Voldoende beweging kan ook de bloeddruk helpen verlagen. Dit betekent niet dat je meteen de sportschool in hoeft. Vaker een blokje om en boodschappen doen op de fiets kunnen al veel verschil maken.

Volgens de Beweegnorm zouden we vijf dagen per week 30 minuten moeten bewegen. Wie daar aan gewend is, kan de beweging nog wat opschroeven en af en toe wat meer inspanning leveren op bijvoorbeeld de tennisbaan of in het zwembad.

Minder alcohol
Matig drinken kan voordelen hebben, maar wanneer je meer dan drie alcoholische consumpties per dag nuttigt, verhoog je daarmee je bloeddruk en de kans op een hartinfarct. Kijk dus eens kritisch naar wat je precies per dag drinkt en zorg dat het binnen de perken blijft.

Stoppen met roken
Roken zorgt voor een stijging van de bloeddruk en een minder flexibele bloedwand. Stoppen met roken is altijd goed voor de gezondheid, maar wanneer je last hebt van een te hoge bloeddruk, hebt je nog een extra reden. Er zijn ontelbaar veel methodes om te stoppen. Kies een methode die goed bij je past.

Minder zout
Zout heeft goede eigenschappen en is onmisbaar voor je lichaam. Maar te veel zout leidt tot te veel natrium in het lichaam. Helaas bevat onze voeding vaak veel te veel zout.

De gemiddelde zoutinname ligt in Nederland rond de 10 tot 12 gram. Volgens de Gezondheidsraad is een zoutinname van 6 gram (ongeveer 1 theelepel) per dag het maximum.

Nu lijkt dat makkelijk terug te draaien, gewoon wat minder zout strooien. Maar helaas komt driekwart van het zout dat je binnenkrijgt rechtstreeks uit brood, soep, sauzen, kant- en klaarmaaltijden, drop en vleeswaren. Kies dus vaker voor zoutarme producten en laat het zoutvaatje in de kast. Een beetje minder zout kan al veel gezondheidsvoordeel opleveren.

Meer kalium
Zorg dat je genoeg kalium binnenkrijgt. Kalium is een stof die in veel voedingsmiddelen zit en je lichaam helpt om het teveel aan natrium uit te scheiden. Zo herstelt het de natuurlijke balans in het lichaam. Kalium zit in verschillende groenten, fruit en zuivelproducten.

Je huisarts kan je ook goeie tips geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In ieder geval minder zout en eventueel een pilletje van de huisarts. Bedenk ook, dat je daardoor ook een stukje slanker wordt, vooral m.b.t. dikke armen en benen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen drop eten. In drop zit een stof die je bloeddruk verhoogd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minder alcohol, minder overgewicht en minder stress. Minder suiker helpt ook, meer nog dan minder zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dr. Norman M. Kaplan, een autoriteit op het gebied van hypertensie, verbonden aan de Southwestern Medical School van de in Dallas gevestigde University of Texas, zegt dat hij zijn mening over de waarde van lichamelijke
oefening voor het behandelen van verhoogde bloeddruk heeft herzien.

„Daar ik de afgelopen drie à vier jaar de bewijzen heb zien toenemen, ben ik mensen meer gaan aanmoedigen aan lichaamsbeweging te doen.”

Dr. Kaplan schrijft nu aerobische oefeningen voor aan zijn patiënten met verhoogde bloeddruk.
„Ik zeg mijn patiënten hun hartslag op te voeren”, verklaart hij. „Men moet rustig beginnen. Niet meteen volop ertegenaan.

Ga eerst wandelen en in een sukkeldrafje lopen, en zo steeds iets meer. Als dit problemen geeft, doe dan een stapje terug.”

Lichamelijke oefening komt de gezondheid alleen echt ten goede als ze geregeld wordt beoefend, liefst drie- of viermaal per week gedurende 20 à 30 minuten, of meer.