verliefd, en nu...

Situatie: ben 19 jaar gehuwd en zeer gelukkig. Mijn partner is gewoonweg mijn soulmate! We hebben een huwelijk waar we elkaar heel veel gunnen en geen jaloezie kennen. We doen alles samen en houden niks voor elkaar verborgen.
Een goede vriendin van mijn vrouw heeft een moeilijke periode achter de rug: scheiding en dan deze zomer overvallen in haar eigen woonst. Ze durfde niet meer alleen wonen en heeft tijd bij ons gewoond (en dus ook vrij veel tijd met mij alleen doorgebracht, we hebben veel plezier gemaakt) . Zij weet niks van onze vrije opvattingen, maar het klikt dus zeer goed ook met mij. Onlangs deed ik een klusje voor haar in haar huis en ze zei "ik kan je wel zoenen", waarop ik (gekscherend) zei "wat houd je tegen". Ze gaf mee een zoen en toen keek ze mij aan met stralende ogen en gaf ze mij een tongzoen. Ik voel gewoon dat ze vreselijk verliefd is, maar dat ze niet weet wat aangevangen. Ik heb mijn vrouw trouwens direct het verhaal van die zoen verteld en ze had er helemaal geen probleem mee, nogmaals we hebben vrije opvattingen en geen geheimen. Alleen.... delen we die nooit met vrienden/bekenden.
We weten echter geen van beiden nu hoe we de situatie kunnen 'normaliseren' met die vriendin. Misschien denkt ze dat ik ook verliefd ben en hoewel ik op zich sterk ben aangetrokken tot haar, is dit heel ondergeschikt aan mijn huwelijk (laat ons zeggen moest ik single zijn dan zou ik een relatie er mee zien zitten). Vertellen we haar 'ons geheim', een smoesje,...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast mijn antwoord hieronder wil ik je iets anders vragen: hebben jullie ooit een 'coming out' overwogen? Zoals je zelf nu ook merkt, is het helemaal niet zo gemakkelijk om twee belangrijke delen van je leven (vrienden en jullie 'vrije opvattingen') van elkaar gescheiden te houden. Ik kan het aanraden. Mijn man en ik maken geen geheim van onze levensstijl. Dat betekent niet dat we die levensstijl aan anderen opdringen, maar we doen er ook niet geheimzinnig over. En als vrienden vragen hebben over hoe dat dan werkt, geven we antwoord op die vragen. Als je een huwelijk hebt waarbij je ook open staat voor anderen in welke vorm dan ook, kan het nou eenmaal wel eens gebeuren dat je die klik krijgt met een bekende. Het is veel gemakkelijker daarmee om te gaan als het allemaal geen Groot Geheim is. Met openheid valt veel van het ingewikkelde van zo'n situatie meteen weg. En zeg nou zelf: er is toch ook niets verkeerd aan de afspraken die jullie in jullie huwelijk hebben?

Antwoorden (10)

Ben eerlijk tegen de vriendin. Vertel dat je haar heel leuk vindt, maar dat je niet verliefd bent en dat je huwelijk je erg waardevol is, dus dat je er niet verder mee wil.

De situatie wordt waarschijnlijk veel te ingewikkeld als je wél een 'vrije' relatie met haar zou beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar vertellen dat jullie een heel goed huwelijk hebben, waarin een beetje flirten is toegestaan en dat je haar heel graag mag en zou zien zitten als je niet zoveel van je vrouw hield.
En ja .... ik zou haar ook vertellen dat je vrouw (haar vriendin) weet van de tongzoen en er geen probleem mee heeft, omdat zoiets na een flirterijtje makkelijk kan gebeuren.
Je vrouw zou kunnen zeggen tegen haar dat ze zich kan voorstellen dat ze zo'n geweldige man als jij niet kan weerstaan en dat ze dat ziet als een compliment.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je vrouw er geen moeite mee heeft... kan je het die vriendin toch ook vertellen, wat is het probleem ervan..
als je een open relatie hebt,dan vind ik het "geheimpje"
niet eens een geheim waard... zeg waar t op staat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan bestaat de kans dat je in een driehoeksverhouding raakt, en of jullie die wenselijk vinden ?
Ruimdenkend en vrije opvattingen moet kunnen, maar je geeft aan, dat er misschien sprake is, wat betreft, gevoelens...

