Als ik erg schrik (het gebeurt niet vaak) krijg ik wel
een soort kippenvel gevoel in mijn gezicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je hier meestal toch bijna geen haar hebt. En het nut van kippenvel is om je huid extra te isoleren door een laagje lucht tussen de huid en de omgeving te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippenvel wordt veroorzaakt door kleine spiertjes die samentrekken, waardoor de haren rechtop gaan staan. Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel, waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt. De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.

Aldus wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik denk dat het haar op je gezicht andere eigenschappen heeft dan het haar op de rest van je lichaam. Misschien is het stugger haar en zal het daarom minder snel rechtop gaan staan (de oorzaak van kippenvel). Met name het haar op je armen is soepel en zal makkelijker rechtop gaan staan dan het haar op andere plekken op je lichaam.

Het geldt trouwens voor meer plekken op je lichaam dat je er geen kippenvel krijgt. Heb jij wel eens kippenvel op je borst en rug?
Antoni
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Niet op je borst? Het is weliswaar niet mijn borst, maar kijk eens:
http://69.90.174.250/photos/display_pic_with_logo/6901/6901,1116465849,2.jpg
Antoni
14 jaar geleden
Point taken (no pun intended).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het goeie vraag vind/vond, waarom dan geen "goeie vraag" ingedrukt. Ik vond het ook goeie vraag, vandaar dat ie op 1 staat.
Antoni
14 jaar geleden
Point taken, again.
Net als Class1306 krijg ik ook wel degelijk kippenvel op mijn gezicht. Niet alleen als ik schrik, maar ook als ik het heeeeeel koud heb.
Of tijdens de seks als het heeeeel lekker is... (tja, echt waar...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je niet van die kleine spiertjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"In de eerste seconden na hevige schrik, een ongeluk, het ontwaren van een treiteraar, sturen de hersenen stresssignalen via ruggenmerg en zenuwuiteinden van het sympatisch zenuwstelsel het lichaam in. De zenuwuiteinden scheiden adrenaline en noradrenaline uit als stressveroorzakende moleculen. Het lichaam maakt zich klaar voor een vlucht-, vecht- of angstreactie"

Ik gok dat betreffende zenuwuiteinden niet in het gezicht zitten, waardoor je daar geen kippenvel krijgt.