Zijn er bepaalde voorbereidingen die je kunt treffen als je last hebt van vliegangst en een vliegreis moet maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Doe een antivliegangstcursus. Die is er niet alleen voor de zware gevallen.

Leer ontspanningsoefeningen.

Als je het kunt: neem je spannendste boek mee. Of muziek waar je bij kunt wegdromen.

Hoe dan ook: focusseer NIET op elk rammeltje, focusseer NIET op je angst. Ga iets anders doen. Klets desnoods iemand de oren van het hoofd. Ga sudoku's oplossen. Schrijf een boek. Lees een boek over je bestemming.

Zo'n antivliegangstcursus helpt ook als je graag wilt weten wat er gebeurt, dus als je bang bent voor het onbekende. Dan weet je *waarom* je vlak voor de start het motorgeluid hoort aanzwellen zonder dat het vliegtuig reageert. En *waarom* het vliegtuig daarna zo plotseling in beweging komt. En *wat* dat rare valgevoel veroorzaakt als je net los bent van de grond. Enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

3 slaappillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet naar Discovery's Air crash investigated kijken..

Zonder dollen, ik heb zelf ook een beetje vliegangst, maar ik drink dan altijd een glaasje bier. Echt, dat werkt best goed (nee, niet lam drinken..)

Tijdens mijn eerste vliegreis ooit werd er na 2,5 uur vliegen gemeld dat er een technisch defect was en dat we moesten omdraaien.. moet je vooral tegen een beta iemand zeggen, technisch defect.. was wel spannende vlucht :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Niet naar Discovery’s Air crash investigated kijken.."
lol
Ik was ooit zo´n angsthaas die ervan overtuigd was vliegangst te hebben... Ik dacht eruit te moeten kunnen tijdens de vlucht... LOL...
Ik loste het op door het onder ogen te zien... Ik besefte dat het mijn eigen angst niet was, maar die van mijn moeder... Zij maakte me bang ermee en ik geloofde het... Daarmee begon de oplossing... Toen heb ik een vakantie geboekt met twee tussenstops... Dus dan maar erdoorheen... Ik zweette peentjes en was echt bang... Dus de overtuiging deed zijn werk... Tot ik gewoon zag dat ik patiënt was van een ziekte... En patient is in het engels geduld... Dus ik gaf me geduld en geduld... En ik was bang en liet me niet door een emotie uit het veld slaan... En door erbij te blijven zag ik dat het gebakken lucht was... En dat het niets voorstelde... en toen stortte die angst gewoon in tot niets... En nu kan ik gewoon overal in... Wel blijft de prikkel van angst in het begin, maar dan adem ik me daardoor heen en de angst verdwijnt net zo als dat hij komt... terug naar fantasieland...
Dus bewust kijken en erbij blijven, dan verdwijnt de angst als sneeuw voor de zon... Zo deed ik dat met alle angsten en nu is er geen enkele meer over...
Zo deed ik dat, maar dat kan voor een ander anders zijn...

Toegevoegd op 29-05-2009 15:56:07
En voor de veiligheid vraag aan de arts om een klein pilletje valium... just in case...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je op kunnen geven voor de cursus tegen vliegangst van Stichting Valk. Deze schijnen een hoog percentage mensen echt van de angst af te kunnen helpen.
http://www.valk.org/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Concentreer je op de plaats waar je naar toe gaat. Neem een pilletje tegen reisziekte. Gebruik een ontzwellende neusspray tegen teveel druk in je oren. Adem in als het vliegtuig begint op te stijgen.
En wat ik mijzelf wijsmaak tijdens de vlucht: Zolang de stewards en stewardessen ontspannen heen en weer lopen is er niks aan de hand.
Sterkte ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze wel eens heel zenuwachtig heen en weer zien lopen, en veel met elkaar zien communiceren. Bleek dat er een passagier onwel was geworden. Die werd helemaal achterin op een geïmproviseerd bed gelegd. Toen het iets rustiger werd, heb ik een stewardess mijn slaapdekentje aangeboden om die passagier een wat comfortabeler bed te geven. Werd in dank aanvaard. Ik heb toen mijn grote strandhanddoek, die ik in de handbagage had meegenomen omdat ze niet meer in de koffer paste, als deken genomen. Een beetje zanderig, maar dat was niet zo erg. Zo zie je maar hoe Douglas Adams gelijk had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist wel dat er grote waarheden in dat boek staan...
Qua veiligheid staat een vliegreis bovenaan de lijst. Je hebt minder kans op een ongeluk dan dat je in een auto of op de fiets stapt. Dit in je oren knopen is in iedergeval het theoretische onderuit halen van een beetje angst.

Voor de rest zou ik adviseren om even langs de huisarts te gaan als je echt heel bang bent. Er bestaan 'rustigmakertjes' die je met een gerust hart incidenteel kan gebruiken. Niet iedere huisarts zal ze meteen uitdelen, maar je kan het proberen.

Neem een simpel puzzelboekje mee om je gedachten onderweg af te lijden, zonder zelf te hard te heoven nadenken. Een MP-3 speler met je eigen muzeik is ook erg handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Qua veiligheid staat een vliegreis bovenaan de lijst."
Ook veiliger dan thuis blijven?
Een cruise boeken.