hebben de nieren een functie in het reguleren van de bloedsomloop en/of de bloeddruk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

De baroreceptoren in de hals reguleren de bloeddruk binnen secondes door het hartritme te veranderen.
De nieren doen dat op wat langere termijn door urine te produceren.
Reddie
5 jaar geleden
Er stroomt bloed door de nieren om te ontdoen van schadelijke stoffen. Meerdere organen kunnen meer of minder bleod opnemen,afhankelijk van de bloeddruk. Voor de nieren geldt dat nauwelijks. Wel gaan de nieren minder vocht afscheiden (de urine wordt dan dikker en geler) als er te weinig vocht in het lichaam is. En bij te veel vocht gaan ze meer afscheiden, op die manier regelen ze de hoeveelheid vocht in het lichaam. Met bloedddruk heeft dat weinig te maken. Die wordt veel meer geregeld door de hartslag, het ontspannen en samentrekken van (slag-)aderen, en door de milt die bloed kan opnemen of weer afgeven.
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Min.
Nieren en bloeddruk hebben veel met elkaar te maken. De nieren regelen voor een belangrijk deel het vochtgehalte, het zoutgehalte en de hoeveelheid bloed in de bloedsomloop. De hoogte van de bloeddruk hangt hier mee samen. Nieraandoeningen kunnen de bloeddruk verhogen.
https://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/106891/Aandoeningen-Interne-Geneeskunde-Hoge-bloeddruk
tinus1969
5 jaar geleden
Erna55 heeft gelijk en ze zou dit als antwoord moeten opschrijven.
De nieren zijn als het ware de filters van je lichaam en voeren onder meer de volgende taken uit:
het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam via de urine
de aanmaak van hormonen zoals renine en natuurlijke EPO (= erytropoëtine), wat zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen
het regelen van de vocht- en zoutbalans, het op peil houden van de bloeddruk en het reguleren van de zuurgraad,
het zorgen voor evenwicht tussen kalium, calcium en fosfor
de omzetting van vitamine D in de actieve vorm cholecalciferol vitamine D3

Als je het zo bekijkt, zijn ze dus wel degelijk belangrijk bij een goede bloedskwaliteit, doorstroming en bloeddruk. Zo produceren de nieren een enzym dat 'renine' genoemd wordt en als de nieren zouden falen hierin, kan het indirect op langere termijn de hele bloeddruk ontregelen. De nieren hebben namelijk een cellensysteem dat reageert op hoog kalium, laag zoutgehalte of lage bloeddruk/bloedvolume en scheiden dan renine uit, dat de boel weer reguleert. Ook stimuleert renine het samentrekken van de hartspieren en vaatweerstand... ook van belang bij de bloeddruk.
Het belang van rode bloedcellen is eveneens zeker niet te onderschatten... het zorgt voor voldoende zuurstof in het bloed.
amc