En veelal als er gevoelens bij komen kijken, die jullie niet wenselijk vinden, kan voor problemen zorgen.
Persoonlijk vind ik dat je met vuur speelt nu, ook al vind je haar ondergeschikt aan je huwelijk, zelf geef je aan, mocht je single zijn, dan wist je het wel.

Mijn advies zou zijn, laat het bij die ene zoen blijven, voor het een gecompliceerd verhaal gaat worden, waarmee drie mensen straks de dupe van worden, vooral omdat het al over een goede vriendschap gaat.

Toegevoegd na 4 minuten:
je geeft zelf aan, al 19 jaar gelukkig, omdat jullie 1 regel hebben gehanteerd, geen bekenden of vrienden...

En dat motto heeft jullie 19 jaar ver gebracht, en nog steeds gelukkig, vandaar mijn antwoord..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jee, dat overkomt je dan gewoon. Ik zou wel proberen wat afstand te nemen van haar, want, zoals je zegt, als je een vrije relatie zou aangaan met iemand uit de vriendenkring, wordt het toch heel moeilijk voor je vrouw denk ik, ook al heeft ze geen problemen met de tongzoen.
Ik geloof niet dat je haar moet vertellen dat je een relatie met haar wel zou zien zitten als je vrij was, wat heeft zij aan die info en misschien maak je het haar daardoor wel heel moeilijk.
Blijf gewoon met haar omgaan, maar vermijdt al te sociale contacten en ik vind het geweldig dat jij je huwelijk zo hoog hebt staan! Houden zo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk eens aan die vriendin! Een vrouw die een nare tijd achter de rug heeft en erg vatbaar is voor emoties op juist dit moment in haar leven. Een scheiding doet dit nu eenmaal met je. Door niets te zeggen geef je haar valse hoop, door smoesjes te verzinnen toon je geen respect voor haar en haar gevoelens. De waarheid wordt in de meeste gevallen ooit achterhaald en dan voelt ze zich bedrogen. Doe haar dat niet aan.
Wees dus eerlijk tegen haar en smoor daarmee elke kiem op hoop. Geef haar ego geen knauw, maar bevestig dat ze zeer de moeite waard zou zijn voor jou, ware het niet dat je vrouw de ultieme soulmate is en je haar nooit op zou geven. Wees eerlijk en geef haar aan dat je vrouw hiervan weet en er begrip voor heeft dat zo iets kan gebeuren. Laat je vrouw dit bevestigen zodat er geen schuldgevoelens van haar kant tegenover je vrouw in de weg blijven staan.
amc
13 jaar geleden
Prachtig; jullie hebben een fijn huwelijk met vrije opvattingen. Je vrouw is je soulmate en je zou haar nooit opgeven. Stel je begint nu ook een relatie met die vriendin. Zij heeft al een moeilijke tijd door haar scheiding en de overval. Wat zou de meerwaarde van een relatie met jou zijn voor deze vrouw? Zij zou dus altijd het 3de rad aan de wagen blijven; uiteindelijk een droevig leven voor haar. Begin er niet aan. Gun haar de kans iemand anders voor haarzelf te vinden.
Wij hadden jarenlang een huisvriend, 'n weduwnaar. Hij werd op een gegeven ogenblik verliefd op mij. Ik merkte het niet op maar mijn man wel en die vertelde het mij. Toen ik hem er eens naar vroeg bevestigde hij dat. Enige tijd later heeft hij besloten de vriendschap te beëindigen omdat hij het te moeilijk vond. Ik vond het jammer maar respecteer het wel.
13 jaar geleden
Absoluut eerlijk zijn tegen die vriendin! Voor zover zij weet heeft ze in haar verliefdheid iets ergs gedaan, heeft ze de vriendin die haar in een moeilijke periode heeft opgevangen verraden door dier man te zoenen, moet ze een geheim bewaren, denkt ze dat jij een hufter bent die vreemdgaat etc. etc. etc. Van nu niet eerlijk zijn kan alleen maar slechts komen.

De enige manier waarop je dit kunt normaliseren, is door die vriendin gewoon eerlijk te vertellen hoe het tussen jullie zit. Ik zou daar niet een voorstel voor een soort relatie tussen jou en haar (voor zover dat überhaupt past in je bestaande relatie) aan vastkoppelen, dat kan te snel en te veel zijn om te verwerken. Ze moet immers sowieso nogal omschakelen. De meeste mensen kennen immers niets anders dan traditionele monogamie.

