Als je allergisch bent voor katten, ben je dan automatisch ook allergisch voor konijnen?

Ik wil heel graag twee konijnen in huis nemen, maar ik ben allergisch voor katten en voor de hond van een vriendin. Ik wilde daarom laten testen of ik ook een konijnenallergie heb, maar de huisarts zegt dat er geen test is voor een konijnenallergie. Klopt dat? En als je allergisch bent voor katten, hoe groot is dan de kans dat je ook allergisch bent voor konijnen? Ik weet dat er medicijnen zijn tegen allergische reacties, maar is het slecht voor je om die elke dag in te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of gewoon vlak voor kerst eentje nemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten van niet, ik ben allergisch voor katten en niet voor konijnen (de allergie-krasjestest in het ziekenhuis heeft het bewezen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ik ken niemand met konijnen, maar ik las het idee om het bij een kinderboerderij te gaan testen. Dat ga ik denk ik maar eens proberen...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rubro, dus er is wél een manier om een konijnenallergie te testen..?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Helma, ik weet 100% zeker dat ik daar op getest ben in het ziekenhuis, op konijn, kat, hond, paard en cavia.

Antwoorden (8)

Nee. Katten en konijnen zijn verschillende dieren. Bij katten allergie gaat de allergie meestal op proteinen uit het speelsel geloof ik. In ieder geval: De ene vacht is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeldje uit de praktijk: ik ben wel allergisch voor katten maar niet voor konijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je specifiek op een konijnen allergie getest kan worden. Ben ooit ook eens getest en daar stonden wel katten, honden op maar de cavia's die ik toen had telde toen niet mee.

Je zou het kunnen testen door eens naar een kinderboerderij te gaan en daar te vragen of je even mag helpen de konijnen te verzorgen, aaien, vast te houden etc.
Of als je een kennis hebt die een konijn heeft vragen of je wat tijd met dat konijn mag doorbrengen. Misschien een keer een (vakantie) logeetje in huis nemen?
13 jaar geleden
Ik denk eerder, aangezien je zowel voor katten en honden allergisch bent, je meer allergisch bent, voor de haren, dan voor het beestje zelf.
Wat je simpel kan doen is, je neemt een paar haren van een konijn, die doe je onder een pleister, en laat hem daar 24 uur zitten op je eigen huid.
Als je huid dan daarop reageert, dan kan je er vanuit gaan, dat je dan in de toekomst daar ook problemen mee kan krijgen.

Een oud trucje om van een katteallergie of hondenallergie af te komen is, als je nog ouderwets koffie zet, met een filterzakje, doe hier elke keer een paar haren van de hond of kat in, en dan zet je koffie.
Zo went je lichaam langzaam aan de haren, je proeft er niks van, en je bouwt er weerstand tegen op.
dit kan je dus ook doen, met konijnenharen.

Klinkt vreemd, geleerd van mijn oma, ik was vroeger ook allergisch, inmiddels in het bezit geweest van 3 honden en 5 katten, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Kattenallergie is vaak een specifieke allergie, geen algemene dierenallergie.

Toevallig ken ik iemand die enorm allergisch is voor katten, maar niet voor haar eigen Vlaamse reus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is afhankelijk van het type allergie wat je hebt!
Ikzelf ben allergisch voor alle dieren! En het heftigst reageer ik op katten!

Om er zeker van te zijn of je allergisch reageert op konijnen, zou ik bij een kinderboerderij eens uitgebreid gaan knuffelen met konijnen en vooral veel aaien en flink met je neus in de buurt van het konijn en diep inademen!
En na het aaien niet gelijk je handen wassen maar eerst in je gezicht wrijven. Als je hier niet op reageert dan ben je niet allergisch of in kleine mate!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een allergie voor Katten is eigenlijk een allergie voor een eiwit uit de huidschilfers van katten. Dit is soortspecifiek - je bent wel allergisch voor katten, niet voor mensen (neem ik aan) en de mens is ook maar gewoon een zoogdier.... De allergie voor katten is dus niet automatisch ook een allergie voor konijnen. Het is echter niet uit te sluiten dat je ook allergisch bent of zal worden voor konijnen, want de reden waarom iemand ergens allergisch voor wordt is groteneels onbekend, en mensen met een allergie ontwikkelen vaak een tweede allergie tegen een ander stofje.
Er is geen standaard test voor konijnen allergie omdat deze specifieke allergie niet vaak genoeg voorkomt. Er zit dus niets anders op dan het voorzichtig te proberen - eerst konijnen aaien bij de dierenwinkel of kinderboerderij, dan wat meer intensief contact bijv. door konijnen te gaan verzorgen bij de kinderboerderij. En dan pas zelf een konijn nemen.....