Wat zou er gebeuren als je vandaag alle anticonceptiemiddelen weg neemt zou het de manier van denken over seks relaties veranderen? Zo ja hoe?

Hoe dacht men vroeger over seks en relaties? en zou men vandaag ook het zelfde denken als we anticonceptiemiddelen weg nemen
En voornamelijk denk je dat de anticonceptiemiddelen er mee voor zorgen dat we anders aankijken tegenover seks en relaties...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Seks werd heel belangrijk na de vorige generaties die hierboven zo prachtig beschreven worden.

De seks werd eigenlijk zo belangrijk, dat we beginnen te beseffen dat we het herleid hebben tot iets wat eigenlijk niet echt belangrijk meer is, maar gewoon een natuurlijke behoefte geworden is.

Het leven zit vol van zo'n leuke tegenstellingen die zichzelf reguleren. Ik denk dat de bonobo's je antwoord in hun gedrag perfect beantwoorden.

De stap van de eerste vrouw naar een tweede vrouw, is gigantisch groot. De stap van de 2de naar een 3de veel kleiner, en wiskundig gezien, kun je moeilijk zeggen dat seks ooit nog zo waardevol wordt als met je eerste partner, ook al viel dat tegen en was het vrij primitief omdat je natuurlijk geen ervaring had.

Zie mijn interview over monogamie op http://www.vb.be/pictures/prive/061124-radio2-rechtvoorderaap-monogamie.MP3 voor een alternatief antwoord hierop.

Toegevoegd na 5 minuten:
"ook al viel dat tegen": Mensen vergeten dat het op het moment zelf niet tegenviel als ze de daad uitvoerden. Ik was 100% tevreden over mijn huwelijk, ook al nam mijn echtgenote mij nadien kwalijk dat ik ze niet voldoende 'begeerde'. Ik besef nu immers dat die gedachte maar nadien ontstaan is en geen probleem was tijdens de 15 jaar dat ik vanuit mijn visie een perfect huwelijk had en perfecte kinderen in liefde maakte met haar. Het onderscheid ligt hem ook in het feit dat ik altijd een positief iemand ben, wat er ook gebeurt en welke tegenslagen ik ook krijg, en zij haar energie te veel remt en zo dikwijls woorden gebruikt als 'lastig'. Zij spreekt van kinderlast, ik zal nooit anders dan van 'kinderrijkdom' spreken, maar dat is ook gemakkelijk als je gewoon bent je energie volop te laten stromen en onbaatzuchtig te geven (christelijk of boeddhistisch?) zonder iets terug te verwachten, waardoor je altijd het gevoel hebt meer terug te krijgen dan je verdient. Ik denk ook dat ik op die manier een interne harmonie bereikt heb, die uitstraalt op mijn omgeving. Maar dit vraagt veel zelfdiscipline.

Nu direct antwoord: Seks zonder voorbehoedsmiddelen zal veel meer discipline vragen van man + vrouw. Ik denk dat ieder koppel zoiets eigenlijk eens zou moeten leren, uit respect voor de ander en vooral: uit respect voor zichzelf. Want bonobo's hebben die discipline eigenlijk... NIET, dus zijn sommige mensen... (vul zelf aan).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zouden sowieso veel meer kindertjes geboren worden en men zou de pest in hebben, dat men niet meer zomaar gods water over gods akker kon laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger 'dacht' men niet over seks, dat deed de bijbel voor hen.

Anticonceptiemiddelen zijn een resultaat VAN een andere denkwijze over seks. Niet andersom.

Als je de condooms en pillen weggooit zou het enige resultaat dus zijn dat je voor het zingen de kerk uit moet en dat de abortuskliniek meer tijdschriften aan moet schaffen voor in de wachtkamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-veel mensen raken vaker zwanger.
-er komen weer meer ziektes zoals aids.
-ik denk wel dat veel mensen dan beter nadenken voordat ze het zouden doen. en liever toch wat langer wachten met de daad
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is dat laatste beslist niet waar- en nooit waar geweest.
rebecca
13 jaar geleden
ik zou wel langer wachten marleen.
ik had op mijn 16e mijn eerste echte vriend en ik wist echt wel dat ik toen nog niet zwanger wilde worden.,
ik had het nooit gedaan zonder condoom op die leeftijd.
Tja, wat bedoel je met vroeger? En in welke milieus?

