Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe verwerk je schuld en spijt gevoelens zodat je het kan verteren verwerken en achter je kan laten ?

Als je kampt met dit soort gevoelens en de personen om wie het gaat zijn er niet meer of zijn te onbereikbaar waardoor je niets kan uitpraten hoe laat je die gevoelens dan achter je zodat je toch doorkan met je leven ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dan zal je moeten leren aanvaarden dat het verleden het verleden is. Dingen gebeuren en kunnen niet veranderd worden en misschien is de ander het al lang vergeten. probeer dezelfde fout niet meer te maken en zie het als een leerproces. (en bedenk dat sommige dingen achteraf veel groter lijken dan dat ze in werkelijkheid geweest zijn

Je zou emdr kunnen proberen. Hiermee kan je dingen een plaats geven. Het wordt vooral gebruikt voor het verwerken van traumatische ervaringen maar het schuld en spijt gevoel kan jou trauma zijn.

Hoe verwerk je schuld en spijt gevoelens zodat je het kan verteren en verwerken en achter je kan laten? Heel vaak helpt het om te praten met andere personen, of het van je af te schrijven. Als dat niet helpt zul je helemaal terug moeten gaan naar waarom heb ik spijt/schuldgevoelens? als je dat hebt beantwoord, moet je erover nadenken van heb ik het expres gedaan of niet? als je het niet expres hebt gedaan hoef je geen spijt of schuldgevoelens te hebben, je kan er dan niks aandoen, zie dat ook als een leerproces van: Oke het is fout gegaan/zo had ik dat niet moeten doen, maar ik moet ook verder gaan, hoe spijtig het ook is voor diegene, ik moet weer doorgaan en het laten rusten. Ik hoop dat het je helpt, als er nog iets is ofzo, wanneer je met problemen kampt, kun je mij wel een priveberichtje sturen. Ik zal antwoorden en proberen te helpen Groetjes Dionne

Jezelf vergeven...je bent ook mmar een mens met zijn goede kanten en andere kanten. Probeer ook de situatie gewoon 'los' te laten en er minder gefixeerd op te zijn. Vaak komt er dan op een onverwacht moment op een onverwachte manier een antwoord op 'jou vraag'. Het ka zijn dat het allemaal zijn tijd nodig heeft om te slijten ook, zorg dan dat je je met leuke situaties bezighoudt in plaats van met het verleden. Zorg goed voor jezelf, eet bij regelmaat, geniet van gewone dingen en zoek geen extremen op, wees zorgzaam voor de mensen rondom je: geef ze spontaan een kop koffie, nodig ze eens uit voor en frietje mee te eten, luister eens naar wat ze te vertellen hebben zonder te oordelen, kortom....wees goed voor de mensen die je na de nare situatie leerde kennen. Leer aanvaarden dat je misschien geen kans krijgt om iets uit te leggen of goed te maken, dan is dat zo, dan is dat zo moeten zijn: maak daarom geen verwijten naar jezelf, daar is gene ene die daar iets aan heeft. Succes met het negeren van je probleem in goede zin bedoeld: leidt jezelf af met leuke, dankbare,goede mensen en situaties zodat je mindergoede verleden in de vergetelheid belandt.

Uitspreken van gevoelens helpt om de lading te laten verdwijnen. Indien de personen waarom het gaat niet meer aanwezig zijn zou je als hulpmiddel een papierje met de naam, of foto kunnen gebruiken en zeggen wat je voelt te moeten zeggen. Bijvoorbeeld wat je in je eigen gedrag zo vervelend vind, wat voor jou de gevolgen waren, en wat je er van de toekomst van geleerd hebt. hoe je gaat voorkomen dat iets dergelijks nog eens gebeurt. Met name schuldgevoelens zijn overigens vaak "kind-gevoelens", kinderen nemen in een ongelukkige situatie waaraan zij niet kunnen ontsnappen vaak de schuld op zich. "het is mijn schuld dat mama/pappa ......" Als dat wat je wilt verwerken in de kindertijd ligt zou het best kunnen zijn dat je gewoon op de best mogelijke manier hebt gehandeld, er geen sprake is van schuld. Innerlijk kundwerk kan dan heel nuttig zijn. Een volwassene die ergens spijt van heeft kan aanbieden de schade te repareren en besluiten "dit doe ik nooit meer".

Als de gevoelens heel heftig zijn dan adviseer ik om professionele hulp te zoeken. Daar hoef je je niet voor te schamen overigens en we hebben in Nederland nog de hulpmiddelen om mensen die dit nodig hebben te ondersteunen. Het probleem is namelijk dat je sommige dingen wel rationeel een plekje kunt geven maar dat de emoties niet meelopen. Ikzelf heb dat helaas ook ervaren toen iemand van wie ik hielp zelfmoord pleegde. Niet mijn fout... maar wel schuldgevoel en spijt dat ik het niet kon verhelpen. Rationeel snap je het allemaal maar emotioneel is totaal anders. Daarbij komt, zoals iemand hieronder al heeft gesteld, dat je jezelf moet leren vergeven en jezelf tot het besef moet laten komen dat jij en ik maar een gewoon mens zijn. We doen ons best om alles goed te doen en meer kunnen we binnen de grenzen van onze mogelijkheden niet doen. Dat zelfbesef is een van de allerbelangrijkste factoren voor het verwerken van onomkeerbare situaties. Je moet immers door. Ik wens je heel erg veel succes en sterkte toe.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100