wie heeft er tips om blijvend van een depressie af te komen

ik heb het ergste wel gehad maar val steeds voor korte periodes terug in verschillende gradaties ik loop 4jaar al bij een psycholoog en ik wil er echt een keer helemaal klaar mee zijn want van iedere keer terug vallen word ik echt ongelukkig

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik hoop echt dat je dit antwoord goed leest, want als er iemand weet wat het is, dan ben ik het wel. "Doe de dingen waar je gelukkig van wordt." Het is een idioot antwoord, maar lees alsjeblieft verder. Schrijf iets op wat je in ieder geval zou willen, of wat je nog moet doen. Bijvoorbeeld, je moet nog een brief sturen aan iemand. Schrijf op dat je dat moet doen. Verder moet je nodig naar de kapper. Schrijf dat ook op. Dan wordt het ook hoogtijd dat je huppeldepup belt. Schrijf dat ook op. Je hebt nu 3 dingen. Morgen sta je op en je begint je lijstje van 3 dingen af te werken, ook al baal je, ook al ben je moe, ook al moet je kotsen of huilen. En ik weet echt waar ik het over heb. Afwerken dat lijstje. Je wordt er gelukkig van, hoe ongelukkig je je ook voelt door het uitvoeren van die taken. Doen ! Niet gelukt ? Volgende dag het lijstje opnieuw erbij pakken en afwerken. Doen, tot kotsens aan toe. Afwerken. Alle drie de punten gehad ? Nieuw briefje maken en doe hetzelfde. Je zult echt, heel echt merken dat je gelukkig wordt door de dingen te doen die je moet of wilt doen, maar de absolute fout is het té lang en te groot maken van de stapel of de rij. Dan zak je in en lig of sta je te zuchten en laat alles uit je handen vallen. Ik hoop dat je hier echt iets aan hebt en gun het je ontzettend, want het is een hel, maar je kunt eruit komen. Sterkte.

Als men dat wist waren er minder mensen met een terugkerende depressie. Je weet vast wel dat het belangrijkste is dat je een goede nachtrust hebt. Voldoende beweging in de frisse lucht, en geen spanningen opkroppen. Goed en gevarieerd eten, voldoende sociale contacten om maar een aantal zaken te noemen; ze helpen om een depressie te voorkomen. Maar helaas heb je niet alles zelf in de hand. Zodra je een remedie weet houd ik me van harte aanbevolen. Toegevoegd na 15 minuten: Om mijn antwoord nog even nader toe te lichten, anders klinkt het misschien bot; zo bedoel ik het niet. Sommige mensen zijn nu eenmaal vatbaarder voor een depressie dan anderen. Het kan in de familie zitten b.v. of je hebt nare dingen meegemaakt die je niet goed kunt verwerken, of een combinatie daarvan. De medische wetenschap tast voor een deel nog in het duister wat depressies betreft. De beste remedie tot op heden is therapie, of therapie gecombineerd met medicatie. Ik kamp zelf ook al jaren met deze ziekte, en ben sinds kort in behandeling bij een psychiater. Die heeft wat meer verstand van medicatie dan een huisarts. Maar ieder verhaal is weer anders, de een kampt jaren met een depressie, en bij een ander geneest een depressie op den duur en gaat het daarna beter. Er is helaas nog steeds geen wondermiddel dat er voor zorgt dat het nooit meer terugkomt. Let goed op de bekende signalen en trek op tijd aan de bel bij je arts. Sterkte !

Ik had blijvend baat bij Tai Chi, Qi Gong, meditatie en echte vrienden. En nog steeds... Niet om andere depressieve mensen neer te halen of zo maar met positief ingestelde mensen omgaan helpt ook om je positiever te gaan voelen. Met veel andere depressieve mensen omgaan of mensen die alleen maar negatief kunnen doen, kost veel energie, en als je moe wordt dan word je daar ook niet vrolijker van... Dus Neem een poosje afstand, als het kan of verminder het contact met mensen die negatief zijn. Ga wat meer bewegen en leuke dingen doen buitenshuis. glimlach mensen tegemoet op straat en zeg ze gedag... geniet van alle gekleurde blaadjes aan de bomen... de geurer van het bos als het net geregend heeft... de dauw in de spinnewebben smorgens... het ruisen van de zee of de mooie verlichting van een oude stad in de nacht... een moie zonsondergang... en stop met die pillen als het kan, als je aan de AD bent want die vlakken niet alleen de negatieve maar ook de positieve gevoelens af... Ook de belangrijke dingen die als een rode draad door je leven lopen.... Die vroeger belangrijk voor je waren... Zorg dat die wederom belangrijk voor je worden... Zo kom je al een heel eind :)

