Gisteren is er bij mij een rib verschoven en sindsdien heb ik overal in mijn rug spierpijn met uitstraling naar mijn rechterflank, is dit normaal?

De rib doet zelf niet zo veel pijn meer, al voel ik wel dat ik hem verrekt heb, maar nu is het net alsof de rest van mijn lichaam uit balans is, want ik heb nu van kop tot kont last van mijn spieren.

Daarnaast: hoe kan een rib zomaar verschuiven? Ik heb dit al 3x gehad nu (alle keren dezelfde plek) en elke keer weer raak ik vreselijk benauwd van de pijn (net of het een klaplong is). Kan je er iets aan doen om het te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.3K

Het beste antwoord

Een plotselinge draai met het bovenlichaam om te reiken of een ferme hoestbui zijn bekende manieren om een wervel of rib te verdraaien.

Soms denkt de patiënt een hartprobleem te hebben als de klachten aan de linkerkant zitten. Anderen denken een long of borstprobleem te hebben.

De behandeling van deze typerende klacht is correctie van wervel of rib en behandeling van spierknopen die veelal tussen de schouderbladen zijn ontstaan.
Klachten in deze regio zijn berucht om hun chronische karakter.

Dus behandeling met speciale aanpak is noodzakelijk om permanent letsel te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Ik heb er veel last van, ik stond gewoon een broodje te smeren en opeens "plop" en ik zak ineen. Ben niet zo kleinzerig, maar gisteren stond ik half te janken.. :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska, wat een goed antwoord, ik had hier geen idee van.
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ed! Van jou is een plus me veel waard :-) @Annepanne: veel beterschap, ik kan me voorstellen dat zoiets vreselijk pijn moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Sis, het is me nu ook al in de rug geschoten, dus dubbel mis hier. Bah.

Andere antwoorden (3)

Dit is zeker niet normaal. Ik stel een bezoek aan de huisarts voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat ik dat dan maar eens ga doen...
Jemig, je bent wel een pechvogel zeg!
Maar een rib zit niet los, dus kan hij niet verschuiven, wel kan je hem breken of kneuzen.
maar je hebt het al 2 keer eerder gehad, hoe is het toen gegaan, wat zei de dokter er toen van en wat kon je er aan doen?
Nooit gevraagd aan de dokter?
Verder kan ik met geen mogelijkheid iets zinnigs hier over zeggen, sorry, toch maar naar de dokter er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik word er soms ook niet goed van. Ik ben alleen de eerste x naar de dokter(sdienst) geweest, ik had angst voor een klaplong, en de arts daar zei dat ik de aanhechtingsspier van de rib verrekt had waardoor de rib even van zijn plek geschoten was en weer terug. Ik vond het nogal een vaag verhaal, maar ik wilde niets liever dan dat het over ging (en dat het niets ernstigs was natuurlijk).
Ik denk dat ik morgen toch even ga bellen voor een afspraak, ik voel me wel erg beperkt nu, heb zelfs hoofdpijn. Maar dank je!!
Ik zou een afspraak maken bij de fysio (verwijzing niet nodig). Die kan voelen en testen hoe het komt dat je rib verdraaid. En je er mogelijk vanaf helpen.

Succes!