Waardoor wordt het knorren van je maag veroorzaakt?

Wat in je lichaam zorgt ervoor dat je gaat 'knorren'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Casp zei hierover [http://www.goeievraag.be/vraag/rommelt-buik.66340]: "Het borrelen van de maag heeft een medische benaming: borborygmie. Borbor en borrelen, mooi ezelsbruggetje dus u moet dit wel onthouden. De oorzaak is het verplaatsen van vloeistoffen en gassen in de darmen omdat de hersenen een tekort aan bepaalde voedingsstoffen registreren.

Ons praktisch brein stuurt in zo’n geval signalen naar de darmen en de maag om alle nog overgebleven stukjes voedsel te verteren, alsof ze de restjes van het bord willen aflikken. Tijdens dit proces worden de laatste beetjes voedingswaarde eruit geperst. Op een bepaald moment is er niets meer over, tenzij maagsappen en -gassen.

Als alles op is gaan die maaggassen en -sappen zich verplaatsen, dat doen ze met behulp van samentrekkingen van de maagwand."

Toegevoegd na 5 minuten:
Om dat borrelen van je maag te voorkomen, kan je zorgen dat je maag altijd een beetje vol zit. Als je dus merkt dat je maag aan het knorren is, eet even een paar happen brood of een paar koekjes of iets anders. Zelfs als je geen honger hebt kan dit goed helpen.
Daarbij blijkt een dergelijk dieet (waarbij men het voedsel beter verdeeld over de dag naar binnen krijgt) ook nog gezonder te zijn dan wanneer men drie grote maaltijden per dag tot zich neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De darmen blijven steeds in "beweging" door een soort samentrekkende bewegingen te maken om zo je ontlasting te transporteren naar beneden zodat je naar de w.c. moet. Als je darmen leeg zijn en daarom hoor je het knorren, komt er een seintje dat je honger hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom knort je maag?

Waarom knort je maag als je honger hebt?

Als je honger hebt maakt je maag nog wel eens een knorrend geluid. Maar hoe ontstaat dat knorrende geluid?

Als de darm en de maag leeg is krijg je krachtige samentrekkingen van de maag en dunne darm. Lucht en vloeistof die tegelijkertijd in de dunne darm worden verplaatst geven een 'knorrend' geluid.

De samentrekkingen van de maag en dunne darm zijn nodig om de restjes te laten doorstromen.

Bron:Andre Smout, Maag- darm- en leverarts, UMC Utrecht.

Toegevoegd na 3 minuten:
ps een jaar geleden is ook dezelfde vraag gesteld