Hoe kan zonnebrandcrème "bederven"?

Nu het ineens zomers begint te worden stel ik de vraag toch maar eens. Het is ineens weer een warme dag je bedenkt je het is toch verstandig dat ik mij maar eens tegen de zon bescherm. Maar je merkt de zonnebrand is over de datum heen. Kortom het bied geen bescherming meer. Hoe kan dit? Wat zit er in dat zijn werkzaamheid verliest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De chemische anti-zonnebrand (ook wel filters genoemd) absorberen UV-straling. Onder invloed van UV-straling veranderd de chemische verbinding en wordt de UV-straling als het ware tegengehouden. Na verloop van tijd verliest de chemische verbinding zijn werking. De anti zonnebrandcreme biedt geen bescherming meer.

Toegevoegd op 25-05-2009 21:02:17
Nog een kleine aanvulling:
De houdbaarheid verschilt sterk per smeersel, aldus Krekels: „Je hebt zonneblokkers, dat zijn dikke, wittige crèmes die zeer lang houdbaar zijn. Daarnaast heb je crèmes met uv-filters en die kunnen onder invloed van licht vervliegen en dus minder goed werken. Fabrikanten beweren ook vaak dat crèmes ‘vies’ worden door contact met de bacteriën op vingers, maar dat is alleen zo bij open wonden en die smeren mensen over het algemeen niet in.”

„Oudere zonnebrandcrèmes zijn echt nog te gebruiken”, zegt ook dermatoloog Elke de Jong van het UMC St Radboud in Nijmegen. „Toch adviseren wij voor de zekerheid om het houdbaarheidsadvies van de fabrikant aan te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn de kleine kristallen die het licht breken net voordat ze de huid treffen, dat is de werking Ruth... Vul het maar zo aan, dan zit je wel helemaal goed... De olie veroudert, oxideert, waardoor het aanbrengen van een strak vlak niet meer optimaal gebeurt... Groetjes Shanti...

Andere antwoorden (3)

Zonnebrand creme bederft niet maar dikt in....

Globaal houd dat in dat dit wat korrelig op de huid over komt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonnebrandcreme gaat een jaartje mee. Gedurende deze periode blijft de uv-filter stabiel. Na een jaar kan je het niet meer gebruiken. Tenminste, niet als bescherming tegen de zon, maar wel als bodylotion. Zonnebrand is altijd lekker smeerbaar en vet zodat je huid ook in de winter soepel blijft. Dit geldt ook voor je after sun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werking ervan wordt minder.
Beter gezegd het actieve bestanddeel dat tegen de straling beschermt wordt snel minder. De beschermingsfactor neemt af.
Na 3 maanden is het 25 - 50% minder.
Na 6 maanden is het 50% minder.
Na een jaar is het niet meer werkzaam.
Deze waarden zijn heel globaal. Er zijn enorme kwaliteitsverschillen per product mogelijk. Het is mede afhankelijk van de samenstelling en die variabel.
Een gewone dagcreme bevat meestal wel een filter en ook dat heeft een houdbaarheidsdatum vanaf de openingsdatum met aantal maanden erbij.

Algemeen geldt dat het beter is om 2 dunne laagjes te smeren. Ongeveer 20 minuten voordat je de zon ingaat.
Het product kan water bevatten en als het niet door de huid is opgenomen en meteen de zon in dan kan dat water ertoe leiden dat de huid verbrandt.
Maar ook hier zijn veel verschillen. Er zijn meerdere testen en via een beetje google kun je wel wat op jou is afgestemd terug vinden.

Toegevoegd op 25-05-2009 21:22:23
Dan heb ik nog link toegevoegd voor wat algemene informatie over zonnebrand. Elders staat dat je heel dik moet smeren en 30 minuten voordat. Zelf doe ik het 's morgens een keer totaal en daarna nog een keer voordat ik de zon in ga.