wel, dat is nu eens een eeuwenoude vraag waar er al ontzettend veel over is nagedacht, geschreven e.d.
Volgens mij heb je enerzijds het objectieve goed en kwaad, anderzijds het subjectieve. Objectief goed en kwaad gaat over algemeen menselijke waarden zoals eerlijkheid, respect voor leven etc...
Subjectief gaat erover hoe deze algemeen menselijke waarden worden ingevuld.
Ik zal je een vrij extreem voorbeeld geven. Er is een land in de wereld waar een man zijn vrouw mag vermoorden als hij verklaart dat zij hem ontrouw geweest is op de één of andere manier. Hij moet dat niet bewijzen, maar gewoon verklaren. Er komt dan zelfs geen rechtzaak. In dat land wordt dat niet als kwaad bekeken. Betekent dat nu dat er in dat land iets bestaat als "moord er maar lekker op los"? Nee hoor. Ook daar wordt moord aanzien als iets wat niet mag gebeuren. Maar de bovenbeschreven situatie wordt daar gewoon niet beschouwd als moord, maar als een gerechtvaardigde straf voor iets wat fout was.
Vaak wordt er ook gezegd dat er in het verleden wrede beschavingen bestonden die mensenoffers brachten. Maar ook dan : dat werd toen niet beschouwd als moord.
Wat er voor iemand persoonlijk goed en kwaad is, wordt er vanaf de eerste adem met de paplepel ingegeven. Niet alleen door wat je opvoeders (ouders, leerkrachten etc.) vertelden of het gedrag waarvoor je werd gesanctioneerd (beloning of straf). Een groot deel leer je ook door imitatie. Verder word je gevormd door de maatschappij waarin je leeft (bv. de dominante religie in deze maatschappij).
In ieder geval ga je "goed" en "kwaad" zodanig integreren dat het een deel van jou wordt. Je "geweten" (Freud noemde dit het Ueber-ich) zegt je dan of je nog op het juiste pad zit. Hoe groot en belangrijk dat persoonlijke "geweten" is hangt van heel veel factoren af.
Uit winstbejag wordt soms willens en wetens"kwaad" bedreven (zie bv. kinderarbeid in verschrikkelijke omstandigheden).
De ziekte "psychopathie" heeft dan weer als kenmerk dat de gewetensfunctie nauwelijks aanwezig is. Daarom kunnen psychopaten kwaad doen zonder er zich van bewust te zijn dat het kwaad is.
Het andere extreem van dit alles is dan weer een overontwikkeld geweten. deze mensen sloven zich uit voor alles en iedereen en/of denken bij de kleinste futiliteiten dat zij iets vreselijks hebben gedaan en zelfs dat ze voor eeuwig verdoemd zijn
En zo zou ik nog wel uren kunnen doorgaan... Een boeiende vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb het boek gelezen van Hans W.Schroeder
'De mens en het kwaad'
Oorsprong en rol van het kwaad en de ontwikkeling van
mens en mensheid.

Andere antwoorden (8)

Er is naar mijn idee weinig verschil tussen goed en kwaad doordat beide begrippen SUBJECTIEF zijn.

Niemand zal van zichzelf zeggen dat zij het kwaad zijn (misschien vergezocht, maar naar ons idee de kwaadste mensen op aarde (Hitler, Terroristen etc.) zij zullen van zichzelf nooit zeggen dat ze kwaad zijn). Hierdoor is er eigenlijk niet echt een kwaad omdat het een mening is. Je kunt nooit bewijzen dat iemand of iets kwaad is.

Ik zeg niet dat geen kwade mensen zijn die kwaad willen, maar het probleem is dat dit een mening van mij (en anderen) is. Niemand vind zichzelf kwaad en bijna iedereen vind zichzelf goed omdat je toch altijd keuzes probeert te maken waarmee je zelf kunt leven (die je goed vind)...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed is algemeen geaccepteerd als positief, kwaad als negatief
anneliez
13 jaar geleden
De omstandigheden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat anderen schade berokkend is kwaad.
Al de rest is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed komt uit liefde voort, kwaad komt uit angst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed is alles waar je je rustig en ontspannen bij voelt, kwaad is datgene waarbij je je opgejaagd, slecht, vernederd, verraden of teneergeslagen bij voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hier niet zo lang over door, vooral omdat Stalckystone al heeft gezegd wat ik wou zeggen.

Waar ik wel nadruk op wil leggen is dat het inderdaad gevormd wordt door de maatschappij. WIJ wordengevormd door de maatschappij. Het voorbeeld over het vermoorden van je vrouw is daar een goed voorbeeld van.

(goed zo Stalckystone :D)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed : daden die die de maatschappij,religie of jezelf goed keurt.

kwaad: Daden die niet goedgekeurd worden door de maatschappij,religie of jezelf.