Schreeuwen is onmacht.
Het is niet makkelijk om rustig te blijven als er problemen zijn of mensen het je moeilijk maken.
Maar ik heb ondervonden van assertief te zijn een beter effect heeft dan agressief te zijn,agressie lost niets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Waarom gaan mensen huilen als ze pijn hebben?
omdat ze behoefte hebben aan hulp, en hierdoor krijgen ze aandacht. zit zal ook wel gelden voor schreeuwende mensen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze duidelijk willen maken dat ze serieus zijn. Tegelijkertijd willen ze ook duidelijk maken aan iedereen hoe hij zich op dat moment voelt over iets. Als je schreeuwt schrikken mensen en heeft hij gelijk de aandacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mensen boos zijn hebben ze een conflict.
Dieren maken zich in een conflictsituatie vaak groter door hun veren op te zetten of hun nekhaar. Bij sommige apen werkt dat laatste nog wel maar bij een mens maakt dat weinig indruk op de tegenstander; de mens moet vooral schreeuwen om zich groter en gevaarlijker te doen lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de ander af te schrikken en proberen de mond te snoeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen zijn mensen niet "zomaar" boos. Je bent boos omdat je ergens een mening over hebt die geen gehoor vindt, of omdat je iemand iets wil duidelijk maken die maar niet wil luisteren.
In ieder geval gaat het erom dat jij denkt dat je ergens gelijk in hebt en het lukt je niet de ander te overtuigen.

Je wilt gehoord worden!
Daarom wordt het vaak schreeuwen. Het is een laatste (soms onbewust) middel om de ander te proberen te overtuigen van jouw mening/standpunt/gelijk. Helaas werkt het meestal averechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ruzie hebt ben je in je hoofd heel erg bezig met jouw kant van de zaak en luister je niet de volle 100% naar de ander. Die ander doet dus hetzelfde. Dan begint er een te schreeuwen om de ander af te leiden van diens gedachten en de aandacht te vestigen op zijn eigen mening. Die ander wil dat ook en gaat terug schreeuwen.

Dit hoeft natuurlijk niet altijd standaard zo te gebeuren. Misschien zegt de ander niets terug, loopt weg, gaat huilen, gaat slaan of met dingen gooien. Er zijn vele variaties mogelijk.
13 jaar geleden
Dan kun je ze beter horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die schreeuwen zijn eigenlijk heel onzeker. Ze zijn bang voor hun tegenstander en denken door te schreeuwen de ander af te schrikken. dus eigenlijk zijn het maar zielepieten, want hoe harder ze tekeer gaan hoe minder ze worden gehoord. En dat is dus jammer.