ruzie, mijn zus HELP!!

ik heb ruzie op school over een klein dingetje wat ze van een mug een olifant maakt. en mijn zus ligt in het ziekenhuis en ik ben nu heel erg gestress en ik weet meet wat ik moet doen ik wil het goed maken maar ik heb teveel dingen aan me hoofd wat moet ik doen?? ik moet dan meteen huilen help me

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (9)

Voordat je je druk gaat maken over wat je hoe gaat doen, moet je jezelf eerst rustig zien te krijgen. Doe dat door een warme douche of bad te nemen, of een leuke serie op TV te gaan kijken. Probeer even niet aan ''alles'' te denken.

Wanneer je het gevoel dat je rustig bent, ga dan eerst na wat je het ergst vind, de ruzie, of je zus in het ziekenhuis.
Ik neem aan dat 2e, ga gewoon bij haar langs. En heb het met haar over leuke dingen, zoals die serie die je net gekeken hebt.

Wanneer je dan weer thuis bent, kan je de persoon met wie je ruzie hebt opbellen, om te zeggen dat je helemaal geen ruzie wilt en het graag goed wil maken. Durf je dat niet? Vraag dan of jullie leraar/lerares tussen jullie wil bemiddelen.

Maak je niet te veel druk! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is goed om in dit soort gevallen de kindertelefoon te bellen omdat je dan direct tegen iemand aan kan praten.
Kan erg fijn zijn.

Qua advies: zeg op school dat het even allemaal teveel is. Daar moeten ze natuurlijk rekening mee houden. Het is niet niks als je zus in het ziekenhuis ligt (hoop dat het niet ernstig is!)
Je moet zelf je prioriteiten aangeven. Anders weten ze niet wat ze van je kunnen verwachten en wat niet. Als je daar duidelijkheid over geeft, dan kun je de onzinnige dingen voor nu naast je neerleggen en heb je als het goed is minder last van stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou naar de persoon waarmee je ruzie hebt toe kunnen gaan en de situatie uitleggen; en daarbij zeggen dat je het ook weer graag goed wil maken.
Met dit soort dingen helpt het bijna altijd om gewoon de confrontatie aan te gaan, hoe eng dat ook is. Pomp jezelf een beetje op voordat je naar degene toegaat, en blijf rustig en vertel gewoon wat je wil.. (ruzie goedmaken)..

Daarnaast om de teveel dingen in je hoofd te reduceren zou je bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen kunnen doen (als je wil zoek ik wat internet links op). Dit helpt vaak om je geest een beetje te ordenen, om rustiger te worden (in je hoofd)..
Ik hoop dat mijn antwoord je helpt, succes ermee en sterkte..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg gewoon dat het je spijt en dat je te fel gereageerd hebt omdat je gestresst bent omdat je zus in het ziekenhuis ligt. Als de persoon waar je ruzie mee hebt menselijk is, snapt die dat wel hoor.
En en traan erbij is geen ramp hoor, jij bent tenslotte ook maar een mens, nietwaar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervelend is dat, zoveel aan je hoofd en nog zo naar ook allemaal. Goed dat je er niet mee blijft zitten, maar even om advies vraagt.

Als je één ding tegelijk doet, dan heb je beter overzicht.
Eerst jijzelf even relaxed worden.
Dan naar je zus, want ze kijkt naar je uit.
En dan die ruzie aanpakken.

Als je dan vanavond lekker gaat slapen, is alles weer opgelost.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je dat de ruzie makkelijk opgelost/uitgepraat kan worden? Doe dat dan eerst. Zo niet: laat dat dan maar even gaan tot je zelf wat meer rust in je hoofd hebt.
Overigens is het helemaal niet erg als je een ruzie wilt uitpraten en moet huilen.
En: juist als je zoveel dingen aan je kop hebt, kan het sneller gebeuren dat je ruzie met mensen krijgt, omdat je prikkelbaar bent. Dus geen paniek omdat dat allemaal tegelijk gebeurt.
Anders schrijf je die ander een briefje met precies wat je hier schrijft: dat je geen ruzie wilt, dat je het graag goed wilt maken maar dat je nu heel veel aan je hoofd hebt en dat moeilijk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar 1 manier, ernaar toe en het goedmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed van je dat je hier je vraag hebt gesteld.
Je voelde je er duidelijk alleen in staan en dan is het goed om duidelijkheid te krijgen.
Mijn antwoord komt waarschijnlijk 15 uur te laat maar evengoed wellicht bruikbaar.
Wat ik bij neeQr in zijn antwoord zag deed mij erg goed.

Want wat ik dacht te lezen in je vraag is ook dat je je alleen voelde staan in deze situatie en misschien wat zelfvertrouwen mist.
Door de situatie zelf onder controle te krijgen, met een beetje hulp, leer je te vertrouwen op jezelf.
Hopelijk heb je de situatie en jezelf nu onder controle.

succes
Laura
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi!

Blijf vooral kalm en probeer alles even op een rijtje te zetten. Gun jezelf ook even wat rust en ga even iets doen waar je je goed bij gaat voelen. Blijf even weg van computers, telefoons en andere bliepende en piepende en opdringerige toestanden. Ga lekker wat wandelen en kijk vooral even naar dingen die je blij maken. Geniet even van de natuur. Kijk naar de mooie vogeltjes. Droom weg naar een warm land. Olifanten, leeuwen, zon, zee, avontuur...
Bezoek een mooi, oud gebouw en bestudeer de architectuur.
Maar denk ook eens aan al die mensen op aarde die problemen hebben, waar jouw probleem een muggescheetje bij is. Sta daar ook even open voor en leef je eens in hun situatie voor. Geen water, geen veilig huis, oorlog, ellende en ga zo maar door. Zo kun je uiteindelijk je eigen probleem in andere context zien. Je moet het wel oplossen, maar doe er niet te zwaar over.