even kort door de bocht en in jip en janneke taal : verklevingen aan je eierstokken, buikholtes ed wat komt door je menstruatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Endometriose is een chronische ziekte waarbij endometrium ofwel baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte zich hecht aan verschillende organen. Elke maand wordt voorafgaand aan de menstruatie het baarmoederslijmvlies onder invloed van hormonen dikker, als voorbereiding op de eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Tijdens de menstruatie wordt het slijmvlies afgestoten, hetgeen gepaard gaat met een bloeding. In de baarmoeder is dit geen probleem, maar als er op andere plekken in het lichaam ook baarmoederslijmvlies zit, gaat dit ook dikker worden en vervolgens bloeden. Dit is bijna nooit levensbedreigend, maar kan wel veel klachten veroorzaken, met name pijnklachten. Endometriose zit voornamelijk in de buikholte. De meest voorkomende plekken zijn de eierstokken en het buikvlies van het kleine bekken. In de eierstokken kan het endometriumweefsel cysten vormen, die gevuld zijn met oud bloed wat een chocoladeachtig aspect geeft. Deze cysten heten 'endometriomen', maar worden ook vaak endometriosecysten of 'chocoladecysten' genoemd. Endometriose kan ook voorkomen in het myometrium (glad spierweefsel van de baarmoeder); dit wordt adenomyose uteri genoemd. In zeldzame gevallen komt het voor buiten de buikholte bijv. in de borstkas (thorax-endometriose), dit kan een klaplong veroorzaken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Endometriose is een chronische ziekte waarbij endometrium ofwel baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte zich hecht aan verschillende organen. Elke maand wordt voorafgaand aan de menstruatie het baarmoederslijmvlies onder invloed van hormonen dikker, als voorbereiding op de eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Tijdens de menstruatie wordt het slijmvlies afgestoten, hetgeen gepaard gaat met een bloeding. In de baarmoeder is dit geen probleem, maar als er op andere plekken in het lichaam ook baarmoederslijmvlies zit, gaat dit ook dikker worden en vervolgens bloeden. Dit is bijna nooit levensbedreigend, maar kan wel veel klachten veroorzaken, met name pijnklachten. Endometriose zit voornamelijk in de buikholte. De meest voorkomende plekken zijn de eierstokken en het buikvlies van het kleine bekken. In de eierstokken kan het endometriumweefsel cysten vormen, die gevuld zijn met oud bloed wat een chocoladeachtig aspect geeft. Deze cysten heten 'endometriomen', maar worden ook vaak endometriosecysten of 'chocoladecysten' genoemd. Endometriose kan ook voorkomen in het myometrium (glad spierweefsel van de baarmoeder); dit wordt adenomyose uteri genoemd. In zeldzame gevallen komt het voor buiten de buikholte bijv. in de borstkas (thorax-endometriose), dit kan een klaplong veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Endometriose is een chronische ziekte waarbij endometrium ofwel baarmoederslijmvlies buiten de baarmoederholte zich hecht aan verschillende organen. Elke maand wordt voorafgaand aan de menstruatie het baarmoederslijmvlies onder invloed van hormonen dikker, als voorbereiding op de eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Tijdens de menstruatie wordt het slijmvlies afgestoten, hetgeen gepaard gaat met een bloeding. In de baarmoeder is dit geen probleem, maar als er op andere plekken in het lichaam ook baarmoederslijmvlies zit, gaat dit ook dikker worden en vervolgens bloeden. Dit is bijna nooit levensbedreigend, maar kan wel veel klachten veroorzaken, met name pijnklachten. Endometriose zit voornamelijk in de buikholte. De meest voorkomende plekken zijn de eierstokken en het buikvlies van het kleine bekken. In de eierstokken kan het endometriumweefsel cysten vormen, die gevuld zijn met oud bloed wat een chocoladeachtig aspect geeft. Deze cysten heten 'endometriomen', maar worden ook vaak endometriosecysten of 'chocoladecysten' genoemd. Endometriose kan ook voorkomen in het myometrium (glad spierweefsel van de baarmoeder); dit wordt adenomyose uteri genoemd. In zeldzame gevallen komt het voor buiten de buikholte bijv. in de borstkas (thorax-endometriose), dit kan een klaplong veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, na drie keer vergeet hij/zij het nooit meer!
Endometriose ontleent haar naam aan het endometrium — het slijmvlies dat de uterus- of baarmoederholte bekleedt. Endometriose is een aandoening waarbij zich weefsel als dat van het endometrium op diverse plaatsen
buiten de baarmoeder bevindt. De ziekte kan voorkomen in nabijgelegen organen als de eierstokken, de blaas en de darmen en in sommige gevallen in het hele bekkengebied.

Hoewel het bij endometriose om een abnormale weefselgroei gaat, is die meestal niet kwaadaardig. Wat endometriose abnormaal maakt is niet het weefsel zelf maar de plaats ervan buiten de baarmoeder. In de baarmoeder speelt endometriumweefsel een rol bij het voeden van een zich ontwikkelende foetus tijdens de zwangerschap. Bij niet-zwangere vrouwen wordt het tijdens de menstruatie afgestoten.

Maar endometriumweefsel buiten de baarmoeder kan niet weg uit het lichaam. Dat leidt tot inwendige bloedingen, degeneratie van door de endometriosehaarden afgestoten bloed en weefsel, ontsteking van de omliggende gebieden en vorming van littekenweefsel. Andere complicaties die zich kunnen voordoen, zijn onder andere, afhankelijk van de plaats van de haarden, het ontstaan van verklevingen, darmbloeding of -obstructie, belemmering van de blaasfunctie en het openbarsten van haarden, waardoor de ziekte zich kan uitbreiden. De symptomen kunnen mettertijd verergeren, hoewel in sommige gevallen cyclussen van remissies en recidieven het patroon zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een simpeler antwoord: aan het eind van de maand wordt de 'bekleding' van de baarmoeder afgestoten. Normaal gaat die netjes via de vagina naar buiten, maar soms gaat dit 'levende' weefsel door de eileiders de buikholte in. Dit nestelt zich dan, en onder invloed van de hormonen in het lichaam heb je dan dus buiten de baarmoeder in je buikholte meerdere stukjes bekleding die ook groeien en 'ongesteld' worden. Dit bloed prikkelt de buikholte, en dat geeft de klachten.
Endometriose is dus een staat van stukjes levende baarmoederbekleding buiten de baarmoeder.