Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met een Trombose been in de achtbaan

sins gister is er bij mij trombose geconstateerd maar nu wil ik graag in de achtbaan ik slik ook bloedverdunners en zo weet iemand of dit gevaarlijk is dank u wel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Het mag wel als je huisarts het goed vind dus eerst ff vragen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien slaat dit nergens op maar misschien kan een stukje stolsel los raken door de kracht en soms rare bochten van de achtbaan.
Gevolg: Laat een deeltje van het stolsel los en wordt dat met het bloed meegevoerd, dan
is er sprake van een embolus. Komt dit losse stukje bloedstolsel via het hart in
een bloedvat van de longen terecht, dan ontstaat een longembolie. Hierbij wordt
een deel van de long uitgeschakeld. Trombose kan ook ontstaan in de hersenen
(beroerte of TIA) of in het hart (hartinfarct).

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij een trombosebeen kan trouwens alleen een longembolie onstaan. Dus geen Tia of hartinfarct.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij een trombosebeen kan trouwens alleen een longembolie onstaan. Dus geen Tia of hartinfarct.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"vroeger" , dat wil zeggen zo'n tien jaar geleden, had je nog verplichte bedrust bij een trombosebeen om te verkomen dat het stolseltje los zou schieten. Dat is inmiddels achterhaald maar zelf zou ik me toch wel ongemakkelijk voelen in een achtbaan. Sowieso zou ik het eerst navragen aan je behandelend arts als je het echt wil.

Toegevoegd na 17 seconden:
verkomen = voorkomen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste kwalen is het goed om in beweging te blijven. Ook bij trombose wordt daar tegenwoordig bij de behandeling rekening mee gehouden. Zowel de trombose als de antistolling zijn risicofactoren waar je toch rekening mee moet houden. Het is daarom raadzaam om onnodige stress te vermijden en een ritje in de achtbaan is toch een belastende factor, al vind je de kick een leuke ervaring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best niet in de achtbaan gaan. Het is het risico niet waard.
Je lichaam krijgt erg veel g-kracht te verduren, waardoor je aders dicht gedrukt worden.

In een achtbaan wordt een gevoel van sensatie opgewekt door snel veranderende g-krachten. Een versnelling omhoog (bijvoorbeeld als je wordt afgeschoten) zorgt ervoor dat de totale g-krachten groter worden; je voelt dat je in je stoel wordt gedrukt.

Er zijn regels opgesteld die aangeven hoeveel g-krachten een bezoeker van een attractie mag ervaren tijdens een rit in een achtbaan. 5,2g is het maximum, met als voorwaarde dat deze kracht langzaam wordt opgebouwd en dat de kracht verticaal op het lichaam werkt zodat het hoofd in de rugwervel gedrukt wordt.

Bij 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof vijf keer het eigen gewicht gedragen moet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is verstandig om niet in de achtbaan te stappen als je een trombosebeen hebt. Wil je dit wel doen, overleg dit dan eerst met jouw arts.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding