Hoe om te gaan met deze nare situatie? Kijk bij extra uitleg!!

Mischien niet de juiste site, om op zoek te gaan naar een antwoord.. Het gaat om de volgende situatie.

Ik leef in een gezin, bestaande uit 6 personen. Op zaterdag vertelde mijn kleine zusje (toen 10) haar verhaal, ze is sexueel misbruikt door men oudere broer (toen 16), waarbij hij ook is klaar gekomen.

Mijn kleine zuster is op mijn aanrade bij mijn oudere zus wezen logeren, die al een hele tijd niet meer thuiswoont.

Ze heeft verhaal gedaan bij mijn oudere zuster. Mijn oudere zuster, vertelde dat zij ook in het verleden misbruikt is geweest door mijn broer.

In de ervaring van mijn oudere zus, waren ze beide op 'ontdekking', en zij kan het accepteren.

Mijn jongere zus kan de hele situatie empatische niet beseffen, en is gruwelijk boos en wil geen contact meer.

Ouders weten inmiddels de hele situatie.., en willen mijn broer een deze dagen confronteren met de situatie.

p.s. de hele situatie is ongeveer 7 jaar geleden gebeurd.

Momenteel is mijn broer al meerdere jaren het huis uit en is als leerkracht werkzaam op een basisschool.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een goed antwoord op deze vraag kan niet, maar wil toch een soort van antwoord hebben? Mischien is er iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en al in een verder stadium is.

Het doet mij persoonlijk heel veel pijn, ben bang dat men broer nooit meer zal veranderen en vroeg of laat tegen de lamp zal aanlopen en hiervoor vast te komen zitten..

Ik vraag me af of ik hier ooit mee om kan gaan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Heey! Wat een erg vervelende situatie! Als ik jou was zou ik eerst afwachten hoe het gaat aflopen met het gesprek tussen je ouders en je broer. Van daaruit verder kijken. Probeer zoveel mogelijk begrip te voelen voor je zusje. Ze zal zich waarschijnlijk schuldig en beschaamd voelen. Zij moet het verwerken en er zullen veel emoties voorbij komen. Ik weet niet wat voor een contact je hebt met je broer? Wacht eerst zijn reactie af voordat je eventueel gaat oordelen.

Vreselijk moeilijk om mee om te gaan. Wacht eerst even het gesprek met je ouders af. Als dat niet tot een goed einde komt ga dan met je zuster en je ouders om de tafel en bespreek wat jullie moeten doen. Ondersteun je zuster in haar gevoelens. Geef haar opties waar ze uit kan kiezen wat zij vind dat er moet gebeuren. Belangrijk is wat zij hiermee wil doen. Hiervoor heeft ze wel de steun van de familie nodig. Schaamte, verdriet en schuldgevoel maken dit voor haar erg moeilijk. Zij moet verder kunnen met haar leven en dat staat voorop

wat is dit erg zeg... ik heb zelf meegemaakt dat de ex van mijn moeder een poging heeft gewaagt bij mij ik was zelf 15 en heb hem met alle macht van me af geslagen met succes.. het is moeilijk om het tegen iemand te vertellen omdat je niet weet hoe iemand reageert en je bang ent dat niemand je gelooft... ik heb het pas verteld toen ik 18 was dus 3 jaar naderhand. hetgene waar je zusje naar verlangt is dat iemand haar begrijpt en met haar meeleeft en dat iemand voor haar op komt... het is normaal dat ze kwaad is en emotioneel dat heb ik ook gehad ik heb hetzelf wel een plek kunnen geven maar ik kan er nog zo boos om worden om hoe sommige familieleden er te gemakkelijk over kunnen praten dat je dingen los moet laten. vooral mijn moeder heeft zelfs naar gedaan erover en zag het maar gemakkelijk terwijl je als moeder zijnde ook dingen had op kunnen merken.. hysterisch gedrag etc. bij ieder is dat anders natuurlijk. Ik vind het zo goed dat je ouders hun zoon erop aan gaan spreken ik hoop dat hij flink op het matje word gezet.. wel denk ik eraan.. hij werkt op een basisschool mijn conclusie is meestal als je kinderen misbruik is dit niet zomaar verdwenen het is ook iets psygisch. Ik zeg altijd je kan beter dingen voorkomen dan genezen. en mocht het zo zijn dat hij medeleerlingen heeft misbruikt dan is mijn mening dat ze hem lang moeten opsluiten en hopen dat medegevangenen hem wel een lesje leren ik wens jou en je famillie veel succes en sterkte voor je zusje

Bovenstaand al twee mooie antwoorden. Toch geef ik je ook dit in overweging: als jij denkt dat je broer misschien nooit meer zal veranderen, bedoel je dan dat hij zich aangetrokken voelt tot jongere kinderen? Het verschil tussen een meisje van 10 en een jongen van 16 vind ik erg groot. Het verschil tussen jouw broer en je oudere zus is waarschijnlijk kleiner. Hij moet de tweede keer al heel goed geweten hebben dat hij fout bezig was. Als je bedoelt dat hij zich aangetrokken voelt tot jongere kinderen en hij zit nu in het onderwijs, krijg ik hele akelige gevoelens. Het is je broer, maar kinderen verdienen bescherming tegen dit soort ellende, en dat weet je zelf ook. Kinderen zijn weerloos.

Goeie vraag en misschien niet de goeie site. Misschien niet misschien wel, jij liep met de vraag rond en je hebt hem gesteld, dat heb je dan wel goed gedaan! Wat ik bovenal lees is je bezorgdheid en dat lijkt mij logisch. Goed van jou dat jij het uit en dat je zusje het geuit heeft. Dat was stap 1. De tweede stap is actie en daarin hoef jij niet perse passief af te wachten bij wat er gebeurd na het gesprek. Melden van kindermisbruik kunnen jij en je zusje altijd nog doen. Zoiets verjaard niet. En eerlijk gezegd denk ik dat je er goed aan doet om te melden dat je broer op een school werkt. Zou jij de persoon kunnen zijn die kan voorkomen dat er nog meer kinderen worden misbruikt? Het vervelende is dat ik nu oordeel over je broer terwijl jij hier alleen maar een situatie schetst. Wat ik alleen niet mag doen is die schets negeren. Het gaat hier om kindermisbruik in deze schets. Ik wens je bovenal veel succes Laura AMK 0900-1231230 jammer genoeg is dit nummer niet gratis op deze site kun je wellicht een telefoonnummer vinden in jouw regio http://www.watkanikdoen.nl/regio

Bronnen:
http://www.watkanikdoen.nl/regio

Beste.., Een van de antwoorden bevatte het tel. nr van het meldpunt voor kindermisbruik. Daar kan, als je wilt anoniem, uitgebreid met iemand praten. In eerste instantie is het 5 cent per minuut, maar dat zal voor de eerste melding zijn. Ze kunnen je wegen voorleggen, waarlangs jullie gezin eruit kan komen. Er is heel wat verdriet, en er is erkenning en berouw en vergeving nodig. Ieder gezinslid heeft veel te verwerken. Vraag daar advies. Ik weet dat er wel gezinsgesprekken werden toegepast. Het is heel moeilijk voor iedereen.

WAKKER WORDEN. Overleg met jouw zusters en ouders dat je er werk van gaat maken, en het gaat aankaarten bij die school waar jouw broer werkt als hij zichzelf niet aangeeft. Dit soort misstanden behoren niet met de mantel der liefde bedekt te worden, en zeker niet de doofpot in.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100