Hoe kan een virus als corona vanzelf uitwoeden, zoals nu in China gebeurt?

In China worden de laatste dagen steeds minder nieuwe besmettingen gemeld. Er vanuit gaande dat de overheid daar de waarheid spreekt lijkt het er dus op dat het virus plots meer moeite heeft zich te verspreiden.

In het begin van de Corona-crisis zijn al meteen verregaande maatregelen genomen om het virus in te dammen. Dat leek toen, gezien de duizenden besmettingen, nauwelijks effect te hebben. Waarom hebben ze dat effect nu wél ? Zijn de maatregelen zoveel strenger ? Of speelt er wat anders.

En hoe ging dat in vroeger tijden, toen er nog geen kennis was over (de verspreiding van) virussen e.d. ?
Denk b.v. aan de pest. Die is ook zo'n beetje vanzelf verdwenen zonder de hele wereldbevolking uit te roeien.

Vandaar mijn vraag Hoe komt het dat zo 'n besmettelijk virus tóch opeens weer verdwijnt ?

SentWierda
4 jaar geleden
Hoe kun je zeker weten dat een virus uitwoedt?
De 'Aziatische' griep in 1957 leek verdacht veel op de pandemiegriep van 1889-1890. Mogelijk had het virus bijna 70 jaar 'rust' gevonden bij een gastheer in de dierenwereld,
En de Spaanse griep leek in 1918 verdwenen maar keerde terug en eiste wereldwijd vele miljoenen mensenlevens: 25 miljoen (Winkler Prins) tot 40 miljoen (De Telegraaf, 1 februari 2020).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als aanvulling op het goede antwoord hierboven:
Griepvirussen en dus ook het coronavirus verdwijnen vaak weer in het voorjaar doordat het warmer wordt en dus de lucht minder vochtig. Want hoe vochtiger de lucht, hoe beter dergelijke virussen verspreiden. Volgens mij kun je ervan uitgaan dat eind van de lente het coronavirus weinig meer voor zal komen.

Het beste antwoord

Een virus kan uitwoeden als het geen gelegenheid meer heeft om zich te verspreiden.

Zolang de strenge maatregelen in China gelden, wordt de kans op verdere besmettingen daar gestopt.
De Chinese inspanningen om de epidemie te stoppen zijn verbluffend succesvol geweest, door het isoleren van steden, annuleren van evenementen en sluiten van bedrijven, overheidsorganisaties, toeristische attracties, scholen en theaters.
Twee veel gebruikte apps voor mobiele telefoons, AliPay en WeChat - die in de afgelopen jaren contant geld in China hebben vervangen - hebben bijgedragen aan de handhaving van de beperkingen, omdat ze de overheid in staat stellen de bewegingen van mensen bij te houden. Kleurcodes op mobiele telefoons - waarbij groen, geel of rood de gezondheidstoestand van een persoon aangeven - laten bewakers op checkpoints weten wie ze moeten doorlaten.

Invloed temperatuur
Om deze uitbraak beter te begrijpen, kijken wetenschappers naar vergelijkbare uitbraken zoals SARS en MERS.
MERS is in september 2012 begonnen in Saoedi-Arabië, waar de temperaturen over het algemeen hoog zijn. In tegenstelling tot SARS is het nooit volledig ingeperkt en worden er af en toe nieuwe gevallen gemeld.
SARS, dat eind 2002 met zijn verspreiding begon, deelt bijna 90 procent van zijn DNA met het huidige virus. De SARS-uitbraak begon in november en stopte in juli, waarschijnlijk dankzij de genomen maatregelen.
Hopelijk gebeurt dit ook met het coronavirus, SARS-CoV-2.
SimonV