Is het aantal gevallen van mensen die aan Autisme/Aspergersyndroom lijden,aan het toenemen?

Je hoort tegenwoordig veel over mensen die aan autisme en Aspergersyndroom lijden.

Komt dit doordat het beter onderzocht en onderkend is en een soort hype geworden is,óf heeft het te maken met een werkelijke stijging ---relatief m.b.t. bevolkingsaantal en percentueel gesproken--- van het aantal autisme en Aspergergevallen?

Toegevoegd na 1 minuut:
toelichting:

komt dit dan---wanneer dit zo is--- wegens een steeds hectischer en complexer wordende samenleving?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het geen hype noemen. I-phones zijn een hype en daar ben je blij mee. Met een autistische stoornis ben je niet blij! Het wordt pas sinds de jaren 80 onderzocht. De jaren daarvoor was je gewoon of goed of gek zeg maar. Het is trouwens aangeboren en wordt al tussen de derde en zesde maand geloof ik ontwikkeld. De foetus heeft dan dus nog geen weet van de hectische samenleving.
Sorry als "mijn reactie "aanvallend "overkomt, maar ons zoontje heeft de stempel pddnos gekregen. Daar hebben we niet om gevraagd. Veel mensen zeggen dat tegenwoordig iedereen iets moet hebben. Ik dacht 2 jaar geleden dat hij doof was en buisjes nodig had en dat dan het probleem opgelost zou zijn. Was het maar zo.

Antwoorden (4)

Het aantal mensen met deze syndromen neemt niet toe. Alleen worden mensen tegenwoordig veel sneller met dit syndroom bestempelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel zo dat onze samenleving inderdaad complexer is geworden dan "vroeger" zodat mensen met deze aandoening het moeilijker hebben. De wereld was voor hen vroeger vaak overzichtelijker, men leefde in kleinere gemeenschappen en kende elkaar. Bovendien waren veel meer mensen kerkelijk en golden er duidelijke regels en do's en don'ts. Er was veel meer sociale controle en men wist vaak waar men aan toe was. Kortom: het was een samenleving waar veel mensen met een stoornis in het autistisch spectrum zich wel konden handhaven.

Die "duidelijkheid" is er vaak tegenwoordig niet meer. De wereld is veel minder voorspelbaar. Bovendien zijn er nu veel meer prikkels (media, radio, TV, computer) en wordt er op sociaal gebied nogal wat van mensen gevraagd. En dat zijn nu juist de gebieden waar mensen met de genoemde stoornis moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verwoord. +
Het syndroom van Asperger werd in 1944 ontdekt door Hans Asperger; een Oostenrijkse kinderarts. Het syndroom kreeg echter pas na de dood van dokter Asperger (hij overleed in 1980) erkenning. Dit kwam omdat zijn werk nooit uit het Duits was vertaald. Pas in 1981 beschreef de Engelse onderzoekster Lorna Wing het syndroom in een van haar onderzoeken. Vandaar dat pas vanaf die tijd het syndroom wordt (h)erkend en dus pas in deze tijd vaker de diagnose kan worden gesteld dat iemand lijdt aan het syndroom van Asperger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men zegt dat het een hype is . net als met adhd-ers. ik denk dat het komt omdat men er meer kennis over heeft gekregen en ze het nu makkelijker kunnen benoemen als vroeger. vroeger had je deze vorm van autisme ook al maar herkende men het niet zo snel als nu.