Zwemmen in de herfst en winter?

voor het maken voor een film voor school , willen we een shot opnemen waarbij iemand in het water valt, dit zal dan 1 keer in de winter en een keer in de herfst plaatsvinden, is dit verantwoord en zo niet heeft iemand dan een idee hoe we dat toch mogelijk kunnen maken?
verder willen we liever geen trucs , de persoon moet echt in het water vallen

puntje van aandacht

1 - wetsuite is niet mogelijk, de betreffende persoon heeft al kleren aan en een wetsuite werkt alleen als het water in je wetsuite al op lichaamstempratuur is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Bij mij op de roeivereniging slaan ook 's winters wel eens mensen om. Die zijn vlak daarvoor ofwel op normale temperatuur, ofwel heet en bezweet van het harde roeien, en liggen dan zomaar ineens in ijskoud water.

Er is nog nooit een ongeluk van gebeurd.

Als de persoon die in het water valt een goede gezondheid heeft, en vooral geen hart- of bloedsomloopproblemen heeft, is er dus niets aan de hand. Toch moet je enige voorzorgsmaatregelen nemen.

Je kunt een halflang wetsuit aantrekken, dat je vooraf al met een laagje water vult om op temperatuur te komen. Zo'n halflang wetsuit heeft korte "broekspijpen" en korte "mouwen", dus je ziet op de film niet dat de persoon dat draagt.

De rest van het lichaam kun je ter isolatie insmeren met vaseline.

Denk eraan dat de persoon vlak voor hij in het water valt, zo diep mogelijk moet inademen - dat leren we op de roeivereniging ook, je moet dat doen zodra je merkt dat omslaan onvermijdelijk is. De reden kun je zelf proberen onder de koude douche (thuis of in de sauna): zodra je ineens een plens koud water over je heen krijgt, ga je reflexmatig snel en diep inademen. Dat is niet verstandig als je op dat moment kopje onder gaat - en toch kun je die reflex vrijwel niet onderdrukken. Het enige dat je dus kunt doen is al heel diep inademen zolang je nog *boven* water bent, en dan je adem inhouden: dan is die reflex er nog steeds, maar *kun* je niet meer inademen, en loop je dus geen risico op water in je longen.

Verder zou ik oefenen hoe goed/slecht je nog kunt zwemmen met al je kleren aan. Als de plek waar je gaat filmen ondiep is, is dat niet nodig, maar anders: zeker oefenen, in het zwembad. Dat voorkomt nare verrassingen. Wel even overleggen met de badmeester, anders krijg je ruzie omdat je de zwembadregels overtreedt.

Tot slot: veel helpers op de kant die kunnen helpen snel uit het water te komen. Sommige mensen verliezen binnen 30 seconden al hun coördinatie, en kunnen dan zelfs niet meer zwemmen.

En dan natuurlijk zorgen voor droge, warme kleren. Houd er rekening mee dat het erg moeilijk is om bij een half verstijfd persoon de kletsnatte kleren uit te trekken - dat kan lang duren.

Op de roeivereniging zeggen we altijd: ga in zo'n geval EERST onder de warme douche staan, en trek dan pas je natte kleren uit. Nat ben je toch al... Beter snel opwarmen en dan pas je kleren uittrekken, dan eerst tien minuten bezig zijn met uitkleden, intussen verder afkoelen, en dan pas onder de douche te gaan.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat kan in principe best.
als de gezondheid van de acteur goed is.

denk maar eens aan de nieuwjaarsduik, dan spingen er zo veel mensen in het water.

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou wel een waterdicht pak onder de kleding aan kunnen doen.,
13 jaar geleden
Als je het in het zwembad doet kan het, maar anders niet, niet verantwoord iig want dan raken je spieren koud en dan kan je niet wegzwemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wel, maar het is best gevaarlijk. Een goede methode om het veilig te houden is insmeren met vaseline. Niet het hele lichaam, maar wel handen voeten en hoofd. Bereid dit goed voor, en zorg er voor dat je zeker weet dat de persoon in goede gezondheid verkeerd. Zorg er voor dat je alles bij de hand hebt om deze persoon weer op te warmen. 2e bron is een pdf-bestand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zorg er ook voor dat je 2 mensen bij de hand hebt die wel een wet suite aan hebben en die goed kunnen zwemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk kan dat wel,

ik heb afgelopen winter met -20 en watertemperatuur -8 (zout water bevriest niet) in de Noordelijke IJszee gehouden. En ja met gemak overleefd. Punt van aandacht met die temperatuur water is dat je niet je hoofd onder water doet gezien de kans op een schock.

Als de persoon goed gezond is, direct erna weer het water uit is en daarna goed warm wordt gehouden kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk bij een binnenbad wat improviseren, zodat het een sloot o.i.d. betreft.
Je kunt ook een surfpak/duikerspak onder je normale kloffie aantrekken (er zijn pakken die kou tegenhouden).
Hou er rekening mee dat alleen heel gezonde lichamen grote verschillen in temperatuur kunnen verdragen!