Seks werd heel belangrijk na de vorige generaties die hierboven zo prachtig beschreven worden.
De seks werd eigenlijk zo belangrijk, dat we beginnen te beseffen dat we het herleid hebben tot iets wat eigenlijk niet echt belangrijk meer is, maar gewoon een natuurlijke behoefte geworden is.
Het leven zit vol van zo'n leuke tegenstellingen die zichzelf reguleren. Ik denk dat de bonobo's je antwoord in hun gedrag perfect beantwoorden.
De stap van de eerste vrouw naar een tweede vrouw, is gigantisch groot. De stap van de 2de naar een 3de veel kleiner, en wiskundig gezien, kun je moeilijk zeggen dat seks ooit nog zo waardevol wordt als met je eerste partner, ook al viel dat tegen en was het vrij primitief omdat je natuurlijk geen ervaring had.
Zie mijn interview over monogamie op http://www.vb.be/pictures/prive/061124-radio2-rechtvoorderaap-monogamie.MP3 voor een alternatief antwoord hierop.
Toegevoegd na 5 minuten:
"ook al viel dat tegen": Mensen vergeten dat het op het moment zelf niet tegenviel als ze de daad uitvoerden. Ik was 100% tevreden over mijn huwelijk, ook al nam mijn echtgenote mij nadien kwalijk dat ik ze niet voldoende 'begeerde'. Ik besef nu immers dat die gedachte maar nadien ontstaan is en geen probleem was tijdens de 15 jaar dat ik vanuit mijn visie een perfect huwelijk had en perfecte kinderen in liefde maakte met haar. Het onderscheid ligt hem ook in het feit dat ik altijd een positief iemand ben, wat er ook gebeurt en welke tegenslagen ik ook krijg, en zij haar energie te veel remt en zo dikwijls woorden gebruikt als 'lastig'. Zij spreekt van kinderlast, ik zal nooit anders dan van 'kinderrijkdom' spreken, maar dat is ook gemakkelijk als je gewoon bent je energie volop te laten stromen en onbaatzuchtig te geven (christelijk of boeddhistisch?) zonder iets terug te verwachten, waardoor je altijd het gevoel hebt meer terug te krijgen dan je verdient. Ik denk ook dat ik op die manier een interne harmonie bereikt heb, die uitstraalt op mijn omgeving. Maar dit vraagt veel zelfdiscipline.
Nu direct antwoord: Seks zonder voorbehoedsmiddelen zal veel meer discipline vragen van man + vrouw. Ik denk dat ieder koppel zoiets eigenlijk eens zou moeten leren, uit respect voor de ander en vooral: uit respect voor zichzelf. Want bonobo's hebben die discipline eigenlijk... NIET, dus zijn sommige mensen... (vul zelf aan).
- Bronnen:
-
www.vb.be