Hoe om te gaan met deze nare situatie? Kijk bij extra uitleg!!

Mischien niet de juiste site, om op zoek te gaan naar een antwoord.. Het gaat om de volgende situatie.

Ik leef in een gezin, bestaande uit 6 personen. Op zaterdag vertelde mijn kleine zusje (toen 10) haar verhaal, ze is sexueel misbruikt door men oudere broer (toen 16), waarbij hij ook is klaar gekomen.

Mijn kleine zuster is op mijn aanrade bij mijn oudere zus wezen logeren, die al een hele tijd niet meer thuiswoont.

Ze heeft verhaal gedaan bij mijn oudere zuster. Mijn oudere zuster, vertelde dat zij ook in het verleden misbruikt is geweest door mijn broer.

In de ervaring van mijn oudere zus, waren ze beide op 'ontdekking', en zij kan het accepteren.

Mijn jongere zus kan de hele situatie empatische niet beseffen, en is gruwelijk boos en wil geen contact meer.

Ouders weten inmiddels de hele situatie.., en willen mijn broer een deze dagen confronteren met de situatie.

p.s. de hele situatie is ongeveer 7 jaar geleden gebeurd.

Momenteel is mijn broer al meerdere jaren het huis uit en is als leerkracht werkzaam op een basisschool.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een goed antwoord op deze vraag kan niet, maar wil toch een soort van antwoord hebben? Mischien is er iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en al in een verder stadium is.

Het doet mij persoonlijk heel veel pijn, ben bang dat men broer nooit meer zal veranderen en vroeg of laat tegen de lamp zal aanlopen en hiervoor vast te komen zitten..

Ik vraag me af of ik hier ooit mee om kan gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Heey! Wat een erg vervelende situatie!

Als ik jou was zou ik eerst afwachten hoe het gaat aflopen met het gesprek tussen je ouders en je broer. Van daaruit verder kijken.

Probeer zoveel mogelijk begrip te voelen voor je zusje.
Ze zal zich waarschijnlijk schuldig en beschaamd voelen.
Zij moet het verwerken en er zullen veel emoties voorbij komen.

Ik weet niet wat voor een contact je hebt met je broer?
Wacht eerst zijn reactie af voordat je eventueel gaat oordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreselijk moeilijk om mee om te gaan. Wacht eerst even het gesprek met je ouders af. Als dat niet tot een goed einde komt ga dan met je zuster en je ouders om de tafel en bespreek wat jullie moeten doen. Ondersteun je zuster in haar gevoelens. Geef haar opties waar ze uit kan kiezen wat zij vind dat er moet gebeuren. Belangrijk is wat zij hiermee wil doen. Hiervoor heeft ze wel de steun van de familie nodig. Schaamte, verdriet en schuldgevoel maken dit voor haar erg moeilijk. Zij moet verder kunnen met haar leven en dat staat voorop
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schaamte, verdriet en boosheid zijn haar emoties. Schuldgevoel heeft ze echter gelukkig niet. Dat weet ik 100% zeker. De enige optie die mijn zuster ziet is het verbannen van mijn broer uit de familie.
ronron1212
13 jaar geleden
Gelukkig geen schuldgevoel. Ja als zij dat zo ziet ondersteun haar. Maar zijn jullie niet bang dat hij zonder hulp af aangifte niet tot herhaling overgaat bij andere jonge kinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangite, is iets dan een optie is.. Helaas zit de wetgeving zo inelkaar dat je het moet bewijzen, en als men broer nee zegt, men zusje zegt ja... Schiet niemand er wat mee op. Is eerlijk gezegd door de politire
ronron1212
13 jaar geleden
Daar kan je gelijk in hebben maar misschien zijn er wel meer gevallen. Het is niet raar dat meisjes op latere leeftijd als nog aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde proces met mezelf meegemaakt in de tijd dat ik misbruikt was, het leven is hard maar gaa verder werdt er gezegd. je bent onschuldig tenzij je bewijs kan aantonen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met aangifte bereik je geen ene kut ik heb ook aangifte gedaan tegen me meoders ex die wel in me broek zat en krijg via familieleden te horen dat de zaak geseponeerd blijft te zijn en ik weet er niks vanaf.. zolang ze geen sperma hebben kennen ze ook niet weten of het echt wel gebeurd is
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dat kan maar laat hun dat in de familie met name de zuster zelf bepalen het is aan haar wat ze wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je wat het is het meisje zou zoveel hopen deed ik ook voor gerechtigheid en die krijg je niet heb al met zovele meiden meegemakt dus en dan word de kwaadheid omgezet in agressie en is een mens zelf in staat om zelf gerechtigheid te maken
ronron1212
13 jaar geleden
kan ik heel goed begrijpen het is ook iets vreselijks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
achja ik zeg maar zo zolang je voor jezelf op komt ook al is er wat vreselijks gebeurd ben je al op de goede weg :)
wat is dit erg zeg...
ik heb zelf meegemaakt dat de ex van mijn moeder een poging heeft gewaagt bij mij ik was zelf 15 en heb hem met alle macht van me af geslagen met succes..
het is moeilijk om het tegen iemand te vertellen omdat je niet weet hoe iemand reageert en je bang ent dat niemand je gelooft... ik heb het pas verteld toen ik 18 was dus 3 jaar naderhand.
hetgene waar je zusje naar verlangt is dat iemand haar begrijpt en met haar meeleeft en dat iemand voor haar op komt...
het is normaal dat ze kwaad is en emotioneel dat heb ik ook gehad ik heb hetzelf wel een plek kunnen geven maar ik kan er nog zo boos om worden om hoe sommige familieleden er te gemakkelijk over kunnen praten dat je dingen los moet laten.
vooral mijn moeder heeft zelfs naar gedaan erover en zag het maar gemakkelijk terwijl je als moeder zijnde ook dingen had op kunnen merken.. hysterisch gedrag etc. bij ieder is dat anders natuurlijk.
Ik vind het zo goed dat je ouders hun zoon erop aan gaan spreken ik hoop dat hij flink op het matje word gezet..
wel denk ik eraan.. hij werkt op een basisschool mijn conclusie is meestal als je kinderen misbruik is dit niet zomaar verdwenen het is ook iets psygisch.
Ik zeg altijd je kan beter dingen voorkomen dan genezen.
en mocht het zo zijn dat hij medeleerlingen heeft misbruikt dan is mijn mening dat ze hem lang moeten opsluiten en hopen dat medegevangenen hem wel een lesje leren
ik wens jou en je famillie veel succes en sterkte voor je zusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je steun.
Ik hoop dat je de reacties bij houdt.
Op dit moment is mijn pauze afgelopen, maar geef zeker nog een toelichting op jou antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou de reacties wel bij ik zal zeker afwachten op je toelichting
Bovenstaand al twee mooie antwoorden. Toch geef ik je ook dit in overweging: als jij denkt dat je broer misschien nooit meer zal veranderen, bedoel je dan dat hij zich aangetrokken voelt tot jongere kinderen? Het verschil tussen een meisje van 10 en een jongen van 16 vind ik erg groot. Het verschil tussen jouw broer en je oudere zus is waarschijnlijk kleiner. Hij moet de tweede keer al heel goed geweten hebben dat hij fout bezig was.

