Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (11)

Toch maar naar je gevoel luisteren. Die maakt op dat moment geen denkfouten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de loop van de jaren al vaak mee gemaakt dat mijn verstand zus zei en mijn gevoel zo.
Na verloop van tijd kreeg bijna altijd mijn gevoel/voorgevoel gelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken naar het algeheel wat op langere termijn het beste is misschien lijkt een keuze in iets nu helemaal geweldig maar als je het zeg meer op langere termijn bekijkt zou je misschien toch voor je verstand moeten kiezen, ook al voel je je op dat moment anders. Ik ken het het kan zwaar vervelend zijn, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem vooral je gevoel serieus. Probeer afstand te nemen van je denken en benut die pauze om vast te stellen of je gevoel daardoor anders wordt. Zo niet; ga voor de reis vanuit het gevoel.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn gevoel over iets niet goed was, bleek dit achteraf juist te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast25868;

Soms kunnen gevoel en verstand het aardig met elkaar aan de stok hebben. Het advies om daarbij altijd maar op je gevoel af te gaan vind ik nogal link; gevoelens zijn immers ook niet altijd positief. Ik zou je gevoelens en verstand eens toetsen met die van anderen dan heb je wat onafhankelijker vergelijkingsmateriaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je verstandkies eruit halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat te doen?...Even een "pauze" inlassen!!! In eerste instantie zou je zeggen...je gevoel...Dat ligt zo dicht bij jezelf. Maar er zijn situaties dat je ook even je verstand moet laten spreken. Je kan niet ALTIJD maar je gevoel achterna hobbelen...ook daarmee kun je misstappen maken. Je intuitie, je stemmetje, Oh ze zijn zoooo belangrijk! Toch niet te snel beslissen....hangt echt ook af van de vraag en situatie. Maar een goeie tip: als je erg in een emotie zit, is het niet altijd het juiste moment om iets te beslissen/keuze te maken....je denken is dan toch een beetje "troebel" zeg maar...Dus ...even een "pauze" inlassen...:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van welke van deze vier zienswijzen tav de verhouding tussen verstand en gevoel je kiest:

A. Verstand en gevoel reageren afzonderlijk en onafhankelijk van elkaar op gebeurtenissen. [...]

B. Gevoelens ontstaan uit zichzelf en zijn min of meer heilig. [...]

C. Emoties zijn het resultaat van menselijke evaluaties, schattingen en interpretaties, dus van verstandelijke overwegingen. [...]

D. Denken en voelen zijn aspecten van het ervaren en beleven, van de meningsvorming en de mening. Het aandeel van elk aspect afzonderlijk is meestal moeilijk te schatten. Ze beïnvloeden elkaar. [...]

Deze vierde opvatting is die van o.a. de Individualpsychologie van Alfred Adler. Ze heeft enkele voordelen boven de andere. Ze heeft oog voor de totale persoonlijkheid, die meer is dan de som van de eigenschappen en vermogens. Ze heeft ook oog voor de verschillen tussen de individuen, d.w.z. voor het unieke van de persoonlijkheid. [...]

Lees meer over deze vier zienswijzen op:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door visualisatie van beide keuzemogelijkheden kun je kijken welke keuze het beste voelt!
of het verstandig is of niet, het is belangrijk dat die keuze nu goed voelt. is het de verkeerde keuze, dan heeft het zo moeten zijn omdat je nog een lesje te leren had. en die levenslessen, je neus stoten, zie je wel vaker bij luisteren naar je verstand ipv je hart!

Toegevoegd na 3 minuten:
het is de kunst ook echt je gevoel te herkennen, en er naar te luisteren.
je blijft tegen dezelfde lamp aanlopen, totdat je je levensles hebt geleerd! lees: totdat je echt naar je gevoel luistert!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding