Ik hoor een gepiep in mijn oor als het stil is?

Ik hoor een soort piep (Hoge frequentie) continu als ik stil in bed lig. Het is als ik me kan herinneren al mijn hele leven lang maar ik kwam er achter dat niet iedereen dit heeft, wat is het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit heet tinnitus en komt heel veel voor, sommige mensen hebben er veel kast van, laatst was er zelfs iemand die euthanasie heeft gekregen. Er is niets aan de oorzaak te dien, wel kan je leren ermee om te gaan
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oorsuizen of piepen komt vaak voor. Meestal is het een gehoorbeschadiging, opgelopen door harde muziek, lawaaierig werk of een knal.
Sommige soorten suizen en piepen is iets aan te doen.
Het kan nl. zijn dat je hersenen a.h.w. op zoek zijn naar informatie. Als die er niet is creëren ze het zelf.
In een ziekenhuis kan onder begeleiding van een specialist het geluid worden nagemaakt. Dan krijg je een opname mee waar je volgens een bepaald schema naar moet luisteren. Zo houd je het deel van de hersenen a.h.w. voor de gek: ze horen het geluid en stoppen met het namaken hiervan.
Om zeker te weten wat je precies mankeert en of je voor een dergelijke therapie in aanmerking komt zal je een doorverwijzing moeten vragen bij je huisarts.
Tot die tijd kun je zorgen dat er geluid aanwezig is. Soms doen mensen met een dergelijke aandoening heel zachtjes de radio aan. Dat maakt dat ze het hinderlijke gepiep niet meer zo op de voorgrond is.
Het kan ook samengaan met andere, lichamelijke klachten zoals hoofdpijn of spieraandoeningen.