Als je bedoelt dat hij zich aangetrokken voelt tot jongere kinderen en hij zit nu in het onderwijs, krijg ik hele akelige gevoelens. Het is je broer, maar kinderen verdienen bescherming tegen dit soort ellende, en dat weet je zelf ook. Kinderen zijn weerloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me verdiept in pedofolie, en ben tot de conclusie gekomen dat het een geaardheid is. Net als homoseksualiteit. Ben inderdaad bang dat hij hierdoor niet geschikt is voor het onderwijs, heb het er ook erg moeilijk mee met het feit da thij leraar is. Maar goed, ik kan zeggen wat ik wil maar het onderwijs zal hij hierdoor niet willen verlaten, dat is een keuze die hij maakt die ik niet kan veranderen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zul je aangifte moeten doen, ben ik bang. Of je zusje helpen om dat alsnog te doen, want 6 jaar is nog geen verjaring.
Goeie vraag en misschien niet de goeie site.
Misschien niet misschien wel, jij liep met de vraag rond en je hebt hem gesteld, dat heb je dan wel goed gedaan!

Wat ik bovenal lees is je bezorgdheid en dat lijkt mij logisch.
Goed van jou dat jij het uit en dat je zusje het geuit heeft.
Dat was stap 1.
De tweede stap is actie en daarin hoef jij niet perse passief af te wachten bij wat er gebeurd na het gesprek.

Melden van kindermisbruik kunnen jij en je zusje altijd nog doen.
Zoiets verjaard niet.
En eerlijk gezegd denk ik dat je er goed aan doet om te melden dat je broer op een school werkt.
Zou jij de persoon kunnen zijn die kan voorkomen dat er nog meer kinderen worden misbruikt?
Het vervelende is dat ik nu oordeel over je broer terwijl jij hier alleen maar een situatie schetst.
Wat ik alleen niet mag doen is die schets negeren.
Het gaat hier om kindermisbruik in deze schets.

Ik wens je bovenal veel succes
Laura

AMK 0900-1231230 jammer genoeg is dit nummer niet gratis
op deze site kun je wellicht een telefoonnummer vinden in jouw regio
http://www.watkanikdoen.nl/regio
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste.., Een van de antwoorden bevatte het tel. nr van het meldpunt voor kindermisbruik. Daar kan, als je wilt anoniem, uitgebreid met iemand praten. In eerste instantie is het 5 cent per minuut, maar dat zal voor de eerste melding zijn. Ze kunnen je wegen voorleggen, waarlangs jullie gezin eruit kan komen. Er is heel wat verdriet, en er is erkenning en berouw en vergeving nodig.
Ieder gezinslid heeft veel te verwerken.
Vraag daar advies.
Ik weet dat er wel gezinsgesprekken werden toegepast.

Het is heel moeilijk voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAKKER WORDEN.

Overleg met jouw zusters en ouders dat je er werk van gaat maken, en het gaat aankaarten bij die school waar
jouw broer werkt als hij zichzelf niet aangeeft.
Dit soort misstanden behoren niet met de mantel der liefde bedekt te worden, en zeker niet de doofpot in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plus van mij voor dit antwoord.kort maar krachtig.gewoon aangeven en inderdaad de hele zaak niet verdoezelen omdat het allemaal ooit eens gebeurd is.