Wat kun je zeggen tegen de doktersassistente als ze vraagt waarom je een afspraak wilt, maar je wilt het niet vertellen?

Ik heb nogal vaak dat ik heenbel en of het gewoon niet aan die assistente wil vertellen en alleen aan de dokter omdat het wat genants is of ik bel en er zijn anderen bij me in de buurt die mij kunnen horen en die het eigenlijk ook niet mogen weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg gewoon dat je dat liever alleen met je arts bespreekt. ik denk dat de assistent hier wel begrip voor heeft en zal een standaard tijd voor het consult inplannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord, maar voor zover ik weet kan ik niet plussen op een reactie

Antwoorden (15)

Dan zeg je: dat wil ik graag met de dokter bespreken, het is nogal prive.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moet zij dan de tijd inschatten die nodig is voor het consult ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kiest ze maar een redelijke ruim genomen tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee hoor+ en desnoods vraag je dubbele consult.
we hebben ook zo'n assistent..
ik antwoord altijd..ik wil dit met de dokter bespreken per slot heeft hij er voor geleerd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het echt niet wil vertellen kun je dat gewoon zeggen tegen de assistente.
soms is het echter wel makkelijker omdat ze dan weten hoeveel tijd ze moeten inplannen, of dat de assistente het misschien kan doen inplaats van de dokter .
je bent niet verplicht te melden aan de assistente waar je voor komt.
zeg desnoods dat het prive is waar je voort komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als volgt:

"U/jij bent hierin niet de aangezen persoon omdat te melden......"

Klaar!

Toegevoegd na 46 seconden:
aangezen=aangewezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd die benodigd is voor het consult, wil ze graag inschatten.
Dat spaart wachten of een lege spreekkamer uit.
Als je aangeeft dat het kort of wat langer duurt, weet ze vaak voldoende.
Soms echter kan het zijn dat ze de behandelingen er uit wil zeven die ze zelf kan doen, een spuitje, een verband, een gehoortest oid worden vaak door doktersassistenten/praktijkondersteuners gedaan.
Als je dus aangeeft dat je toch echt met de dokter zelf moet overleggen, is dat duidelijk en komt dat ook wat sympathieker over, doktersassistenten weten ook best veel en ze vallen ook onder de geheimhoudingsplicht.
Een doktersassistent die het werk goed doet, zorgt dat de arts de aandacht kan richten waarop het nodig/zeer gewenst is. Daar wordt iedereen beter van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Assistenten zijn er juist ook om in te schatten of iets misschien dringender of minder dringend is dan de beller denkt, en of er misschien een dubbele afspraak gemaakt moet worden of dat z/hij zelf kan helpen.
Dus het niet domweg nieuwsgierigheid, het is functioneel. Dat neemt niet weg dat je altijd kunt zeggen dat je het alleen met de huisarts zelf wilt bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De assistente wil graag weten hoeveel urgentie er is voor je afspraak. Als je hele erge pijn hebt, dan zal ze je waarschijnlijk niet 2 dagen laten wachten, maar is het iets als dat je al 3 maanden last hebt van je heup ofzo, dan weet de assistente dat je dan nog wel even een paar dagen kunt wachten als de dokter het heel druk heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De assistente vraagt dat niet voor niets. Zij kan alvast de nodige informatie in de computer zetten en soms zelfs aangeven of een afspraak echt nodig is. Ik begrijp dat niet iedereen het leuk vindt maar een doktersassistente heeft er ook voor geleerd en helpt de werkdruk van de dokter en de wachttijd van de patient beperkt te houden. Zelf geef ik gewoon eerlijk aan dat ik iets niet kan bespreken omdat er mensen in de buurt zijn, anders mag ze alles van me weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wilt u dat weten? Bovendien kan en wil ik er over de telefoon niet over praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt aangeven dat je op dit moment niet in de situatie bent om daarover te praten en dat je het liever met je huisarts bespreekt. Ik begrijp je gevoel, maar je moet van mij aannemen dat ook een doktersassistente een geheimhoudingsplicht heeft en met niemand mag praten over wat jou mankeert. Ook doet een dokterassistente een schatting of jij aan een 10 minuten bezoekje genoeg hebt of dat het toch beter is om bijvoorbeeld 20 minuten hiervoor in te plannen (of langer). Als er bijvoorbeeld 10 minuten staan ingepland het blijkt dat je toch meer tijd nodig hebt, dan gaat je huisarts uitlopen met zijn spreekuur en dat is voor de mensen ná jou niet zo prettig.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja, de assistente is tegenwoordig het voorportaal en de waakhond van de huisarts. Zeg maar met een trefwoord waar je voor komt. Per slot van rekening heeft ze ook toegang tot het computersysteem en kan ze alles lezen.
Het heeft inderdaad te maken met de inschatting van de urgentie en het klaarleggen van mogelijke materialen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst vragen waarom ze deze vraag precies stelt. Als het antwoord voor jou plausibel is (bv. de dokter wil graag op voorhand weten hoeveel tijd hij moet voorzien), zou ik je repliek vrij algemeen houden. bv. Je zegt niet "ik heb wormen denk ik" maar wel "ik heb problemen met de spijsvertering". meer uitleg hoeft ook niet.
is het antwoord voor jou niet plausibel (bv. ik vraag dit aan iedereen) dan zou ik zeggen dat je het wel met de dokter zal bespreken.
als er iemand bij je zit waarvan je liever niet wil dat zij of hij getuige is van je gezondheidsprobleem, zeg dan dat je eventueel wil terugbellen op een later moment (of, als je durft en als dat mogelijk is, dat je niet vrijuit kan praten).
zelfs als ze het wél mogen weten is het voor andere mensen soms wat vervelend om dergelijke gesprekken bij te wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik lees is dat je het moeilijk vindt om een neutrale houding aan te nemen.
Je bent in eerste plaats nooit verplicht iets te vertellen wat jij niet wilt.
Maar wanneer je naar je dokter belt dan weet je dat je de assistente eerst aan de lijn krijgt en die vraagt nu eenmaal waar het over gaat dat is gewoon haar werk.

Probeer ook altijd alleen in een ruimte te zijn als je de dokter belt, iets is prive en daar hebben anderen ook begrip voor te hebben.
Heb je ook al gedacht aan het telefonisch-doktersspreekuur?
Sommige artsen hanteren dat in hun praktijk, anderen niet, vraag het eens na dan ben je zeker dat je meteen een arts aan de lijn krijgt.
Wat je wel mee zou kunnen nemen uit de vorige antwoorden hierboven is dat je wel even aan geeft hoe lang het gaat duren. Zo kan de assistente ook adequaat werken.

Ben bovenal open tegen een ieder dat het een privé-gesprek betreft.
Dan stoot je niemand tegen de borst.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je bent heus niet de enige die iets privés wil bespreken met alleen de dokter.
De doktersassistent heeft daar heus wel begrip voor. Maak je niet druk gewoon zeggen dat je een afspraak met de dokter wil en dat de reden daarvoor privé is en je het liever alleen met de dokter bespreekt.

(weet wel dat de assistent uiteindelijk al jou gegevens kan zien dus als je het niet tegen haar zou willen zeggen, omdat je niet wil dat zij dat weet dan word het moeilijk voor je.)

Succes en maak je niet druk =)

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. Voor een ervaren doktersassistente hoef je je echt niet te schamen. Die mensen hebben alles al voorbij horen en zien komen. Er is niets dat jij kan hebben wat andere nog nooit gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeg gewoon dat je dat liever alleen met je arts bespreekt. ik denk dat de assistent hier wel begrip voor heeft en zal een standaard tijd voor het consult inplannen.