Zeg maar in de burgerlijke milieus, in de middenklasse, was sex 50 jaar geleden iets wat uitsluitend in een relatie ingebed hoorde te zijn.
Anticonceptiemiddelen werden wel gebruikt, in het Westen van ons land voornamelijk, en dan uitsluitend om de gezinsgrootte te beperken. Sex voor het huwelijk werd onjuist gevonden. Een meisje hoorde als maagd het huwelijk in te gaan. Sex werd altijd verbonden met liefde en relatie. Sex om de sex hoorde niet.
Ik ben zelf zo opgevoed.

Deze opvattingen hebben voordelen: sex ingebed in liefde en relatie vind ik persoonlijk menswaardiger, op een hoger plan dan sex om de sex.
Maar een mens is een mens, en dingen zijn vaak heel anders dan wat je wilt of zou willen.
Maar dat er normen zijn, is niet verkeerd. (vind ik). Al hoeft het niet zo dwangbuisachtig te zijn als 50 jaar geleden.
Misschien door mijn opvoeding: sex hebben met iemand is toch meer dan met iemand lachen, of zomaar een pleziertje.

Er zijn altijd milieus geweest waar het volkomen onduidelijk was of de vader wel dezelfde was als de man die als zodanig bij de burgerlijke stand stond ingeschreven.
Of omdat er niet zo n duidelijke norm was op dit gebied, of omdat het gebruikelijk was op personeel te oefenen voordat men trouwde.
En vergissingen zijn er altijd.

Zodat het wel zal kloppen wat mijn vader zei"; "Menig kind heeft bij het woord Pappa zijn eerste leugen uitgesproken.
(En dan kan er in Spoorloos een leuke uitzending over worden gemaakt,)

Sinds de pil is er veel meer sex buiten en voor het huwelijk. En met het condoom is men ook niet meer bang voor sexgerelateerde ziektes.
Dus ja, anticonceptiemiddelen hebben op dit terrein veel avonturen mogelijk gemaakt.

Freud zei het al: De sexualiteit is de grootste drijfveer van de mens. En de ene tijd gaat er anders mee om dan de volgende. Anticonceptie speelt zeker een rol. De angst voor het krijgen voortijdig van een baby hielp menig meisje en jongen snel het huwelijk in.

En zo kan ik nog wel doorgaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer ongewenste en tienerzwangerschappen, meer abortussen en uiteindelijk weer meer kindermishandeling (van babymoord en vondeling leggen tot het gedwongen moeten opvoeden van een ongewenst kind met alle gevolgen van dien), toename van de wereldbevolking, affijn, eigenlijk zouden er uitsluitend nadelige gevolgen te bedenken zijn.

De wat vrije sexuele moraal (die er in de geschiedenis veel vaker geweest is, maar door het ontbreken van goede medische zorg en hoge kindersterfte nooit écht een probleem is geweest), zou je er niet mee inperken, net zoals het gevaar voor allerlei geslachtsziekten eigenlijk nauwelijks invloed heeft.

Hoe men over sex denkt wordt door de cultuur bepaald, niet door de beschikbaarheid van anticonseptiemiddelen. Voor de pil probeerden mensen ook al hemel en aarde te bewegen om een zwangerschap te voorkomen of af te breken, met alle gevolgen van dien. Bovendien blijkt nergens uit dat mensen eerder sexuele relaties aanknopen als ze voorbehoedsmiddelen tot hun beschikking hebben. Grappig genoeg : integendeel. Meisjes die jong aan de pil gaan en met hun ouders over sexualiteit kunnen praten, beginnen vaak later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog meer overbevolking.....!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger waren er meer 'moetjes' mensen die moesten trouwen... er was dus wel degelijk sex buiten het huwelijk...

Maar als het mis ging, en er werd niet getrouwd, dan waren de vrouwen altijd de klos... grote schande...en vaak werden de kinderen afgepakt voor adoptie, of werd er een 'engeltjesmaakster' gehaald die een levensgevaarlijke abortus uitvoerde...

Daar wil je toch niet naar terug...
Ook in deze tijd heeft ieder immers de keuze hoe hij of zij met sex omgaat...

Bovendien is het een hypothetische vraag... je kunt net zo goed vragen hoe het verkeer zou veranderen als je alle auto's weg zou halen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou dus en enorme stap terug zijn in de emancipatie van de vrouw...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zouden misschien meer nadenken over sex. Misschien inzien dat sex niet het allerbelangrijkste is in het leven, en er meer over nadenken om zomaar met elkaar sex te hebben. Aan de ene kant zijn voorbehoedsmiddelen mooi, en handig voor geboortebeperking, maar als je sex ziet als iets heel moois tussen man en vrouw......... heb ik toch bedenkingen of het niet mooier zou zijn zonder voorbehoedsmiddelen.