Een Fistel kan toch alleen operatief verholpen worden?

Heb nu voor de 5de keer een Fistel in bilnaad, die ook nog eens pijnlijk is! De huisarts heeft me hiervoor een antibiotica gegeven, die niet heeft gewerkt! Maar het is toch zo dat Fistels alleen operatief verholpen kan worden? Wat de huisarts nu doet is toch uitstel van "executie"?

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat mij erom dat de meeste mensen zeggen dat het alleen operatief verwijderd kan worden, terwijl een handje vol mensen zegt dat het ook wel uit zich zelf geneest! Ik zelf weet van mijn chirurg dat het alleen operatief kan! Tja en nu! Wat geloven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De enige manier om een fistel te behandelen is chirurgisch. Onder lokale of algehele verdoving kan men de fistel opsporen door er een sonde in te steken en vervolgens helemaal er uit snijden. Een variant methode is om alleen de bovenkant open te snijden, het dak er als het ware af te halen. Dit wordt deroofing genoemd.
Het is heel belangrijk om fistels allemaal te verwijderen, en wel in een zo vroeg mogelijk stadium, voordat het te laat is. Fistels reageren niet op andere behandelingen zoals antibiotica. Antibiotica kunnen wel het totaalbeeld wat rustiger maken (minder pus-uitvloed, minder ontsteking), maar alleen opereren is effectief.
Als het lukt om de fistel(s) er in zijn geheel uit te halen, dan kan daarna de wond worden gehecht. De wond kan ook opengelaten worden, dan geneest het ook vanzelf, vanaf de randen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey,
Heb jou antwoord als beste gekozen, omdat ik al zo'n heeeel groot vermoeden had! Alleen huisarts wil me niet doorverwijzen nog! Hij denkt dat het wel weer goed komt, terwijl ik al 4x aan fistel ben geopereerd! Weet dus wel beter! Het is nu uitstel van executie! Thnx voor jou antwoord! Groetjes horselover1982

Andere antwoorden (2)

Vaak groeit de fistel echter vanzelf weer dicht als de ontsteking is genezen.

Niet alle fistels verdwijnen. Als er een slechte doorbloeding is, kan het zo zijn dat een fistel blijft zitten. Deze kan vaak op operatieve wijze verholpen worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fistel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een fistel op die plaats kan voor grote problemen zorgen .
Hoe dieper die fistel groeit , hoe groter de problemen .
Op die plaats lopen vele zenuwbanen .
En als die fistel al tussen die zenuwbanen is gegroeid dan krijgt men via een operatie niet alles weg .
Laat jou door verwijzen naar een goeie chirurg .
En vraag zijn mening .
En op jou vraag is geen duidelijk antwoord te geven omdat per geval alles weer anders is .