maakt koken of sterker verhitten virussen onschadelijk?

Bacterien worden gedood bij tempmperaturen van plm 100 gr C;
Virusdeeltjes bestaan uit eiwitten, die ook afbreken bij hoge temperaturen, en ze bevatten DNA en/of RNA: maar kan iemand die corona-positief is en onbedoeld in de keuken hoest of niest boven een pan kokende groente die infecteren met besmettingsgevaar voor de eters?

2 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Die kans is zeer klein. Ontsmetten doe je inderdaad door iets te verhitten. Voor virussen e.d. is een paar minuten bij 121 graden (of hoger) ideaal. Er zijn namelijk virussen die rustig overleven bij 100 graden. Maar dat is wel zeldzaam.
Als je hoest boven een pan met kokend water zijn de kansen nihil dat corona of influenza virus het overleeft.
Maar het blijft onhygiënisch. Maat gevaar voor de eters voor de eters is er niet.
2 jaar geleden
Verhitten wordt ook commercieel gebruikt om virussen onschadelijk te maken. Dus het idee is niet nieuw.

Maar in dit geval heeft het geen zin, omdat het coronavirus zich door de lucht verspreid. Het heeft bv ook weinig zin om handen te wassen.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Correctie: Corona verspreid zich ook (!!!) door de lucht Maar ook via oppervlakten als deurknoppen en handen schudden e.d.
Handen wassen is zeker wel zinvol !!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Min vanwege de laatste zin !
tinus1969
2 jaar geleden
Er is geen bewijs dat overdracht via oppervlakken een rol speelt in de praktijk. Besmettingen zijn airborne.