Wat precies is DNA?

Zojuist gelezen dat een gevondem kaak misschien toebehoort aan Nathalie Hollway. Dit kaak wordt onderzocht of het DNA overeen komt met dat van Nathalie. Maar wat precies is eigenlijk DNA?

Kun je het zien? Kun je het ruiken? Hoe kan het dat ieder een ander DNA heeft? En hoe kan het dat het na 5 jaar nog in een losse kaak zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In het kort:
Je lichaam is (net als bij planten en dieren) opgebouwd uit cellen. Je DNA ligt besloten in je cellen. Het is een molecuul.

Een groot deel van het DNA is bij elk individu hetzelfde opgebouwd, maar een bepaald deel niet en dàt maakt je DNA uniek.

Je kunt het niet met het blote oog waarnemen, daar zijn sterke microscopen voor nodig. Ruiken lijkt me dan ook erg lastig, omdat het zo klein is.

Zolang de cel leeft is het DNA te onderzoeken. Dat een lichaam dood is, betekent nog niet dat al zijn cellen kapot zijn. Je lichaam bestaat uit heel veel cellen. Er is dan ook nog kans dat er een cel is die na 5 jaar nog niet kapot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Desoxyribonucleïnezuur of DNA is de belangrijkste chemische drager van erfelijke informatie in alle bekende organismen.
Lees verder in bijgevoegde link
fremar
13 jaar geleden
Cellen zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit eiwitten, en er zijn dus voortdurend nieuwe eiwitten nodig om cellen in stand te houden, nieuwe cellen te maken en chemische reacties in cellen te vergemakkelijken.

De instructies die nodig zijn voor de produktie van eiwitten zijn vastgelegd in moleculen DNA (desoxyribonucleïnezuur).

DNA-moleculen bevinden zich in de celkern. Behalve dat het DNA instructies bevat die nodig zijn voor de produktie van eiwitten, wordt daarin genetische informatie opgeslagen en van de ene generatie cellen aan de volgende doorgegeven.
De vorm van DNA-moleculen lijkt op een gedraaide touwladder (een „dubbele helix” genoemd).
Elk van de twee strengen in de DNA-ladder bestaat uit een enorm aantal kleinere onderdelen, nucleotiden genaamd, die in een van de volgende vier soorten voorkomen: adenine (A), guanine (G), cytosine (C) en thymine (T). Met dit DNA-„alfabet” vormt een tweetal letters — hetzij A met T of G met C — één sport in de dubbele-helixladder. De ladder bevat duizenden genen, de basiseenheden van de erfelijkheid.

Een gen bevat de informatie die nodig is om een eiwit te vormen. De volgorde van de letters in het gen vormt een gecodeerde boodschap of blauwdruk die voorschrijft wat voor soort eiwit er gevormd moet worden.
Derhalve is het DNA, met al zijn onderdelen, het moedermolecule van het leven. Zonder zijn gecodeerde instructies zouden de uiteenlopende eiwitten niet kunnen bestaan — en zou er dus geen leven bestaan.