Wat gebruikten vrouwen in de middeleeuwen om de kleren schoon te houden als ze ongesteld waren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek de quest jaar kalender, daar stond deze vraag op voor gisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toevallig ;o)

Antwoorden (3)

Lappen. En dat was niet alleen in de middeleeuwen, wegwerpmaandverband is een behoorlijk nieuwe uitvinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot diep in de jaren 60 werden katoenen lappen gebruikt als maandverband. Natuurlijk maakte ook deze ontwikkelingen door. Allereerst werden ze op hun plaats gehouden door middel van riemen, later had je speciale broekjes nodig. Ook waren er doeken die je om je onderbroek vouwden of met een drukker werden vastgezet. Deze werden na vervanging uitgewassen en hergebruikt. Via speciaalzaken en op het internet is nog steeds katoenen maandverband te koop...

Toegevoegd na 4 minuten:
Het eerste wegwerp maandverband ontstond in de jaren 60. Het was vele malen dikker en minder absorberend dan ons huidige maandverband. Ook dit maandverband moest je vastzetten met gordeltjes, wat leek op jarretels. Tegenwoordig heeft het wegwerpmaandverband erg handige plakstroken. In de jaren 90 ontwikkelde Always ‘de vleugels’. Vleugels met plakstrookjes aan het maandverband die je om de rand van je onderbroek vouwt. In het jaar 2000 is zelfs het string-maandverbandje uitgevonden, dat doordat het naar achteren taps toeloopt, perfect in een string past...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een ellende met dat maandverband beleefd! Met gym gingen we voor elkaar staan: lek ik door?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik kan me nog goed herinneren, dat ik die lappen altijd in een emmer met zout moest zetten..
en dan de dag erna uitspoelen..gatver...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dames op leeftijd....:-), wij weten het nog:
badstoffen lappen. Uitwasbaar.
Knellende gordeltjes.
Schoolzwemmen in de vijfde klas. Maar dan even niet.
Er zal vast wel zeep gebruikt zijn maar een probaat ouderwets middel is natriumbicarbonaat, Zuiveringszout. Wordt veel op het platteland in frankrijk gebruikt, ook voor verkleurde oksels in witte t-shirts. Bij de drogist te verkrijgen en zelfs wat lepeltjes in de wasmachine of in een emmertje water doen wonderen en het leuke is.....
de franse plattelanders poetsen er zelfs hun tanden mee.
Leuk spul, onschadelijk in hier onderschat.