeger, met zeep, natuurlijk ook, maar toen wist je dat nog niet. Nu kun je, zonder hulpmiddelen, je eigen kracht inzetten om je klachten te verminderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt als placebo.

Overigens niet echt je vraag, maar misschien wel iets dat helpt: nachtelijke beenkramp heeft vaak te maken met een tekort aan magnesium. En dat is gemakkelijk aan te vullen. Je kunt even googlen om magnesiumrijk voedsel te vinden (heb ik even niet paraat) of iedere dag een pilletje nemen. Het is gewoon bij de drogist te krijgen (neem de goedkoopste, het is allemaal hetzelfde) als puur magnesium, magnesium in combinatie met kalk en zinc, of gewoon in de gangbare multivitamines.

Zoals altijd: overschrijd niet de maximale dosis zoals aangegeven op het potje.