Er zijn meerdere redenen waarom een mens slaapt. De voornaamste reden is dat het lichaam zich herstelt van inspanningen welke de hele dag zijn gedaan. Vooral de hersenen die de hele dag prikkelingen heeft gekregen moet rust krijgen. Klieren in het lichaam zijn tijdens het slapen zeer actief, al deze kleine organen scheiden een bepaald vocht af. Zo zijn er bijvoorbeeld klieren die groeihormonen in het bloed brengen. Overdag zijn deze kleiren niet erg actief, 's nachts juist wel. Tevens genezen tijdens het slapen wonden, botbreuken en kneuzingen het snelst. Tevens maakt het lichaam tijdens het slapen de meeste antistoffen aan. Slapen is dus belangrijk om te herstellen van ziekten en voldoende antistoffen aan te maken. Wij vallen in slaap doordat het lichaam de chemische stof serotine als je niet slaapt aanmaakt. Deze stof zorgt ervoor dat je moe wordt. Gedurende de tijd dat je wakker bent hoopt de serotine zich op in de hersenen en als het percentage serotine in je hersenen boven een bepaalde grens uitstijgt ben je zo moe dat je moet gaan slapen. Tijdens het slapen verdwijnt de serotine dan weerlangzaam uit je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

slaap schijnt nodig zijn om van alles te verwerken wat je wakker meemaakt.

Ze hebben onderzoek gedaan en gebrek aan slaap kan ernstige gevolgen hebben.

Sterker nog het is niet zo zeer het gebrek aan slaap, maar het gebrek aan remslaap die het heel ernstig kan maken.

In dat onderzoek hebben ze mensen evenlang laten slapen, alleen de ene groep hebben ze gewoon laten dromen enzo en de andere groep hebben ze telkens vlak voor de remslaap even wakker gemaakt, zodat de cyclus weer opnieuw begon.

De laatste groep begon uiteindelijk naast chagarijnig en andere kleine negatieve gevolgen, echt erg agressief te worden, onzeker, soms paranoide.

Kortom dit kan levensgevaarlijk zijn voor de persoon zelf als voor de medemens.
sterredag
13 jaar geleden
Slaap is nodig voor je lichaam om te herstellen maar vooral voor je hersens.
Dromen is onmisbaar voor je geestelijke gezondheid.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je gebrek aan slaap hebt ga je steeds slechter functioneren; je kunt agressief worden en uiteindelijk sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebrek aan slaap gaan de hersenen zichzelf uitschakelen na een tijdje, omdat deze dan "overbelast" is.
De hersenen doen 3 pogingen om weer her op te starten, maar bij te ernstig slaaptekort, kan dit lijden tot een coma.
Slaap is daarom erg belangrijk.
Het geeft de hersenen rust.