Kan je flauwvallen als je jou bloeddruk op meet ?

Ik had vandaag een bloeddruk meter gekocht.
En probeerde het op een paar mensen uit en toen dacht Ik dacht laat ik het eens op mijn dochtertje van 11 uit proberen.
Maar toen ik dat deed zei ze dat het pijn deed in haar arm en ineens deed ze heel raar ze zakte weg en viel flauw.
Ik dacht eerst dat ze comedy maakte, maar achteraf bleek het echt te zijn .
Ze sloeg ook nog eens met haar hoofd tegen de tafel.

Achteraf dacht ik stom dat ik dacht dat het nep was want toen ze een keer bij de Atal bloed moest laten afnemen viel ze ook achteraf flauw en viel op de grond.
Ik was toen erg geschrokken want ze had nooit bloed laten afnemen dus dat was voor mij de eerste keer.

Dus nu wil ik weten of dat wel vaker voor komt dat je flauw kan vallen als je je bloeddruk op meet.
Ik heb me wel laten vertellen dat je flauw kan vallen als je bloed laat afnemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij al die mensen inclusief mijzelf waar ik het op uitgeprobeerd heb hoorde je dat apparaat tikken dus een soort hartslag en bij haar hoorde ik helemaal niks tijdens het meten.

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit is een bovenarm bloeddruk meter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat je dochtertje een kleine hartritmestoornis doormaakte tijdens het meten . Ik denk niet dat het kwaad kan. Na het afdoen ging het hart weer rustig pompen denk ik. Vraag het je huisarts !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Labratje Het mer is Medisana

Antwoorden (6)

Flauwvallen van bloeddruk meten lijkt me onwaarschijnlijk.
Er is geen enkele medische oorzaal voor te vinden.
Ik denk eerder dat je dochtertje wat nerveus of angstig is geweest, en om die reden even onderuit gezakt is.
Waarschijnlijk had ze het idee dat het pijn zou gaan doen.
Kinderen altijd van te voren goed uitleggen wat je gaat doen, want een apparaat ziet er voor kinderogen al snel griezelig uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel ze was erg bang voor dat ding, ze vroeg ook doet het pijn en is het gevaarlijk.
En ze vroeg eerst of haar zus wilde .
Misschien was ze bang geworden omdat ik heel verbaast keek omdat ik niks hoorde tijdens het meten, want ze vroeg toen ga ik dan dood doet mijn hart het niet meer ? Maar ik vind het wel raar dat ze bang was want ik had het eerst voor gedaan bij mijn zelf en bij haar zus van 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor dit antwoord. @ Conny1966, beetje raar dat JIJ dat raar vind dat ze bang is. Het kind vertrouwd op jou, als jij dan opeens raar reageert omdat dat ding het niet doet en je klaarblijkelijk niet goed op je kind gereageerd hebt wat denkt dood te gaan. Dan lijkt me het niet zo vreemd dat ze angstig was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor Conny, maar als ik een kind zou zijn, en mijn moeder zou ff met haar nieuwe speeltje m'n bloeddruk op gaan meten....en dan zeggen: 'hee, ik hoor niks!'....dan zou ik ook flauwvallen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Devuurvlinder en @skusme Respect voor jullie eerlijke antwoord/reactie
Achteraf als ik jullie reactie na lees dan denk ik ook dat jullie gelijk hebben.
Zij ziet mij raar reageren en dat maakt haar nog angstiger.
Kinderen hebben volkomen vertrouwen in de ouders en als ik zo reageer dan schrik je als kind helemaal.
Dus ik denk dat jullie wel gelijk hebben en de andere ook tuurlijk. Bedankt voor jullie reacties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Connie, wat goed van je dat je gewoon een eerlijke reactie geeft. Ik was ff bang dat je pissig zou zijn.
Gaaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor ik wordt hier niet pissig om, dit zet mij juist aan het denken dat ik in het vervolg niet meer zo moet reageren waar mijn kind of kinderen bij is als ze bv bij de dokter zit of ziekenhuis.
Nu weet ik dat ze zo reageert en flauw kan vallen van angst. Ik ben juist blij met jullie eerlijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal geweldig dat je dat zo hier aan afleid Connie. Top hoor. En inderdaad onzekerheid en angst geef je door aan het kind. Ben je zelfverzekerd dan leert je kind dat ook zijn. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed ja, kinderen nemen alles over van de ouders, want dat zijn hun grote voorbeelden. Heb zelf ook de fobieen van mijn moeder overnomen voor tandartsen, spinnen en wespen enzo. Heeft me als (jong) volwassene tijd gekost om daaraf te komen.
Wellicht dat de band te strak zat en dat ze door het strak zitten minder bloedomloop had. Overigens hebben de meeste bloeddrukmeters ook een mogelijkheid geluid uit te zetten. En misschien is de band ook niet geschikt, want voor kinderen is er een kindermanchette beschikbaar en is een volwassene manchette niet passend en pompt het apparaatje meer lucht dan nodig en gaat het strak zitten.

Sowieso; bloeddruk meten kun je beter bij een professional doen, huis-tuin en -keuken meters zijn vaak niet zo geschikt/ betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen gevallen bekend waarbij het opnemen van de bloeddruk flauwvallen tot gevolg heeft.

Waarschijnlijk is ze angstig geweest en door de spanning flauwgevallen.

De bloeddrukmeter, zeker die om de pols gaan, werken niet of zeer onnauwkeurig omdat de polsen van kinderen te dun zijn. De band is daar niet klein genoeg voor.
Een bovenarmmeter is dan iets beter. Maar beste nog door een professional laten opnemen als je de bloeddruk van je dochter wilt weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen zijn vaak veel gevoeliger voor pijn en het kan goed zijn dat omdat de band niet geschikt was voor een kinderarm er een veel te grote druk werd uitgeoefend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een veel kleiner kinderarmpje kan de druk van de manchet behoorlijk oplopen. Flauwvallen doe je als de bloeddruk in je hoofd te laag wordt, meestal door iets engs. De kans is groot dat je dochtertje die manchet associeerde met de stuwband bij het bloed afnemen.

Bovenarmmeters zijn over het algemeen redelijk nauwkeurig. Wel moet je voor dunne armen een smallere manchet gebruiken en een bredere voor dikke armen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien was je erg geschrokken van de uitslag?