hebben mensen van een bepaalde afkomst nu echt meer temperament of is dit meestal toeval?

Mijn middelste dochter is half filipijns en echt temperamentvol, mijn jongste dochter is ook half filipijns maar zij is echt een stuk rustiger.

Ligt dit nu echt genetisch vast dat mensen van bijvoorbeeld spanje, italië, filipijnen, enz. meer temperament hebben of is dit gewoon toevallig en ligt het meer aan de maatschappij waar ze opgroeien?

Veel mensen zeggen namelijk dat dat de "filipijnse spirit" is die in haar zit. komt het dus echt van haar genetische afkomst of is ze gewoon zo en heeft het daar dus helemaal niet mee te maken en is het allemaal maar toeval?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat een bepaald ras dergelijke eigenschappen zou hebben vind vaak zijn oorsprong in romantische dichters uit vervlogen tijden toen reizen voor de enkeling was. Mijn nichtje is een blank meisje met blauwe ogen en heeft ook een temperament als als een Dobermann Pincher. (ze is echt lief hoor, maar je moet haar kennen) Volks of raskarakters hebben meestal te maken met eeuwenlange tradities en opvoeding binnen die maatschappij die liggen besloten in hun normen en waarden en die dan ook worden doorgegeven aan de volgende generatie. Maar soms ook aan het klimaat van een land. In de koude landen moet je werken om te kunnen bestaan in het klimaat. In zeer warme landen kan je in de blote kont nog overleven. Daar zit dus minder druk op de ketel en die mensen zijn vaak ook relaxster dan wij hier in ons zeeklimaat. Of mensen in Spanje, Italië en de Filipijnen echt zo'n temperament hebben valt te bezien. In al die drie landen zijn ze zo rijk niet als hier en valt dat temperament in hard werken in iedergeval niet af te lezen. Het temperament van iemand ligt dus meer in de familielijn dan de (ras / streek) afkomst. En er zit ook een bepaalde willekeur in. Grappig vind ik zulke dingen wel. De Nederlander: werkt zich uit de naad in alle klimaten en zeurt zich te pletter. De Duitser: drinkt graag bier en zijn zeer goed in techniek. De Spanjaard: is een driftkikker. De Italiaan: praat met handen en voeten. De Amerikaan: is verzot op geld en een grote opschepper. De Chinees: is onderdanig. De Arabier: neemt alle tijd van de wereld om te onderhandelen in zaken. En zo kan je een heel eind door gaan. Persoonlijk denk ik dat deze mythen zijn ontstaan uit de eerste kennismakingen van de tijd dat de mens voor het eerst de wereld ging bereizen.

Je genetische grond kan ook zeer bepalend zijn voor je manier van denken en doen. Ik ken bijvoorbeeld mensen van Chinese afkomst die als kind zijn geadopteerd, ondanks dat ze geen "typisch Chinese opvoeding" hebben gehad, hebben ze alsnog bepaalde kenmerken mee gekregen als het grote respect voor gezag en een lichte prestatiedrang. Echter speelt ook je omgeving (maatschappij) een sterke rol in je ontwikkeling, dit is ook waarom één-eiïge tweelingen toch nooit helemaal het zelfde pad aflopen in hun leven.

Je spreekt jezelf al tegen. Een dochter is temperamentvol en zou dus de filipijnse spirit hebben, als die al bestaat, waarom de andere dochter dan niet? Ja, iets als temperamentvol zit in de genen, zit in het brein. Maar dat krijg je toch van beide ouders. Net zo goed speelt cultuur een rol. Mensen uit zuidelijke landen zijn vaak wat heftiger op een bepaalde manier. Maar dat ziet men daar toch allemaal van elkaar, dus dat wordt heel gewoon gevonden en is dus veel makkelijker. Misschien is het mooie weer daar van invloed. Hier vinden we iemand al snel temperamentvol, omdat dat meer opvalt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100