Wat altijd helpt een zo recht mogelijke houding aan te nemen. Dus ga in bed even recht op zitten of ga even staan en maak je lang (strekken).
Ga in ieder geval niet zielig op de bank liggen, dit lokt het hoesten alleen maar uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zorg er in elk geval voor de zaken, die irritatie kunnen veroorzaken weggenomen worden. Denk dan aan sigarettenrook, stof in huis of in de werkomgeving etc.

Voor de rest is het een kwestie van de tijd geven. Na verloop van tijd zal in de meeste gevallen de hoest vanzelf wegtrekken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Hoesten is heel nuttig, het zuivert de luchtwegen. Wat helpt is om op iets te sabbelen zoals een dropje, een zuurtje. Ook een lepel honing wil wel je keel verzachten.
Zorg dat je goed ventileert en zorg dat de lucht wat vochtig is. Zet een schaaltje water op de radiator of hang er verdampers aan. Ga ook niet in een warme slaapkamer slapen.
amc
13 jaar geleden
Suikerwater.
Suiker oplossen in lauw water.
Dit met kleine slokjes opdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je niets tegen doen. Hoesten is een reactie van het lichaam die erg nuttig is. Slijm, bacterien, stof, rook e.d. horen niet in je luchtwegen thuis en je lichaam heeft daar het hoesten voor als hulpmiddel om het eruit te krijgen.
Het kan zijn dat je er echt last van hebt, bijvoorbeeld hoofdpijn door het hoesten, of je hoest je keel helemaal stuk. In dat geval kun je de bekende middeltjes nemen zoals wat drop of honing om de boel wat te verzachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten hoest.

De hoest die je krijgt omdat je je verslikt of er op andere wijze voorwerpen/slijm in je longen zit.
Je lichaam reageert door te hoesten (hoestprikkel) zodat door de krachtige samenpersing van je longen die voorwerpen/slijm uit je longen wordt geperst.

Daarnaast is er nog die vervelende kriebelhoest dij jezelf en anderen nachtenlang uit hun slaap kunnen houden.
Eigenlijk geeft je lichaam een hoestprikkel af terwijl dit niet nodig is. een bekende hoestprikkel onderdrukker is codeine. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Code%C3%AFne

Ik neem aan dat je de 2e vorm van hoesten bedoeld.
Wat je daaraan kunt doen zonder medicatie is:

-je mond vochtig houden door op iets te sabbelen, maakt niet uit of dit nu drop is een zuurtje of iets anders
-goed ventileren
-luchtvochtigheid verhogen indien nodig. Deze moet liggen zo rond de 70%
-steeds een beetje water drinken houd je mond ook vochtig
-in ieder geval geen etenswaren nuttigen waarvan bekend is dat ze slijmvorming geven (melk, chocolade bv)

Maar ik weet uit ervaring dat deze vorm van hoesten hardnekkig is.