Waardoor ontstaat kleurenblindheid?

Ik heb zelf kleurenblindheid en ben benieuwd waar het nou door komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het netvlies van het menselijke oog bevat normaal gesproken drie soorten kegelvormige kleurgevoelige cellen.
Elke soort is afgesteld op de golflengte van een andere grondkleur van licht: blauw, groen of rood. Licht van verschillende golflengten activeert de overeenkomende kegeltjes, die een signaal doorgeven aan de hersenen en ervoor zorgen dat iemand kleuren kan zien.
Maar bij mensen die kleurenblind zijn, is de gevoeligheid van de kegeltjes voor één of meer kleuren minder of verschoven in golflengte, zodat ze anders reageren op kleur. De meeste mensen met deze afwijking kunnen moeilijk het verschil zien tussen geel, groen, oranje, rood en bruin.
Deze afwijking kan het moeilijk maken om groene schimmel te zien op bruin brood of gele kaas, of om het verschil te zien tussen een blondine met blauwe ogen en een roodharige met groene ogen. Als iemands roodgevoelige kegeltjes heel zwak zijn, zal een rode roos zwart lijken. Het komt zelden voor dat iemand geen blauw kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bestaat door een recessieve gen dat in het X chromosoom bevindt.

Als je moeder kleurenblind is, is haar zoon sowieso ook kleurenblind. Omdat er een gezonde X en een kleurenblinde X bestaat. Een jongen heeft een X en een Y chromosoom, dus als de moeder dan de ongezonde X doorgeert + een Y van je vader (een jongen is XY) die dit niet bepaald, heb jij het ook. Bij een meisje heb je 2x een ongezonde X nodig, omdat een meisje 2 X chromosomen heeft. Maar als 1 van de 2 gezond is heeft ze geen kleurenblindheid maar ziet ze gewoon, omdat de gezonde gen dominant is. De enige die jou het kleurenblind gen gegeven kon hebben is je moeder, want van je vader kan dat niet, anders was je een meisje geweest als hij zijn X gen door had gegeven. Als je moeder geen kleurenblindheid had, heeft ze waarschijnlijk 1 gezonde en 1 kleurenblind x chromosoom gehad, en die net aan jou gegeven, en je vader een Y chromosoom die niks doet waardoor je een jongen bent geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb niets toe te voegen aan bovenstaande antwoorden, maar heb wel een leuke test gevonden om te kijken of je kleurenblind bent (veel mensen weten dit nl. niet van zichzelf!): http://www.tveen.nl/Testjes/Test_Kleurenblind.asp

Mijn man is nl. kleurenblind (rood/groen) en dit soort testjes brengen altijd wel hilariteit in ons gezin. Iedereen ziet het, behalve hij....

Toegevoegd na 2 minuten:
NB: als je vermoedt dat je (kind) kleurenblind bent/is, ga dan even langs de huisarts voor een professionele test. Vaak komt men er tegenwoordig bij de schoolarts ook al wel achter...