Maar laat haar in ieder geval, sámen met je vrouw, weten hoe de relatie tussen jou en je vrouw in elkaar steekt. Dan weet zij ook hoe ze de zoen tussen jullie kan plaatsen, en begrijpt ze beter wat er - nu dit gebeurd is - wel of niet mogelijk is. En als het echt zo'n goede vriendin is, dan kun je ook rustig tegen haar zeggen dat dit iets is dat jullie niet aan de grote klok willen hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begin een trio!! Is heel gezellig en je hebt elke nacht wat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp je vraag niet zo goed. Als jullie een open huwelijk hebben waar dergelijke dingen kunnen, wat is dan juist het probleem mbt jou en je vrouw?
Jij hebt de zoen van die vriendin een beetje "getriggerd" en tongzoenen kan je ook niet met iemand die er geen zin in heeft.
En je weet ook niet in hoeverre die vriendin echt verliefd op je is. Misschien wilde ze gewoon even testen hoe ver ze met jou kan gaan?
Hoe je moet reageren hangt helemaal af van wat je wil. Als je de situatie echt helemaal wil "normaliseren" (alhoewel ik begrepen hebt dat jullie dit in jullie huwelijk aanvaarden en dus niet abnormaal vinden...) kan je verschillende pistes bewandelen :
- Doen alsof je neus bloedt tov die vriendin. Dan is de situatie zo : jij kiest voor je vrouw en er is heel even iets gebeurd dat misschien niet zoveel betekenis heeft dan dat je eraan geeft.
- Als je vreest dat de vriendschap een deuk zou kunnen krijgen en dat jullie motivatie is voor het "normaliseren", dan zou ik persoonlijk mijn vrouw met die vriendin laten praten en laten zeggen dat ze van de situatie op de hoogte is en hiervoor de vriendschap niet op de helling wil zetten.
- Als je inderdaad zo aangetrokken bent tot die vriendin en jullie een vrij huwelijk hebben, met je vrouw bekijken wat er mogelijk is ... en tegelijk tegenover die vriendin zeggen dat je ondanks dat je je aantrokken voelt en eventueel nog intimiteiten ziet zitten, toch voor je vrouw kiest. Maar als die vriendin écht verliefd op je is zou ik dat niet aanraden, omdat je haar dan erg pijn kan doen en zij misschien onterecht dingen zou beginnen te hopen.

Ik zou zeker niet "jullie geheimpje" vertellen, waarom zou je? Behalve als je wil dat er nog dingen gebeuren met die vriendin (en dat ze zich niet hoeft in te houden) zie ik daar geen meerwaarde in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de vraag wel, en er is geen probleem tussen de vraagsteller en zijn vrouw. Ze hebben vrije opvattingen (dat hoeft niet hetzelfde te zijn als een open huwelijk, er zijn nog véél meer varianten), en over die vrije opvattingen hebben ze het liever niet met hun vrienden. Met andere woorden: ze houden hun reguliere sociale leven en het deel van hun leven waar die vrije opvattingen bij komen kijken normaal van elkaar gescheiden. Maar om twee belangrijke delen van je leven zó gescheiden van elkaar te houden, dat is op lange termijn vaak niet zo eenvoudig. Door de tongzoen van die vriendin dreigen de twee nu alsnog verstrengeld te raken. Dat is het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat benadert de situatie heel goed SuzyQ. Wat er gebeurd is vond ik fijn en eigenlijk stiekem mijn vrouw nog fijner dan ikzelf. Een reden dat zij dat zo fijn vindt is dat ik meestal heel onzelfzeker ben en dat dit mijn zelfzekerheid een boost zou geven (die vriendin is heel knap en heel gegeerd, maar na haar scheiding is geen enkele man goed genoeg...). Als het aan mijn vrouw lag zouden we het heel voorzichtig vertellen of toch een tipje van de sluier oplichten.
Ik zou persoonlijk niets liever hebben, maar ik verplaats mij dan in de gedachten van die vriendin en wat heeft die daar aan... ik denk dat het haar meer kwaad dan goed zou doen, ze zou misschien bepaalde verwachtingen krijgen...
We wachten nog wat reacties af hier maar zoals we de situatie nu besproken hebben zou mijn vrouw het initiatief nemen om haar vriendin in te lichten dat ze weet van de kus, dat ze er geen problemen mee heeft, dat ons huwelijk super is en dat dit de vriendschap wat haar betreft niet beïnvloed. We zien dan wel later of dit onderwerp op een onverwacht moment misschien nog eens ter sprake komt of misschien vraagt die vriendin wel honderduit...