Wat is het voordeel van intuitief handelen t.o.z.v. weten en handelen

meer mensen maken optimaal gebruik van intuitie is het een meerwaarde boven kennis en handelen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het boort onvermoede bronnen van menselijke kennis aan.

Weten is gebaseerd op je ratio, geheugen, feiten, eerdere ervaringen.

Intuitie is gebaseerd op gevoel, vaak ook wel op feiten die je in je onderbewuste weet, en met elkaar in verband brengt. Je weet niet precies waar het vandaan komt.

Geef ratio voorrang en je wordt een kille robot. Geef gevoel voorrang en je wordt een zweeftype met geitewollen sokken.

Als je beide in BALANS weet te brengen, allebei aan het woord laat, dan heb je een onverslaanbaar duo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het gaat sneller.
En dat kan voordelig zijn, bijvoorbeeld in het voetbal.

Maar intuitief handelen kan zowel briljant zijn, als lachwekkend. Weten en handelen gaat minder snel (er gaat een denkproces aan vooraf), maar is wel nauwkeuriger.

Bij inuitief handelen kan je tegenspeler (als die er is) niet met je mee denken. Het is dus ook verrassend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intuïtie = weten zonder er over na te hoeven denken...
weten = weten zonder er over na te hoeven denken...

handelen vanuit weten of vanuit intuïtie is hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon heel praktisch. Je wint er tijd mee en je kunt er een probleem mee oplossen, iets snel terugvinden bv. In het algemeen is dat verder moeilijk te zeggen.

Als ik op mijn gevoel van huis vertrek, springt het verkeerslicht- als ik aan kom rijden - op groen. Voordeel; ik hoef niet te wachten. ( Schiet ik vaak niets mee op want bij het volgende verkeerslicht moet ik weer wachten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intuïtief is altijd goed .Pas als je erover na gaat denken dan is de kans groter dat het mis gaat mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beroepshalve maak ik het gebruik van het buikgevoel of het intuitieve om naderhand te toetsen aan de werkelijkheid met metingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is dat het sneller gaat en dat je bij een goed ontwikkelde intuïtie veel vaker de juiste keus maakt.

Weten is ook goed overigens, maar je kunt deze altijd weer gebruiken in combinatie met intuïtie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is exact het voorbeeld waarom de Amerikanen vaak succesvoller zijn in zaken dan de Nederlanders. In nederland worden meestal academici op de hoogste plek in bedrijven neergezet terwijl in de VS het recht van de beste beslisser geldt. Het is dan ook onomstotelijk bewezen dat je in zaken doen beter floreert als je op gutfeeling handelt dan op basis van de ratio. Een van de hoofdredenen is de traagheid van beslissen. Vaak is het uitblijven van een beslissing beschadigender dan een verkeerde beslissing. Daar zit dan ook het voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel is dat het véél sneller is, en je bent er niet verantwoordelijk voor... What happens, happens...
Het ik hoeft er niet voor te ontstaan, want intuïtief is het al gebeurd...