Kan je flauwvallen als je jou bloeddruk op meet ?

Ik had vandaag een bloeddruk meter gekocht.
En probeerde het op een paar mensen uit en toen dacht Ik dacht laat ik het eens op mijn dochtertje van 11 uit proberen.
Maar toen ik dat deed zei ze dat het pijn deed in haar arm en ineens deed ze heel raar ze zakte weg en viel flauw.
Ik dacht eerst dat ze comedy maakte, maar achteraf bleek het echt te zijn .
Ze sloeg ook nog eens met haar hoofd tegen de tafel.

Achteraf dacht ik stom dat ik dacht dat het nep was want toen ze een keer bij de Atal bloed moest laten afnemen viel ze ook achteraf flauw en viel op de grond.
Ik was toen erg geschrokken want ze had nooit bloed laten afnemen dus dat was voor mij de eerste keer.

Dus nu wil ik weten of dat wel vaker voor komt dat je flauw kan vallen als je je bloeddruk op meet.
Ik heb me wel laten vertellen dat je flauw kan vallen als je bloed laat afnemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij al die mensen inclusief mijzelf waar ik het op uitgeprobeerd heb hoorde je dat apparaat tikken dus een soort hartslag en bij haar hoorde ik helemaal niks tijdens het meten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit is een bovenarm bloeddruk meter.

Weet jij het antwoord?

/2500

Flauwvallen van bloeddruk meten lijkt me onwaarschijnlijk. Er is geen enkele medische oorzaal voor te vinden. Ik denk eerder dat je dochtertje wat nerveus of angstig is geweest, en om die reden even onderuit gezakt is. Waarschijnlijk had ze het idee dat het pijn zou gaan doen. Kinderen altijd van te voren goed uitleggen wat je gaat doen, want een apparaat ziet er voor kinderogen al snel griezelig uit.

Wellicht dat de band te strak zat en dat ze door het strak zitten minder bloedomloop had. Overigens hebben de meeste bloeddrukmeters ook een mogelijkheid geluid uit te zetten. En misschien is de band ook niet geschikt, want voor kinderen is er een kindermanchette beschikbaar en is een volwassene manchette niet passend en pompt het apparaatje meer lucht dan nodig en gaat het strak zitten. Sowieso; bloeddruk meten kun je beter bij een professional doen, huis-tuin en -keuken meters zijn vaak niet zo geschikt/ betrouwbaar.

Er zijn geen gevallen bekend waarbij het opnemen van de bloeddruk flauwvallen tot gevolg heeft. Waarschijnlijk is ze angstig geweest en door de spanning flauwgevallen. De bloeddrukmeter, zeker die om de pols gaan, werken niet of zeer onnauwkeurig omdat de polsen van kinderen te dun zijn. De band is daar niet klein genoeg voor. Een bovenarmmeter is dan iets beter. Maar beste nog door een professional laten opnemen als je de bloeddruk van je dochter wilt weten.

Kinderen zijn vaak veel gevoeliger voor pijn en het kan goed zijn dat omdat de band niet geschikt was voor een kinderarm er een veel te grote druk werd uitgeoefend.

Om een veel kleiner kinderarmpje kan de druk van de manchet behoorlijk oplopen. Flauwvallen doe je als de bloeddruk in je hoofd te laag wordt, meestal door iets engs. De kans is groot dat je dochtertje die manchet associeerde met de stuwband bij het bloed afnemen. Bovenarmmeters zijn over het algemeen redelijk nauwkeurig. Wel moet je voor dunne armen een smallere manchet gebruiken en een bredere voor dikke armen.

misschien was je erg geschrokken van de uitslag?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100