Kan iemand die overleden is aan een besmetelijke ziekte ,direkt na zijn overlijden de ziekte nog overbrengen op een ander ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, maar bedenk dat veel infectieziekten veroorzaakt worden door bacteriën die we gewoon dagelijks met ons meedragen, zoals stafylokokken, streptokokken, pneumokokken, enterokokken, colibacillen. Het is overigens wel aan te raden om hygiënisch met een overledene om te gaan, net zoals je dat doet met zieke mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

als er direct bloedcontact zou zijn is er idd wel kans dat direct na t overlijden deze ziekte overgebracht kan worden..
als het lichaam al wat langer dood is , is er geen gevaar meer ..
daarom worden lichamenen die overleden zijn aan een besmettelijke ziekte met uiterste zorg verzorgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar het is er ook wel van afhankelijk waar de ziekte zich in het lichaam bevindt en openbaart.
van ziektekiemen die zich alleen diep in het lichaam bevinden (zoals in het bloed) is de kans natuurlijk kleiner.
Maar de gevallen van builenpest ooit in europa waren dood natuurlijk nog steeds levensgevaarlijk omdat juist die gezwellen vol zaten met ziektekiemen.

Verder, maar dat was eigenlijk je vraag niet, kan contact met een dode iemand ziek maken, zie het "beroemde" verhaal van ergens begin 19de eeuw dat men ontdekte dat eerst snijden in dode lichamen en vervolgens vrouwen helpen bij de bevalling wel heel veel vrouwen het leven kostte
amigo
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker, door micro-organismen in bv urine, bloed, feces en andere (vrijkomende) lichaamsvochten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, soms wel jaren daarna, bijv bij influenza (griep).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geen dokter , dus ga hier geen uitspraken over doen.
Maar van 1 ziekte weet ik zeker dat ook doden kunnen besmetten:ebola
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is één van de redenen waarom de pest vroeger zo huis hield, besmetting door lijken.