Ik vind het goed dat je deze vraag stelt, want steeds terugvallen kan leiden tot een steeds lager activiteits-/gevoelsniveau. Ik noem een verzameling dingen waar ik wat aan heb gehad, misschien heb jij of iemand anders er ook iets aan: - Accepteer jezelf zoals je bent. Je ziet er prima uit, je hebt een prima karakter. Zie ook je fouten, maar accepteer dat je die maakt, niemand is zonder fouten. - Accepteer andere mensen zoals ze zijn! - Accepteer het leven. Dingen komen en dingen gaan, zo gaat dat. Accepteer dat het zo gaat. Zie het verdwijnen van iets als ruimte voor iets nieuws. - Stop met verlangen. Als je verlangt naar dingen, maar ze niet krijgt, kun je daar knap ongelukkig van worden. Wanneer je beseft dat je het allemaal niet nodig hebt, scheelt het een hoop. - Stop met moeten. Je hoeft niks, behalve gewoon zijn. Alles wat je moet, leg je jezelf op. - Leer relativeren. Dingen zijn vaak niet zo erg als ze lijken. - Leer dingen van de andere kant bekijken. Elk verhaal heeft 2 kanten. Misschien kun je er niets aan doen, maar is die andere persoon toch boos om een begrijpelijke reden. - Als je met iets zit, denk er over na, loop alle opties na, schrijf deze op, voer ze uit. Als je alle opties hebt gehad, dan is het gewoon zo en kun je het niet veranderen. Accepteer dat. Er energie aan besteden terwijl je toch niets kunt veranderen is nutteloos. Besteed 't liever aan zaken waar je wel een verschil kunt maken. - Doe dingen waarvan je weet dat het goed is, ook al heb je er geen zin in. Als je het dan toch hebt gedaan, heb je een goed gevoel. Het resultaat is mooi en je voelt je goed, omdat je het toch maar hebt gedaan. Probeer elke dag zoiets te doen. - Als taken teveel zijn, verdeel het dan. Neem bijvoorbeeld voor dat je één vierkante meter van je woonkamer gaat opruimen ipv de hele woonkamer in één keer. - Ga regelmatig naar buiten. En met regelmatig bedoel ik bijna elke dag, minstens een half uur. Ga een blokje om, loop naar de supermarkt, naar school, naar je werk, maakt niet uit. - Doe tai chi. (Wil ik best meer over zeggen, maar de ruimte is hier te beperkt.) - Los eventuele verslavingen (drinken, roken, eten, etc.) op. Toegevoegd na 1 minuut: En geniet van de dingen die er wel zijn! Als ik me niet zo fijn voel, ga ik in de tuin zitten naar de bomen staren en dan valt alles van me af.

Een aantal antwoorden die je hebt gekregen vind ik zeker waardevol, maar sluit de volgende mogelijkheid ook niet uit: misschien is het iets biochemisch. Omdat het met enige regelmaat terugkeert, lijkt mij die kans best aanwezig. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld in je serotonine huishouding iets mankeert. Een psychiater heeft hier veel verstand van, een psycholoog niet. Vraag een doorverwijzing naar een psychiater en vraag diens mening. Soms kan het zijn dat je een aantal antidepressiva uit moet proberen voor je er een vindt die echt bij je past en die werkt. (ervan uitgaande dat je andere oorzaken die aan een depressie ten grondslag liggen al hebt uitgesloten of reeds hebt aangepakt)

Beste, Ik heb vroeger ook iets gelijkaardigs meegemaakt, na het verlies van een goede vriendin ! (verlies, rouwverwerking) Uiteindelijk heb ik veel baat gehad dat ik erover kon spreken met een neutraal persoon ! Ben ook kortstondig bij een Zelfhulp geweest voor Nabestaanden na een Zelf- doding, maar dit heeft mij niet echt geholpen !! Ik denk dat het belangrijk is om eerst de depressie te herkennen (er zijn verschillende vormen), en mijn vroegere levensgezellin leedt aan een vorm van Borderline (d.i. aan- trekken en afstoten van elkaar, dit ligt zeer moeilijk in een relatie !) Regelmatig waren er ook sessie in een besloten groep, waar dat je jezelf mocht en kon zijn, zonder vooroordeel van de andere groepsleden ! Uiteindelijk ben ik dan toch op mijn pootjes terecht gekomen, en heb ik een lieve vriendin gevonden waarbij ik mijn hart kon uitstorten en geloof mij dat deed mij goed ! Dit om even te schetsen, dat niet alles hopeloos verloren is en het goede nieuws, sinds dat ik met mijn huidige vrouw ben en gelukkig getrouwd (2003), neem ik nietys meer van medicatie ! Ik hoop echt dat je ook wilt vechten tegen de depressie en gemoedsstemmingen, en je zal zien dat ook deze hinder- nis in je leven kan overwinnen, mits de steun vanuit je omgeving ! Ik wens je veel sterkte toe ! Mvg, Karel 8158

Volgens mij is, behalve een goede nachtrust, gezonde voeding en voldoende beweging een heel belangrijke factor om een vriend te hebben (als je een meisje/vrouw bent) of een vriendin (als je een jongen of een man bent). Ik herinner me dat ik vele jaren rondgedwaald heb, op zoek naar geluk, maar pas door actief op zoek te gaan naar een partner, heb ik het geluk gevonden.

Bronnen:
Ervaring

Je moet het echt willen en ervoor kiezen. Is de weg zoals je die altijd begaan heb misschien de makkelijkste?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100