Geestelijk 'weg' na wakker worden

Vanochtend heb ik voor de tweede keer in mijn leven een bizarre situatie meegemaakt.
Het begint met een hele lange enge droom. Echt extreem lang en ik word meerdere keren wakker snachts en ga dan weer terug naar de droom,alsof ik hier bewust voor kies terwijl het bizar en eng is (achtervolging,angst,opgesloten) daarna word het een liefdesverhaal,ik die opzoek gaat naar iemand en heel erg verliefd ben en lust gevoelens heb. Ook in deze situatie word ik wakker en ga terug naar de droom omdat ik nog niet 'klaar' ben. Toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik me er niet bij,ik voelde me niet hier,anders,slecht zicht,angstig,alleen,in de war,verdretig. Ik ben in een soort trance naar beneden gelopen en heb thee gezet en ben weer in bed gaan liggen. Het heeft 2uur geduurd voordat ik uit deze toestand kwam,de angst wegebde en ik enigszins bij kwam. 3uur later (nu dus) voel ik me beter maar nog steeds erg vreemd en mijn beeld is wazig en wil steeds scheel kijKen. WTF??
Doodeng voelt het, ik ben nu alleen. Man werken en kinders bij opa en oma logeren. Heeft iemand hier ideeen over? Ik kan er niets over vinden,wel lichamelijke verlamming maar dat heb ik juist niet. Mijn lichaam functioneert prima alleen mijn geest is weg.....

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik vergeet wel iets belangrijks: ik slik Efexor en ben ze dus vergeten in te nemen,de vorige x dat ik dit had ook

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (5)

Elk mens ondergaat in zijn slaap een cyclus aan slaapfasen die zich een zestal keer herhalen. Als je tijdens de droomfase wakker wordt en de fase gaat nog door ben je je maar half bewust. Je kunt zelfs van alles doen, thee zetten , koffie drinken, wandelen. Dit gebeurt o.a. bij slaapwandelaars. De meeste mensen ervaren het veel minder extreem en als ze wakker worden tijdens zo;n fase dan herinneren ze de droom, meer niet. Als je de volledige fasen doorloopt zonder wakker te worden herinner je niet eens dat je gedroomd hebt.

Over de dromen zelf hoef je je niet zo druk te maken. Die heb je elke dag. Je hersenen verwerken van alles en door het prikkelen van zenuwcellen komt van alles voorbij. Vaak zonder logica. Ook de lengte lijkt soms heel erg lang, terwijl het - asl je het gaat meten - het om minuten gaat.

Doordat je herhaaldelijk wakker werd tijdens de slaapfasen krijg je de gevoelens die je nu hebt ondergaan. Ontzettend vervelend en als je hier heel vaak last van hebt zou je dit eerst eens met je huisarts kunnen bespreken. Er zijn verschillende slaapcentra waar ze je kunnen onderzoeken, maar dat heeft alleen zin als het heel regelmatig optreed.

Probeer voor het slapen gaan of je je eerst eens goed kunt ontspannen. Ga niet te laat naar bed. Hopenlijk kan je dan alle slaapfasen doorlopen zonder wakker te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
bijgaand een redelijk grondig artikel op gezondheid.be die ingaat op allerlei aspecten van het slapen.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik zie nu pas je toevoeging over je medicijngebruik. Daarom is het ook zo belangrijk dit soort zaken met een huisarts te bespreken. Die kent je en die kent als het goed is ook je medische geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw toevoeging over het medicijn Efexor lijkt me een cruciale in deze. Met name omdat je ook zegt dat je vorige keer dat je het vergat ook deze situatie kreeg.
Hoe lang slik je het al? Wat ik heb begrepen werkt dit medicijn pas na langere tijd slikken (aantal weken achter elkaar), echter kan je wel gelijk vanaf het begin bijwerkingen krijgen. Zo kan het ook eerst de angstgevoelens versterken voordat ze deze juist tegen gaat. Dit zou een verklaring kunnen zijn.

Ik denk dat je een verklaring toch in de hoek van je medicijn moet zoeken. Bel eventueel met je huisarts of apotheek. Het kan een kwestie zijn dat je last hebt van bijwerkingen of juist doordat je het niet innam 'afkickverschijnselen'.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat je je ongerust maakt. Je kunt dat onder normale omstandigheden al hebben bij nare dromen die je je nachtrust ontnemen, zeker als je daar gevoelig voor bent.
Als je geen andere symptomen hebt, met allebei je ogen nog goed kan zien, dan denk ik dat de oorzaak toch bij de exefor gezocht moet worden.
Angst is een van de bijwerkingen die je kunt hebben zowel bij gewenning als ontwenning.
Vrijwel alle angstremmers en andere stemmingsverbeteraars kunnen flinke angstreacties geven als er iets mis gaat.
Doe dus maar rustig aan en vergeet niet je medicijn op tijd te nemen.
Als het terug mocht komen als je wel op tijd je pil hebt geslikt wel even contact met de huisarts opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen suggesties geven over wat het zou kunnen zijn maar als je het zeker wil weten ga dan naar de dokter. Wij kunnen namelijk je twijfels niet weg nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slik ook Efexor, en als ik het vergeet in te nemen heb ik ook allerlei vreemde lichamelijke klachten. Ik voel me draaierig, maar niet echt duizelig -meer alsof mijn geest om de paar minuten "uitvalt". Heeeeeeel vreemd, een beetje eng inderdaad! Ik denk echt dat jouw ervaring hiermee te maken heeft!